اعتبار دیتاهای موجود در blockchain

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

چگونه میتوان از اعتبار دیتاهای موجود در blockchain اطمینان حاصل کرد؟

همانطور که که در مقاله قبلی ذکر شد، به این دلیل که افراد موجود در این مجموعه بلاک چین هر کدام یک نسخه از دیتاها را دارند و میتوانند دیتاهایی در بلاک های موجود ثبت کنند ، این امکان وجود دارد که دیتاها به طور غیر واقعی و یا با اعتبار کمی در بلاک ها ذخیره شوند. به این دلیل نیاز است تا به روشی از اعتبار داده های موجود در BLOCKCHAIN مطمئن شد. بنابراین تمام اتفاق (transaction)هایی که در بلاک چین می افتد  ، بین تمام ماشین ها پراکنده میشود و هرکدام از آنها این اتفاقات را در بلاک ها ذخیره میکنند.

برای تایید این اطلاعات ثبت شده در بلاک ها ، لازم است با واژه mine  کردن و hash  آشنا شویم. تمامی اطلاعاتی که در  بلاک ها موجود می باشند ، باید به نحوی اعتبار سنجی گشته و دیتاهای درون آنها  معتبر باشد. برای اینکار از روش mine کردن استفاده میکنیم که از الگوریتمی به نام hash استفاده میکند. Hash  یک تابع است که به ازای هر ورودی یک خروجی خاص ارائه میدهد ولی از طریق خروجی نمیتوان به ورودی دسترسی داشت و هرگونه تغییری که در ورودی انجام دهیم باعث می شود خروجی به کل تغییر کند و خروجی خاص دیگری به ما ارائه داده شود.

بنابر این با تمام موارد ذکر شده برای mine  کردن دیتاهای موجود در بلاک ها ، ما باید کل دیتای موجود در بلاک را با یک دیتا تصادفی جمع کرده و خروجی hash ای بدست بیاوریم که با مقداری که خود بلاک چین برای ما مشخص کرده است مطابقت داشته باشد.

در واقع چون هیچ روش ریاضی برای این مورد وجود ندارد، این کار دائما باید انجام شود تا زمانی که اطمینان  حاصل شود اطلاعات دریافت شده از خروجی hash، مطابق با همان اطلاعاتی است که خود بلاک چین در اختیار ما قرار داده است.با این کار اعتبار دیتاهای ذخیره شده در بلاک ها سنجیده می شوند. همچنین لازم به ذکر است یافتن آن عدد تصادفی بسیار کار دشواریست.

از بلاک چین در بیت کوین نیز استفاده شده است و معمولا به افرادی که موفق به یافتن آن عدد تصادفی شده و نتیجه درست را بدست می آورند ، یک سکه (coin) تعلق میگیرد تا با علاقمند کردن افراد به این روش، زنجیره بلاک چین پیش برود.

در مقالات بعدی بیشتر و مفصل تر در رابطه با بیت کویت و بلاک چین صحبت خواهیم کرد؛ لطفا با ما همراه باشید.

همچنین به منظور مطالعه بیشتر مقاله ها، می توانید به بخش مقالات سایت مراجعه فرمایید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها