بررسی QOS (قسمت سوم)

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

در این مقاله قصد داریم شما را با مدل های پیاده سازی QOS آشنا کنیم

پیاده سازی QOS

سه مدل برای اجرای QOS وجود دارد :   Best effort ، integrated services  و Differentiated services

Best effort

Best effort یک مدل QOS است که همه بسته ها اولویت یکسان دارند و هیچ تضمینی در تحویل بسته ها به مقصد وجود ندارد. در  مواردی best effort اعمال می‌شود که شبکه ها برای QOS پیکربندی خاصی انجام نداده اند و یا برای زمانی می‌باشد که زیرساخت ما QOS را پشتیبانی نمی‌کند. (پروتکل IP یک پروتکل Best effort است)

Integrated services

Integrated services یا همان IntServ خدمات یکپارچه می‌باشد. IntServ یک مدل QOS است که یک قسمت از پهنای باند را برای مسیر خاصی در نظر می‌گیرد. در واقع برای هر برنامه یک پهنای باند مشخص در نظر گرفته می‌شود تا اطمینان حاصل شود که منابع شبکه قابل پاسخگویی به نیاز بسته های آن برنامه است و مشکلی از نظر منابع برای ارسال بسته های این برنامه خاص وجود ندارد. البته پیاده سازی این مدل از QOS نیازمند این است که روتر ها و مسیریاب های شبکه قادر به پشتیبانی RSVP باشد!

Differentiated services

Differentiated services یا همان DiffServ یک مدل دیگر از QOS است که عناصر شبکه را مانند روتر ها و سویچ ها برای سرویس دهی به چند کلاس طبقه بندی می‌کند و این طبقه بندی بر اساس اولویت ترافیک ها خواهد بود. برای مثال ترافیک صوتی اولویت بالاتری به بقیه ترافیک ها دارد بسته های این ترافیک یک کد به عنوان DSCP خواهند داشت و بر اساس این کد در مسیر یاب ها اولویت آن ها بالاتر خواهد بود.

در نهایت باید دقت داشته باشید که معماری شبکه بر چگونگی اجرای QOS تاثیر بسزایی دارد و تنها برخی از مکانیزم های QOS می‌تواند کیفیت ترافیک را در شرایط خاص مدیریت نمایند.

با دیگر مقالات Server.ir همراه باشید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها