نسل 8 و نسل 9 سرورهای HP

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

هنگامی که صحبت از راه‌اندازی یک سرور می‌شود، HPE یکی از معتبرترین برندهایی است که امکان تامین سخت‌افزار مورد نیاز از آن وجود دارد. HPE در واقع یکی از دو بازوی اصلی شرکت HP است که در سال 2015 با شرح وظیفه رسیدگی به نیازها و خدمات مورد نیاز شرکت‌های دیگر از کمپانی اصلی جدا شد. این برند در حوزه تکنولوژی مجموعه‌ای از تجهیزات سخت‌افزاری را در کنار خدمات نرم‌افزاری در اختیار سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک قرار می‌دهد.

در زمینه سرورها، HPE سخت‌افزار خود را در چندین نسل و مدل در گذر زمان در اختیار کاربران گذاشته است. امروزه عموما چهار نسل 7، 8، 9 و 10 در ایران در حال استفاده هستند. در این بین نسل 7 به نوعی به دلیل قدیمی‌بودن و نسل 10 نیز به دلیل جدید بودن و هزینه بالا کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و نسل‌های میانی هستند که مورد استفاده بیشتری دارند. از سوی دیگر در دنیای امروز از مدیران IT توقع می‌رود تا با حداقل تجهیزات بالاترین خروجی ممکن را فراهم کنند.

به همین دلیل نیز در این مقاله به تفاوت‌های موجود بین دو نسل ۸ و ۹ سرورهای HP خواهیم پرداخت تا با در نظر گرفتن تفاوت‌ها امکان انتخاب بهتری بین این دو گزینه را داشته باشید.

ویژگی‌های نسل 8 سرور اچ پی

نسل 8 سرورهای HP در اوایل سال 2012 میلادی راهی بازار شدند. این نسل با تغییرات عمده در معماری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری وحتی ویژ‌گی‌های ظاهری نسبت به نسل 7 نوید سرورهایی با سرعت و عملکرد بهتر، آپتایم بالاتر و مصرف انرژی کمتر را می‌دادند. نسل 8 سرورهای HP علاوه قابلیت پشتیبانی از پردازنده‌های اینتل زئون E5 ,E3 و E7 در دو نخسه v و v2 را دارا هستند. همچنین امکان برخورداری از رم‌های DDR3 تا سرعت 1866MHz و ظرفیت 768 گیگابایت نیز وجود دارد. این نسل همچنین  تا 10 گیگابایت پهنای باند را پشتیبانی می‌کند و دارای smart array controller 6Gb/s است. smart array controller قابلیت‌های مختلف درایوهای ذخیره اطلاعات را در سرور مدیریت می‌نماید.

در کنار تغییرات سخت افزاری نسبت به نسل پیشین، نسل 8 دارای ویژگی‌های جدیدتری همچون ProActive Insight است. این بستر با ارائه گزارشات در کنار سیستم مانیتورینگ به مدیریت بهینه سرور کمک شایانی می‌نماید.

نسل 9 سرورهای HP

نسل 9 سرورهای HP

این نسل در سال 2015 معرفی شد. می‌توان گفت در نسل 9 HP به جای تغییرات گسترده اقدام به بهبود ویژگی‌های فنی نسبت به نسل قبلی نموده است. این نسل نیز همچون نسل‌های قبلی متناسب با پردازده‌های اینتل زئون است و با پشتیبانی از پردازنده‌های v3 و v4 علاوه بر سرعت بالاتر تا %50 L3 کش بیشتری فراهم می‌کند. همچنین به عنوان یکی از مزیت‌های مهم، نسل 9 سرورهای HP امکان استفاده از رم‌های DDR4 را تا 768 گیگابایت را دارند.

تغییر ظاهری دیگر رخ داده در بخش رم‌های رنگبندی اسلات‌های جفت است تا فرآیند نصب تسهیل شود. به عنوان تغییرات دیگر پشتیبانی از پهنای باند به 40 گیگابایت و سرعت smart array controller به 12 GB/s ارتقا داده شده است.

تفاوت دیگر در دو نسل 8 و 9 در این است که نسل 8 به صورت پیش‌فرض امکان بوت از روی حافظه‌های NVMe را ندارد. درصورتیکه قصد استفاده چنین درایوی وجود دارد نیاز است تا از یک رم میکرو اس دی جهت بوت استفاده شود. همچنین در هر دو نسل امکان raid حافظه‌های NVMe وجود ندارد.

در بخش معماری نرم‌افزاری نیز سعی بر این بوده است تا علاوه بر حفظ ویژگی‌های مثبت پیشین و حذف باگ‌های موجود، سرعت و عملکرد تکنولوژی‌های به کار رفته بهینه‌سازی شود.

نسل 9 سرورهای HP

جمع‌بندی

به عنوان جمع‌بندی، مهمترین عامل تعیین‌کننده سخت‌افزاری که برای کاربری خود تهیه می‌فرمایید، میزان نیاز شما به منابع پردازشی است. جمع کردن یک سرور نسل 9 به صورت کلی هزینه بالاتری نسبت به نسل پیشین خود دارد. این اختلاف مبلغ، در حدود 40 درصد خواهد بود. البته بسته به نوع و میزان منابع ممکن است بیشتر و یا کمتر باشد. البته نسل 9 سرورهای HP با توجه به کار رفتن پردازنده و رم‌های نسل جدید توان پردازشی بالاتری را برای کاربران فراهم می‌کنند و در صورت نیاز در کنار تکنولوژی نرم‌افزاری نوین خود می‌توانند پاسخگوی کاربری‌های نیازمند قدرت پردازشی بالا باشند.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

1 1 رای
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها