جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

نیم سرور اختصاصی چیست؟

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

نیم سرور و یا Nameserver در واقع نوعی آدرس است که به کمک آن دامنه به هاست متصل می گردد، که این عملیات توسط DNS Zone هاست و دامنه مدیریت می شود. نحوه ی مدیریت نیم سرور ها به این صورت است در هنگام ساخت نیم سرور جدید در هر دو طرف، یعنی هم هاست و هم دامنه ای که نیم سرور متعلق به آن است می بایست نیم سرور های جدید ایجاد و ثبت شوند، سپس این نیم سرور پل ارتباطی بین دامنه و IP سرور می گردد.

نیم سرور اختصاصی چیست؟

اما در این مقاله می خواهیم بدانیم که نیم سرور اختصاصی چیست و منظور از آن چه می باشد.

هنگامی که شما یک فضای میزبانی از نوع هاست تهیه می کنید، از سمت شرکت ارایه دهنده دو نیم سرور به صورت ns1.domain.com و ns2.domain.com ارایه می گردد که می بایست برای اتصال دامنه ی خود به هاست جدید آن ها را در اطلاعات dns دامنه ثبت نمایید، که پس از گذشت مدتی دامنه ی شما به هاست متصل می گردد. اما این نیم سرور ها تنها برای شما ارایه نمی گردند، بلکه تمامی کاربرانی که از هاست هایی موجود بر روی سرور هاست شما استفاده می کندد نیز همین نیم سرور را می بایست بر روی دامنه ی خود ست نمایند، زیرا این نیم سرور مختص آن سرور بوده و هاست های اشتراکی نیز همگی با IP های مشترک بر روی همان سرور میزبانی می شوند، در نتیجه نیم سرور های مشابه نیز خواهند داشت، که این نیم سرور در واقع متعلق به شرکت ارایه دهنده فضای میزبانی هاست می باشد و دامنه ای که نیم سرور از روی آن ساخته شده است نیز متعل به میزبان می باشد.

نیم سرور اختصاصی

اما زمانی که شما یک اکانت نمایندگی خریداری می کنید و می خواهید بر روی همان سرور هاست هایی را با نام خود به کاربران خود بفروشید ممکن است به نیم سرور های اختصاصی احتیاج داشته باشید. نمایندگان نیز می توانند برای اینکه کاربرانشان به هاست های آن ها متصل شوند از همان نیم سرور پیش فرض و متعلق به سرور استفاده نمایند اما برخی از نمایندگان ترجیح می دهند که این نیم سرور ها به نام دامنه ی خود آن ها باشد تا هم وضعیت مشخص تری داشته باشد و هم وابسته بودن آن به میزبانی دیگری مشخص نگردد. برای این منظور نمایندگان می توانند همانند عملیاتی که برای ساخت نیم سرور ها در سرور های مجازی و اختصاصی انجام می شود اقدام نمایند و نیم سرور های اختصاصی خود را ایجاد نمایند، که البته نحوه انجام این کار در مقاله دیگری به صورت کامل آموزش داده خواهد شد. اما در قالب همین من کاقیست بدانیم که نتیجه ی کار به این صورت خواهد شد که در ینم سرور های نمانده که به صورت ns1.domain.com و ns2.domain.com خواهند بود، در بخش domain.com دامنه ی مورد نظر و متعلق به نماینده قرار می گیرید در صورتی که سرور متعلق به نماینده نبوده و تنها بخشی از آن ا دسترسی محدود در دست آن می باشد، اما ظاهر امر خود نماینده را مالک فضای میزبانی نمایش می دهد و هم اینکه دیگر مشخص نمی گردد که این نمایندگی وابسته به کدام شرکت و یا میزبان می باشد.

برای یادگیری نحوه ایجاد نیم سرور اختصاصی و مطالب بیشتر با دانشنامه Server.ir همراه باشید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

3 3 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها