پلتفرم تحلیل داده Splunk

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

طی سالیان اخیر مبحث Machine Data یا داده‌های ماشین پیشرفت چشمگیری داشته است. Machine Data، داده‌های دیجیتالی است که به عنوان خروجی از یک سیستم هوشمند همچون سیستم‌های کامپوتری دریافت می‌شود. اصلی‌ترین دلیل رشد این حوزه، افزایش تعداد ماشین‌های هوشمند به کار رفته در زیرساخت‌های IT می‌باشد و دلیل دیگر نیز پیشرفت علم اینترنت اشیا است.

Splunk یک برنامه مفید در میان ابزار متعددی است که برای ترجمه و تحلیل این دسته از داده‌ها به کار می‌رود. Splunk در سال 2003 و با هدف “ترجمه داده‌های تولید شده توسط ماشین‌ها”‌ ایجاد گردید. این برنامه به گفته توسعه‌دهندگان موانع موجود بین داده‌های حاصل از ماشین‌های هوشمند و کاربران را از بین می‌برد و به تیم‌های IT و امنیت در بهبود عملکردشان کمک شایانی می‌نماید.

Splunk چیست؟

Splunk یک پلتفرم نرم‌افزاری جهت جستجو، تحلیل و تصویرسازی داده‌های خروجی وبسایت‌ها، برنامه‌ها‌، سنسور‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی و هوشمند است. چنانچه سیستمی دارید که به صورت مداوم داده‌ تولید می‌کند و قصد تحلیل این اطلاعات در لحظه را دارید، اسپلانک ابزار مناسبی برای این هدف خواهد بود.

قابلیت پردازش در لحظه اطلاعات از بزرگترین نقاط قوت Splunk است. در طی سالیان اخیر پیشرفت‌های بسیاری در زمینه سخت‌افزارهایی همچون پردازنده‌ها و درایو‌های ذخیره اطلاعات صورت گرفته، اما حوزه تحلیل داده به اندازه کافی حرکت رو به جلو نداشته است. تحلیل زنده اطلاعات عموما جزو نقاط ضعف پلتفرم‌های تحلیل داده است؛ موردی که Splunk آن را به خوبی مدیریت می‌کند.

Splunk دقیقا چه کمکی به ما می‌کند؟

تصویر زیر نمونه‌ای از داده‌های یک ماشین است. حال تصور کنید یک SysAdmin قصد دارد از داده‌های زیر به مشکلی در سیستم پی ببرد. طبیعتا با توجه به این نوع دیتا، آگاهی از این که مشکل در کدام بخش از سیستم رخ داده، امری دشوار است و حتی اگر ممکن باشد، پس از صرف زمان و انرژی بسیار امکان‌پذیر خواهد بود. به صورت معمول اطلاعات خروجی یک ماشین پیچیده، بدون ساختار واضح و مشخص هستند و از این رو مناسب تحلیل و تصویرسازی نیستند.

پلتفرم تحلیل داده splunk

کاربرد Splunk این است که این مدل از داده‌ها را دریافت و خروجی ملموس و قابل درکی را تحویل می‌دهد. Splunk با این هدف شروع به کار کرد و هم‌زمان با رونق مبحث Big Data این برنامه نیز مورد توجه کاربران قرار گرفت. در حال حاضر با توجه به توانایی این ابزار در پردازش اطلاعات در حجم بالا، بسیاری از تحلیل‌گران از آن استفاده می‌کنند. همچنین داشبورد Splunk که قابلیت تصویرسازی اطلاعات را فراهم می‌آورد، از دلایل دیگر محبوبیت این ابزار است. کاربردهای Splunk در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • تحلیل عملکرد سیستم
  • عیب‌یابی و رفع آن در صورت امکان
  • مانیتورکردن معیار‌های کسب و کار
  • جست و جو و بررسی خروجی مورد نظر
  • ساخت داشبورد برای تصویرسازی داده‌ها
  • ذخیره و بازخوانی اطلاعات برای استفاده‌های بعدی

از مزایای دیگر Splunk می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورودی داده تمامی فرمت‌های موجود از جمله .csv و json را پشتیبانی می‌کند.
  • قابلیت تنظیم Splunk برای اعلان یک رویداد یا هشدار در هنگام آغاز به کار یک ماشین
  • توانایی پیش‌بینی دقیق منابع لازم برای گسترش زیرساخت‌ها
  • امکان ساخت knowledge objects برای عملیات هوشمند

knowledge objectها مقادیری هستند که توسط کاربر تعریف می‌شوند تا عملیات استخراج داده را تسهیل نمایند.

جمع‌بندی

در دنیای امروز مبحث Big Data و استفاده از داده‌های تولید شده در یک کسب و کار و حتی صنعتی که در آن حضور دارد، نقش بسزایی را در موفقیت آن کسب و کار ایفا می‌کند. به همین دلیل نیز هر شرکتی جهت ترجمه و تحلیل اطلاعات مربوط به فعالیت خود و بازار نیاز به یک ابزار تحلیلی قدرتمند جهت رفع این نیاز دارد. Splunk ابزاری است که نیازهای موجود در این حوزه را به خوبی پاسخ می‌دهد. این پلتفرم زبان ماشین را به شکلی قابل درک و بررسی برای انسان تبدیل نموده و در کنار این مورد ابزاری مفید را برای تحلیل داده‌های حاصله فراهم می‌آورد. در صورتی که علاقه‌مند به استفاده از این پلتفرم هستید، می‌توانید اطلاعات بیشتر را از طریق وبسایت Splunk کسب نمایید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها