جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

کامندهای پرکاربرد در لینوکس

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

در این مقاله قصد داریم به دنیای کامند زدن سری بزنیم. برای آشنایی با تاریخچه لینوکس می توانید به مقاله ی “تاریخچه لینوکس” مراجعه کنید. بسیاری از کسانی که به ویندوز علاقه مند هستند، به علت UI نسبتا آسان آن است. و اگر با کامند زدن آشنا شویم خواهیم دید که اکثرا کار کردن با کامند سریعتر و کاربردی تر می باشد. پس ادامه مقاله را دنبال کنید تا با پرکاربردترین کامند ها آشنا شوید:

1)ls

کامند ls برای نمایش دادن محتویات موجود در یک دایرکتوری یا یک پوشه می باشد. برای مثال کامند ls /filename فایل های موجود در پوشه ی filename را نمایش می دهد.

2)cd

این کامند به شما اجازه می دهد تا بین پوشه های مختلف در سرور خود، گردش کنید. برای مثال اگر در روت سرور باشید و قصد ورود به پوشه ی home را داشته باشید نیاز است عبارت cd /home را وارد کنید تا به آن پوشه تغییر لوکیشین دهید.

3)mv

کامند mv به شما اجازه می دهد تا فایلی را از یک پوشه به پوشه ی دیگری انتقال دهید. این کار همانند Drag & Drop روی دسکتاپ ویندوز شما است! برای مثال قطعه کامند mv server.ir/root فایل به نام server.ir را از مسیری که در آن هستید، به روت سرور منتقل می کند.

کاربرد دیگر کامند mv، تغییر نام یا rename کردن یک فایل می باشد. برای مثال قطعه کامند mv server.ir airoserverفایل به نام server.ir را به نام airoserver تغییر می دهد.

4)man

این کامند یک نوع راهنما برای شما می باشد. یعنی دستورهایی که با کامندهای مدنظر شما می توان انجام داد را نمایش می دهد برای مثال کامند man mv دستورعمل های مربوط برای کامند mv را نمایش می دهد.

5)mkdir

کامند mkdir به کاربر اجازه ایجاد فولدر را می دهد. یعنی مثلا قطعه کامند mkdir server.ir یک پوشه به نام server.ir ایجاد می کند.

6)rmdir

این کامند برای حذف پوشه ها مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال rmdir server.ir پوشه ی Server.ir را حذف میکند.

7)touch

این کامند اجازه ساخت هرگونه فایل از جمله فایل های دارای اکستنشن را به کاربر می دهد. یعنی مثلا قطعه کامند touch airoserver.txt یک فایل txt با نام airoserver می سازد.

8)rm

کامند rm اجازه حذف فایل را به کاربر می دهد. مثلا کامند rm airoserver.txt فایل به نام airoserver را حذف می کند و نکته ی قابل توجه در کامند rm این است که هم امکان حذف فایل را دارد و هم امکان حذف فولدر را. این در حالیست که کامند rmdir تنها امکان حذف فولدر را دارد و بنابراین در اینجا به این نتیجه میرسیم که کامند rm سنگینی بیشتری از rmdir دارد.

9)pwd

این کامند به شما لوکیشن فعلیتان را اعلام می کند. بنابراین اگر در مسیر خاصی بودید اما اطمینان نداشتید و یا اطلاع نداشتید، این کامند را وارد کنید تا از لوکیشن فعلی خود در سرور باخبر شوید.

10)tail -f

این کامند فایل را به صورت realtime باز می کند. یعنی اگر شخص دیگری در حال نوشتن باشد شما نیز مشاهده خواهید کرد.

امیدواریم این مقاله برای شما جذاب و مفید بوده باشد. با Server.ir همراه باشید.

 

 

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها