جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

مقایسه nginx و apache

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

Nginx_Apache

 

 

Nginx در مقابل apache (انتخاب بهترین وب سرور 2023)

وب‌سرور، نرم‌افزار رایانه‌ای است که محتوای وب را ارائه می‌دهد. همچنین ارتباطی بین سرور پردازشگر و مرورگر وب کاربر، ایجاد می‌کند و فایل‌ها را بین آن‌ها رد و بدل می‌کند.

انتخاب وب سرور صحیح هنگام راه‌اندازی یک وب سایت یا شروع یک پروژه VPS بسیار مهم است زیرا می‌تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد و امنیت سایت تأثیر بگذارد.

اگر مطمئن نیستید که از کدام وب سرور استفاده کنید، Apache و NGINX را در نظر بگیرید: هر دو محبوب‌ترین وب سرورها هستند و مسئول ارائه بیش از نیمی از ترافیک اینترنت هستند.

برای کمک به تصمیم‌گیری برای شروع، ما به مقایسه مفصل NGINX در مقابل آپاچی خواهیم پرداخت.

 

مروری بر سرویس nginx  و apache

 

apache

Apache

Apache Http Server  که معمولاً Apache یا Apache HTTPD نامیده می‌شود ، نرم‌افزار وب سرور رایگان و منبع باز است. درخواست‌های مشتری را پردازش می‌کند و محتوای وب را از طریق پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) ارائه می‌دهد.

وب سرور آپاچی در سال 1995 منتشر شد و از آن زمان توسط بنیاد نرم‌افزار آپاچی نگهداری می‌شود. همچنین به صورت میانگین سرور وب غالب در وب جهانی بوده است.

سرور HTTP آپاچی در حال حاضر حدود 33.9 درصد از وب‌سایت‌ها را در سراسر جهان قدرت می‌دهد و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین وب سرورها، جایگاه اول را در سهم بازار دارد.

وب سرور آپاچی از بسیاری از سیستم عامل‌ها مانند Microsoft Windows، OpenVMS و هر سیستم عامل یونیکس مانند لینوکس و macOS پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر این، وب سرور آپاچی نیز بخشی از پشته LAMP ،یکی از اولین پشته‌های نرم‌افزار منبع باز برای توسعه وب است. در نتیجه، وب سرور با بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) ،زبان‌های برنامه‌نویسی و چارچوب‌های وب نیز به خوبی کار می‌کند.

آپاچی به دلیل قدرت و انعطاف‌پذیری که از سیستم ماژول آن به دست می‌آید، محبوبیت خاصی دارد. با استفاده از ماژول‌های آپاچی، کاربران می‌توانند به راحتی توابع را اضافه یا حذف کنند و سرور خود را برای رفع نیازهای خود تغییر دهند.

 

ویژگی‌های وب سرویس معروف apache :

از یک رویکرد چند رشته‌ای برای پردازش درخواست‌های مشتری استفاده می‌کند.

نمی‌تواند چندین درخواست را همزمان با ترافیک سنگین وب مدیریت کند.

محتوای پویا را در خود وب سرور پردازش می‌کند.

برای یک وب سرور طراحی شده است.

ماژول‌ها به صورت پویا بارگیری یا تخلیه می‌شوند که باعث انعطاف پذیری بیشتر می‌شود.

عملکرد آپاچی برای محتوای استاتیک کمتر از Nginx است.

 

Nginx

 

Nginx

 

NGINX  یکی از قابل اعتمادترین سرورها برای مقیاس پذیری و سرعت است. همچنین یکی از سریع‌ترین سرورهای وب در صنعت است که به جایگاه دوم در سهم بازار رسیده است.

همانند Apache، NGINX منبع باز و رایگان برای استفاده است.

ایگور سیسویف، خالق NGINX، توسعه این نرم افزار را در سال 2002 برای پاسخ به مشکل C10K آغاز کرد. در آن زمان، بسیاری از سرورهای وب قادر به مدیریت بیش از 10000 اتصال به طور همزمان نبودند.

NGINX به دلیل توانایی آن در رشد و افزایش ترافیک و مقیاس‌پذیری آسان بر روی حداقل سخت‌افزار بسیار محبوب است. به علاوه، در ارائه سریع فایل های استاتیک عالی است.

NGINX علاوه بر استفاده به عنوان وب سرور، می‌تواند به عنوان متعادل‌کننده بار نیز برای بهبود کارایی منابع و در دسترس بودن سرور مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، می‌تواند به عنوان یک پروکسی معکوس عمل کند و جریان ترافیک روان بین سرورها و مشتریان را تضمین کند.

NGINX تقریباً از تمام سیستم عامل‌های مشابه یونیکس پشتیبانی می‌کند. با این حال، نصب NGINX در ویندوز ممکن است منجر به برخی محدودیت‌های عملکرد، مانند عدم مقیاس‌پذیری و مشکلات احراز هویت UDP شود.

 

ویژگی‌های مهم وب سرویس Nginx:

از یک رویکرد رویداد محور برای ارائه درخواست‌های مشتری پیروی می‌کند.

می‌تواند چندین درخواست مشتری را به طور همزمان و کارآمد با منابع سخت افزاری محدود انجام دهد.

نمی‌تواند محتوای پویا را به صورت بومی پردازش کند.

هم یک وب‌سرور و هم یک سرور پروکسی است.

از آنجایی که ماژول‌ها نمی‌توانند به صورت پویا بارگذاری شوند، باید در خود نرم‌افزار اصلی کامپایل شوند.

می‌تواند به طور همزمان هزاران اتصال محتوای ثابت را دو برابر سریع‌تر از آپاچی اجرا کند و از حافظه کمی کمتری استفاده می‌کند.

امیدواریم محتوا مقاله برای شما مفید بوده باشد.

جهت تهیه سرور مجازی می‌توانید از این طریق اقدام نمایید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

5 1 رای
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها