چگونه سایت خود را انتقال بدهیم؟

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

یکی از سوالات بسیار متداول میان کاربران اینترنت و مدیران سایت ها این است که چه راه هایی برای انتقال یک سایت وجود دارد. روشن است که یک سایت به طور کلی متشکل از دامنه، هاست و محتویاتی است که در مجموع فعالیت سایت را میسر می سازد و منظور از انتقال یک سایت انتقال محتویات سایت به یک میزبان و یا هاست جدید است. به صورت کلی برای انجام این انتقال ابتدا باید تمام فایلها، ایمیلها، تنظیمات و… سایت شما از سرور مبدأ به مقصد منتقل شود سپس نیم سرور های دامنه شما به نیم سرور هاست و میزبان جدید تغییر داده شود که دامنه از آن پس میزبان جدید شما را برای کاربران به نمایش درآورد.

چگونه سایت خود را انتقال بدهیم؟البته باید توجه داشت که مقصود نهایی شما از ((انتقال سایت)) چیست؟ گاهی افراد تنها نیاز به انتقال داده (Data) و پایگاه داده (Database) دارند و گاهی منظور از انتقال، انتقال تمام تنظیمات هاستینگ مانند دامنه های اضافه شده، پارک شده، ایمیل های ساخته شده و پست های دریافتی و ارسالی و … است که البته این نوع دوم معنای حقیقی و علمی انتقال سایت می باشد چرا که در نوع اول ممکن است هاست شما میزبان چندین سایت پارک شده و اضافه شده باشد که شما در آن حالت تنها یک بخش از آن را انتقال می دهید و همچنین ایمیل ها و سایر امکانات را نیز نادیده گرفته اید اما در حالت دوم به معنای واقعی انتقال سایت خواهد بود.

همانطور که می دانید سایت ها به دو نوع استاتیک و داینامیک هستند که عمدتاً سایت های استاتیک به سادگی و بدون هیچ دغدغه ای قابل انتقال هستند اما مشکل زمانی خودنمایی می کند که شما قصد انتقال یک سایت داینامیک را دارید که به علت بهره وری از تنظیمات متعدد از بخش های مختلف، سیستم Cache و… غالباً با انتقال دستی سایت دچار مشکل خواهد شد. به هر حال اگر بخواهیم برای انتقال سایت دسته بندی ایجاد کنیم به جز راه انتقال دستی که جداگانه از فایل ها، ایمیل و… نسخه پشتیبان تهیه نموده و بر روی سرور جدید آپلود نمایید دو راه اساسی وجود دارد:

1- استفاده از راه های انتقاانتقال رایگان سایت جوملا و وردپرسل که سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای شما فراهم آورده است. معمولاً هر سیستم مدیریت محتوا و یا سیستم مدیریت مشتری (CRM) یک نرم افزار، ماژول و یا کامپوننت برای انتقال سایت شما در نظر گرفته است که با استفاده از آن می توانید سایت خود را با استفاده از راه های نگرش طراحی سایت منتقل کنید که به طور مثال کامپوننت Akeeba برای سیستم مدیریت محتوا جوملا به همین هدف پدید آمده است و کاربران این سیستم می توانند با نصب این کامپوننت بر روی سایت خود از تمام محتویات خود نسخه پشتیبان تهیه نموده و در هاست جدید از آن بهره ببرند که در اینصورت Akeeba از پایگاه داده و تمام تنظیمات و محتویات سایت شما یک بسته نصبی ایجاد می نماید و آن را به صورت یک نسخه پشتیبان در اختیار شما قرار می دهد تا با آپلود مجدد این فایل، سایت خود را مجدداً نصب و استفاده نمایید. برای سیستم های مدیریت محتوا (وردپرس و …) و سیستم های مدیریت مشتری مشابه نیز معمولاً راهی برای این نوع انتقال مبتنی بر سیستم وجود دارد.

2– استفاده از امکانات کنترل پنل های هاستینگ و میزبانی که تمام اکانت میزبانی شما را به صورت کامل منتقل می کنند. این نوع انتقال غالباً باید توسط میزبان صورت گیرد و در حالاتی امکان پذیر است که کنترل پنل هاستینگ میزبان قبلی و فعلی شما از آخرین نسخه یک نوع کنترل پنل استفاده کنند. به طور مثال اگر میزبان قبلی شما، کنترل پنل میزبانی سی پنل را به شما ارائه داده باشد و اکانت جدیدی که در سایت SERVER.ir خریداری نموده اید نیز لینوکس و سی پنل باشد، با اعلام اطلاعات ورودی سی پنل خود در هاست قبلی، کارشناسان ایده پردازان به صورت رایگان سایت شما را به میزبانی SERVER.ir انتقال خواهند داد. در این نوع انتقال، تمام اکانت هاستینگ شما شامل یک یا چندین سایت میزبانی شده بر روی دامنه اصلی، دامنه های پارک شده، دامنه های اضافه شده، ایمیل های شما، ایمیل های فوروارد شده شما، تنظیمات رکوردها، آمارهای بازدید و لاگ ها و Cache و… همگی به صورت کامل و صحیح به سایت جدید منتقل شده و با تغییر نیم سرور های دامنه خود به نیم سرورهای هاست جدید، بدون اینکه سایت شما دچار تداخل شود و یا اندکی downtime داشته باشد به هاستینگ جدید هدایت می شود و سایت به فعالیت خود ادامه خواهد داد. برای سایر هاست های کنترل پنل پلسک و… نیز غالباً ابزار انتقال وجود دارد که بسته به کنترل پنل استفاده شده باید این امکان را از میزبان خود جویا شوید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در این مورد و یا انتقال سایت خود به SERVER.ir از طریق فرم تماس با ما در تماس باشید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

5 1 رای
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها