مانیتورینگ در Linux

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

در دانشنامه “20 ابزار  برای مانیتورینگ در linux” در مورد ۱۰ ابزار معروف و پرکاربرد صحبت کردیم و در مورد هر کدام مختصری توضیح داده شد. در این دانشنامه به ۱۰ ابزار کاربردی دیگر خواهیم پرداخت.

۱۰ ابزار مانیتورینگ در Linux:

1.Monit – Linux Process and Services Monitoring

ابزار Monit اوپن سورس و رایگان بوده و بر پای وب می باشد و در حال خودکار  سییستم مدیریت فرآیند ها برنامه ها فایل ها مجوز ها سیستم فایل ها را  مانیتور می کند. مانیتور کردن سرویس ها یی مانند Apache,MySQL,Mail,NGINX,SSH است که این وضیعت سرویس ها از طریق Command-Liine  و هم از طریق  وب می توان مشاهده کرد.

برای استفاده از Monit, کامند زیر را اجرا کنید:

 #monit

۲.NetHogs – Monitor Per Process Network Bandwidth


این برنامه نیز اوپن سورس بوده  و خیلی شبیه به برنامه top  است. این برنامه قادر است ترافیک ها و پهنای هر برنامه و هر Application را زنده دریافت می کتد و نمایش می دهد.

برای استفاده از NetHOGS, کامند زیر را اجرا کنید:

#nethogs 

 

 خروجیCommand:

مانیتورینگ در Linux

 3.iftop – Network Bandwidth Monitoring

 

این برنامه Terminal-Base و Open-Source است برای مانیتور کردن پهنای باند شبکه (ترافیک های ورودی و خروجی اینترفیس سیستم) است و خیلی شبیه به برنامه top که برای CPU است این برنامه برای اینترفیس  های سیستم استفاده می شود.

برای استفاده از iftop، کامند زیر را اجرا کنید:

#iftop -i eth0 

 

4.Monitorix – System and Network Monitoring

Monitorix یک ابزار بسیار سبک وزن و رایگان است که برای اجرا و مانیتورینگ سیستم و منابه شبکه طراحی شده است. این برنامه در HTTP سرور اجرا می شود و با جمع آوری اطلاعات سیستم و شبکه آن ها را به صورت گرافیک  در Web سرور نشان می دهد. این برنامه Load Aaverage سیستم، تخصیص حافظه سلامت بودن Disk ،سرویس های سیستم، Port های شبکه، آمار های Email(از جمله SendMail,Postfix,Dovecot و …)، آمار های MySQL و خیلی چیز های دیگر را مانیتور و به صورت گرافیکی گزارش می دهد. Monitorix برای نظارت بر عملکرد کل سیستم و کمک برای تسخیص خطا ها، فعالیت های غیر طبیعی، تنگنا ها (BottleNeckes) است.

5.Arpwatch – Ethernet Activity Monitor

این برنامه طراحی شده برای  نظارت بر تغییرات IP و Mac address در شبکه های تحت لینوکس استفاده می شود. این برنامه با نظرات بر اینترفیس سیستم و با ذخیره کردن Log های ترافیک ها قادر بر ایمیل کردن تغییرات IPو Mac به Admin سیستم است.

6.Suricata – Network Security Monitoring

Suricata یک نرم افزار با کارایی بالا و Open Source در امنیت شبکه و سیستم تشخیص نفوذ برای سیستم عامل های Windows ,Linux,FreeBSD است.

7.VnStat PHP – Monitoring Network Bandwidth


vnstat PHP برنامه بر پایه وب برای ابزار محبوب vnstat است. این برنامه برای مانیتورینگ ترافیک های ورودی و خروجی در سیستم است و می تواند با گزارش های ماهانه،روزانه و سالانه به صورت گرافیکی آماری از ترافیک های سیستم نشان دهد.

8.Nagios – Network/Server Monitoring

Nagios یک نرم افزار متن باز پیشرو در مانیتورینگ در سیستم است که به Admin سرور این امکان را می دهد که قبل از هر مشکلی که درسیستم در حال رخ دادن است و به سطح خطرناکی نرسیده است مشکل را پیدا کرده و جلوی آن را بگیرد. این نرم افزار قادر است که از راه دور سرور های لینوکس،ویندوز،روتر ها و سویچ های شبکه، پرینتر های تحت شبکه مانیتور کرده و گزارش هایی قبل از بحرانی شدن مشکل به  Admin  می دهد.

9.Nmon: Monitor Linux Performance

 Nmon ابزاری برای مانیتور کردن تمام منابع لینوکس مثل CPU,Memory,Disk Usage,Network,Top Processes,.NFS(Network File System),Kernel و … است. Nmon در دو حالت قابل استفاده است:  -Capture Mode – Online Mode

 در حالت Online می توان در هر لحظه سیستم را مانیتور کرد ولی در حالتCapture  در فرمت CSV ذخیره می کند. 

 10.Collectl: All-in-One Performance Monitoring Toolr processing

Collectl یک ابزار قدرتمند (تحت Command-Line)برای مانیتورینگ  منابع سیستم های لینوکسی مانند CPU,Memory,Network,NFS,TCP و … .

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها