جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

تفاوت هارد HDD با SSD

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

تفاوت هارد HDD با SSD چیست؟ اگر مایل هستید پاسخ این سوال را بدانید، این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

در گذشته همانند امروزه، انتخاب‌های گوناگونی برای هارد دیسک وجود نداشته است. خریداران سرور و یا کامپیوترها امکانات محدودی در هارد داشته‌اند؛ به صورتیکه عموما کامپیوترها در حالت کارخانه‌ای تنها دارای هارد HDD بوده‌اند. اما در حال حاضر شما می‌توانید بین هاردهای موجود از قبیل HDD و یا SSD بسته به نیاز خود یکی را انتخاب نمایید و یا حتی در سرورها هر دو هارد را پیکربندی نمایید. از آنجا که پلن سازمانی سرور اختصاصی خارج کشور دارای هارد SSD می‌باشد، ما اقدام به بیان مزایا و معایب هر یک از این هاردها کردیم تا در پایان بتوانید تصمیم درست را اتخاذ نمایید.

هارد درایوهای سنتی چرخشی، حافظه‌های غیر فرار نام‌گذاری می‌شدند به این علت که پس از خاموش کردن سرور و یا ریبوت کردن آن‌ها، اطلاعات از بین نمی‌رود. این درایوها صفحه‌های فلزی هستند که با پوششی مغناطیسی پوشانده شده‌اند. این پوشش مغناطیسی اطلاعات را در خود نگهداری می‌کند و زمان در آن تاثیری نخواهد داشت (چه موزیک‌های داخل کامپیوترتان چه نسخه‌ای از تئوری جنگ ستارگان باشد، تفاوتی نخواهد داشت).

تفاوت هارد HDD با SSD

هارد HDD چیست؟

HDD مخفف کلمه Hard Disk Drive می‌باشد، این تکنولوژی حدود 60 سال قدمت دارد. در این تکنولوژی، اطلاعات بر روی پلتر ذخیره می‌شود و با کمک بازوی متحرک یا هد، اطلاعات خوانده می‌شود و برق نیز از طریق برد به هد و پلتر می‌رسد. امروزه سرعت چرخش پلتر 5400 دور در دقیقه می‌باشد که امکان دارد به 15000 دور بر دقیقه نیز برسد. یکی از مزایای دیسک‌های سخت این است که این دستگاه‌ها می‌توانند حجم زیادی از اطلاعات را در ازای قیمت ارزان برای شما نگهداری کنند.

هارد HDD

درایو SSD چیست؟

SSD مخفف کلمه Solid State Drive یا دیسک حالت جامد می‌باشد. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت SSD نسخه پیشرفته‌تر و با ابعاد بزرگ‌تر فلش مموری می‌باشد و همانطور که می‌دانید، دیگر هیچ قسمت متحرکی در SSDها بر خلاف HDDها وجود ندارد. SSDها هم مانند فلش مموری بر پایه NAND می‌باشند.

هارد SSD

تفاوت هارد HDD با درایو SSD

تفاوت HDD با SSD این است که در نگاه اول SSD کاری مشابه HDD، یعنی نگهداری اطلاعات هنگام خاموشی یا ریبوت سرور را انجام می‌دهد. اما به جای ذخیره‌ی اطلاعات در پوشش مغناطیسی، از تراشه‌های حافظه فلش استفاده می‌کنند. البته لازم به ذکر است با فلش مموری‌های شناخته شده‌ای که این روزها بسیار کاربرد دارند، متفاوت‌اند. این تفاوت در سرعت و کارایی به راحتی به چشم می‌آید. این تراشه‌ها در زمانی که پاور و یا قدرتی وجود ندارد، هم اطلاعات را ذخیره سازی می‌کنند. این تراشه‌ها در مادربرد انواع سیستم‌ها، در کارت‌های PCI/PCIe و یا در جعبه‌هایی مناسب از نظر سایز و اندازه مناسب برای لپتاپ‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. به علت این قابلیت‌ها و همچنین انعطاف پذیری بیشتر این تراشه‌ها و سرعت بهتر نسبت به فلش مموری‌ها، از قیمت بالاتری برخوردار خواهند بود.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

4.5 2 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها