جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

کامند های پر کاربرد لینوکس قسمت دوم

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

در مقاله ی گذشته در خصوص تعدادی از کامند های پر کاربرد لینوکس صحبت کرده ایم. با توجه به گسترده بودن این حوزه قصد داریم تعداد دیگری از این کامند ها را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. در صورتی که با کامندهای لینوکس آشنایی نداشته باشید، این فضا از نظر شما بسیار مبهم به نظر می رسد. اما زمانی که با کامندها و دستورات آن آشنا می شوید، فضای لینوکس به مراتب راحت تر از فضای ویندوز می شود.

1 – &&

این کامند از نظر تکنیکی فنی نمی باشد ولی یک کامند بسیار ساده در لینوکس است. با استفاده از آن شما می توانید تعدادی از کامند ها را پشت سر هم اجرا کنید. فرم نوشتن آن نیز می تواند به صورت زیر باشد:

[command1] && [command2]

2 – History

با استفاده از آن می توانید تعدادی از کامندهای اخیر را بررسی نمایید. برای این که کامند های قبلی و بعدی را مجدد اجرا کنید و یا این که آنها را مشاهده کنید نیز می توانید از کلید Up و Down استفاده نمایید.

3 – Chown

با استفاده از این کامند، زمانی که فایلی را از سروری به سرور جدید می آوریم، مجوز برخی از کارها مانند خوانده شدن اطلاعات و یا ریستور شدن اطلاعات را ندارد. برای این که مجوز برای آن صادر شود. برای مثال زمانی که می خواهید فایل شما دسترسی ادمین را داشته باشد تا امکان ریستور آن فراهم شود می بایست به شکل زیر آن را در سرور وارد نمایید:

Chown admin:admin filename

4 – Chmod

با استفاده از این کامند می توانید Permission های یک فایل را تغییر دهید. کامند را برای مثال می بایست به صورت زیر وارد نمایید:

Chmod 755

5 – Kill

 با استفاده از این کامند می توانید Process های در حال انجام را متوقف کنید تا دیگر در سرور شما Run نباشند. برای زدن این کامند می بایست PID را در مقابل کامند وارد نمایید. PID نشان دهنده ی پردازشی است که در حال اجرا می باشد. برای پیدا کردن آن نیز می توانید از کامند Top نیز استفاده نمایید.

امیدواریم این مقاله نیز برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. ما را در بخش مقالات دنبال کنید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها