کانفیگ DNS سرویس در CENTOS WEB PANEL بخش آخر

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

مقاله کانفیگ DNS سرویس در CENTOS WEB PANEL بخش آخر ، ادامه مقاله پیشین در این زمینه می باشد. در این مقاله نیز به سایر گزینه های موجود در سمت DNS Function در کنترل پنل CWP می پردازیم.

List DNS Zone:

پس از کلیک بر روی گزینه بالا، صفحه ی همانند زیر برای شما نمایان خواهد شد:

در ابتدا پیشنهاد می شود بر روی گزینه Check all zones کلیک نمایید تا کلیه DNS Zone های شما در تحت سرور بررسی گردد. همان طور که مشاهده می فرمایید این DNS Zone ها از فایل named.conf خوانده می شود. لازم به ذکر است که با احتیاط پارامتر (ها) را تغییر دهید زیرا این سرویس یکی از مهمترین سرویس های سرور شما می باشد. پس از اعمال تغییرات نیاز می باشد یک مرتبه سرویس named را ریستارت نمایید در صورت عدم ریستارت سرویس مذکور، تغییرات در سمت سرو اعمال نخواهد شد.

با کلیک بر روی check record ، DNS Zone انتخاب شده به صورت کامل بررسی خواهد شد و می توانید اطلاعات آن را بررسی نمایید.

مورد بعدی Edit file می باشد که در این قسمت می توانید اطلاعات موجود در فایل را تغییر دهید. گس از اعمال تغییرات مد نظر می بایست بر روی save changes کلیک نمایید. پیشنهاد می شود قبل از اعمال تغییرات حتما بر روی create file backup کلیک نمایید تا از فایل مذکور یک بک آپ تهیه شود تا در صورت وجود مشکل ، در اسرع وقت فایل بک آپ را جایگزین نمایید.

قسمت بعدی Edit record می باشد. در این قسمت می توانید رکورد های موجود در DNS Zone را اضافه، ویرایش و یا حذف نمایید.

در قسمت reload DNS نیز، یک مرتبه DNS Zone شما reload خواهد شد. در این حالت می توانید تغییرات صورت گرفته به شما نمایش داده می شود.

Rebuild DNS با زدن بر روی این دکمه مجدد DNS Zone شما از ابتدا ساخته و برپا سازی می شود. تمام تغییرات ایجاد شده در سمت فایل حذف و DNS Zone به حالت اولیه باز خواهد گشت.

قسمت آخر نیز Delete DNS می باشد که در این حالت DNS Zone مربوطه به صورت کامل حذف خواهد شد. در استفاده از این گزینه بسیار دقت نمایید زیرا حذف DNS Zone ممکن است باعث اختلال در DNS Service سرور شما شده و سایت های شما از دسترس خارج شوند.

Edit DNS Zone template:

در این قسمت یک DNS Zone Template وجود دارد که کلیه DNS Zone هم با همین قالب ساخته می شوند. در نتیجه می توانید با تغییر این قالب، تغییرات کلی بر روی DNS Zone های جدید اعمال نمایید و دیگر نیازی به تغییر تک تک DNS Zone ها نمی باشد.

Edit Nameservers:

در این قسمت می توانید نیم سرور های اصلی سرور را همراه با آیپی تعریف نمایید. برای این مورد می بایست در فیلد های موجود اطلاعات نیم سرور و در قسمت آیپی نیز، آیپی سرور خود را وارد نمایید:

پس از وارد نمودن اطلاعات نیز پیشنهاد می شود که تیک گزینه Overwrite DNS Zone file و گزینه Restart DNS Server را بزنید تا ذخیره تغییرات همزمان نیم سرور های اصلی DNS Zone خود را تغییر خواهد داد و یک مرتبه نیز این سرویس را برای اعمال تغییرات ریستارت خواهد کرد.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

همچنین به منظور مطالعه بیشتر مقاله ها، می توانید به بخش مقالات سایت مراجعه فرمایید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها