وب سرور لایت اسپید

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

زمان بارگذاری صفحات وب و برنامه ها به طور مستقیم بربازدید و موفقیت وبسایت و برنامه شما تأثیر می گذارد. اگر می خواهید به بازدیدکنندگان خود تجربه بهتری در بازدید از وبسایت خود بدهید استفاده از وب سرور لایت اسپید بهترین گزینه می باشد.

وب سرور لایت اسپید

لایت اسپید در واقع به عنوان یک جایگزین برای وب سرور آپاچی ای معرفی شد که بیش از 15 سال از معرفی آن میگذشت. با این وجود بسیاری از شرکت های میزبانی وب تنها طی دو سال گذشته شروع به نصب و استفاده از لایت اسپید ​کرده اند.

لایت اسپید همراه با یک سری ویژگی هایی عرضه گردید که باعث یک بازخورد و عملکرد بهتر در سرور میشد، از جمله ی این ویژگی ها میتوان به سیستم کشینگ و یا ذخیره سازی، فریم ورک پایدار و سیستم PHP LSAPI با قابلیت پیکربندی و شخصی سازی اشاره کرد. همچنین ویژگی مثبت دیگر این وب سرور این می باشد که توسط کنترل پنل cPanel پشتیبانی می شود و با نصب آن آیتم مربوط به کنترل وب سرور در whm سرور شما نمایش داده می شود و دارای رابط کاربری مناسبی می باشد که این ویژگی به افرادی که تجربه میزبانی وب کمتری دارند اجازه می دهد تا به راحتی وب سرور سرور را از آپاچی به لایت اسپید تغییر دهند.

ویژگی دیگر وب سرور لایت اسپید این می باشد که میتواند در حالی که از حداقل منابع سرور استفاده میکند تعداد بالایی کاربر را هندل و مدیریت نماید. علاوه بر این موارد با mod_security وب سرور آپاچی سازگار می باشد و به منظور افزایش امنیت دارای افزونه ی آنتی DDoS نیز می باشد که این موارد باعث برتری امنیتی این وب سرور نسبت به سایر وب سرور ها می شود.

 

لایت اسپید در مقایسه با آپاچی

آپاچی پراستفاده ترین وب سرور در حال حاضر می باشد. آپاچی که در سال 1995 منتشر شد ، یک نرم افزار متن باز است که توسط یک جامعه مستقلی از توسعه دهندگان نگهداری و توسعه داده می شود. در حال حاضر نزدیک به یک سوم سرور های جهان ازین وب سرور استفاده میکنند.

در طرف مقابل وب سرور لایت اسپید ​​به طور رسمی در سال 2003 توسط LiteSpeed ​​Technologies منتشر شد. تقریباً 9.2 درصد از همه وب سایت هایی که از پروتکل HTTP/2 استفاده میکنند روی وب سرور لایت اسپید آپ می باشند.

اولین تفاوت قابل توجه بین این دو وب سرور یعنی آپاچی و لایت اسپید افرادی هستند که در توسعه ی این وب سرورها نقش دارند. لایت اسپید ​توسط یک شرکت نگهداری می شود در حالی که آپاچی یک برنامه متن باز است. به طور کلی متن باز بودن آپاچی یک مزیت بسیار خوب به شمار می رود اما در سمت مقابل نیز تیم LiteSpeed ​​Technologies جایگزین قدرتمندی برای آپاچی توسعه داده اند.

 مزایای لایت اسپید ​​در مقایسه با آپاچی عبارتند از:

  • سرعت بیشتر در بارگزاری صفحات وب و برنامه ها
  • سازگاری بهتر با PHP
  • محافظت بهتر در برابر حملات DDOS
  • سازگاری با آپاچی

لایت اسپید ​​در سه نسخه مختلف ارائه می شود. نسخه OpenLiteSpeed ​​یک نسخه متن باز از این وب سرور است که برای استفاده شخصی و تجاری در نظر گرفته شده است. با این حال ، با کنترل پنل های میزبانی مانند سی پنل کار نمی کند.

اکثر ارائه دهندگان خدمات میزبانی وب ، نسخه استاندارد یا Enterprise Edition LiteSpeed ​​را نصب می کنند. این نسخه دارای ثبات بیشتری نسبت به سایر نسخه ها می باشد و با اکثر کنترل پنل های میزبانی سازگار هستند. در حالی که این نسخه از لایت اسپید متن باز نیست ، اما تغییر وب سرور سرورتون از آپاچی به این نسخه از لایت اسپید از لحاظ ارتقا سخت افزار یک سرور آپاچی به صرفه تر می باشد.

ارتباطات سریعتر

LiteSpeed ​​از مزیت سرعتی قابل توجهی برخوردار است. این برنامه می تواند هزاران اتصال و درخواست را همزمان مدیریت نماید ،در حالی که نسبت به آپاچی مقدار دیتای بیشتری را مدیریت میکند. پیکربندی پیش فرض سرور LiteSpeed ​​تا شش برابر سریعتر نسبت به آپاچی است.

سازگاری بهتر با PHP

به طور متوسط ​​، لایت اسپید ​​ممکن است عملکرد اجرای کدهای PHP را در سرور تا 50 درصد و یا حتی بیشتر بهبود بخشد. در مقایسه با سرورهای آپاچی که EA4 پیش فرض را با CGI اجرا می کنند ، لایت اسپید ​​تا 200 برابر میتواند عملکرد php را در سرور بهبود بخشد.

این وب سرور از API های منحصر به فرد به منظور بهبود در اجرای php استفاده میکند. یک از این API های منحصر به فرد شامل PHP LiteSpeed ​​SAPI (LSAPI) است.این API بهینه سازی شده است تا اسکریپت های PHP را در بهترین حالت ممکن اجراکند .

 

بهبود امنیت

افزایش امنیت یکی دیگر از مزایای مفید لایت اسپید ​​است. در مقایسه با آپاچی ، لایت اسپید ​​برای مقابله با حملات DDoS مجهزتر است. LiteSpeed ​​از mod_security آپاچی استفاده می کند. استفاده از همان ویژگی mod_security تضمین می کند که حداقل از همان سطح امنیت ارائه شده توسط آپاچی برخوردار هستید. با این حال ، لایت اسپید ​​دارای ویژگی ضد DDoS نیز می باشد.

 

سازگاری لایت اسپید با آپاچی

لایت اسپید به عنوان ​​جایگزینی برای سرورهای آپاچی ارائه شد. اگر در حال حاضر وب سایت یا برنامه ای دارید که روی سرور آپاچی اجرا می شود ، می توانید به راحتی وب سرور را به لایت اسپید ​​تغییر دهید.

 

لایت اسپید همراه ​​با کلادلینوکس

لایت اسپید ​یک وب سرور بین پلتفرمی است که به ارائه دهندگان خدمات میزبانی اجازه می دهد سیستم عامل های مختلف از جمله کلادلینوکس را انتخاب کنند. کلادلینوکس توزیعی از لینوکس است که از ویژگی (LVE) برای مدیریت منابع چندین سرور مجازی که روی یک سرور فیزیکی واحد اجرا می شوند ، استفاده می کند.ترکیب و استفاده ی همزمان از لایت اسپید در کنار کلادلینوکس باعث بالا رفتن performance سرور شما در ابعاد زیادی می شود.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

5 1 رای
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها