هارد دیسک SATA

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

هارد دیسک SATA

در این مقاله در ادامه مباحث مرتبط به سرور معرفی برخی از انواع هارد های سرور را شروع خواهیم کرد.

اولین نوعی از هارد ها که به معرفی خواهیم کرد هارد های SATA می باشند و در مقالات بعدی نیز به معرفی هارد های SAS و SSD خواهیم پرداخت.

کلمه ی SATA مخفف Serial ATA یا در حقیقت Serial Advanced Technology Attachment می باشد. که در واقع یک استاندارد برای برقراری اتصال و انتقال بین هارد یا HDD و کامپیوتر می باشد.

هارد های SATA در زمان معرفی شدنشان فاکتور های مهمی نسبت به نسل قبلی خود یعنی PATA یا Parallel ATA داشتند که از جمله موارد موفقیت آن ها نوع کابل ها و اتصالات آن بود که باریک تر و کوچکتر بودند و همچنین وزن کمتر و سایز کوچکتر آن ها موجب کاربردی تر شدن آنها نصب به IDE ها شده بود و همچنین این نوع اتصال جدید سرعت انتقال اطلاعات بیشتری نیز داشت که همین موارد باعث شده است که تا امروز نیز همچنان کامپیوتر های شخصی ما با هارد های SATA تغزیه می گردند.

از نکات مثبت این هاردها این مورد است که از حجم های بالا نیز پشتیبانی می کنند و ظرفیت های بالای آن ها نیز برای خرید ممکن می باشد اما با توجه به سرویس ها و سیستم هایی که امروزه راه اندازی می گردند سرعت انتقال اطلاعات در برخی موارد بسیار مهم تر از حجم قابل ذخیره سازی می باشد و همچنین در موارد دیگری نیز که پردازش سنگین و یا خاصی انجام نمی گیرد نیازی به سرعت های بالاتر انتقال اطلاعات نمی باشد. به همین دلیل در حوزه ی انتخاب هارد مناسب یک دو راهی منطقی به وجود خواهد آمد که در سمت دیگر هارد های SSD خودنمایی می کنند. هارد های SSD دارای سرعت قابل توجه بیشتری نسبت به هارد های SATA می باشند و نوع اتصال و ذخیره سازی آن ها نیز متفاوت است، اما حجم های بالا مانند ۲ ترابایت برای این هارد ها وجود ندارد. در نتیجه در هنگام استفاده معمولا برای مواردی که سرعت اهمیت بیشتری دارد، مانند سیستم عامل ها و سرویس های وب سرور و … بیشتر از هارد های SSD استفاده می شود و در مواردی که حجم بالای اطلاعات وجود داشته باشد و نیازی به سرعت بالای هارد نباشد، مانند فضای بکآپ و دانلود از هارد های SATA استفاده می شود که نسبتا بسیار ارزان تر نیز هستند. البته در این میان هارد های SAS نیز در بازار رقابت خودنمایی می کنند که در مقالات پیرو به بررسی آن ها نیز خواهیم پرداخت.

با دانشنامه  Server.ir همراه باشید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها