مقایسه انواع وب سرورهای لینوکسی

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

در این مقاله قصد داریم در خصوص انواع وب سرورها ی لینوکسی و ویژگی های هر یک از آنها صحبت کنیم.
در حوزه ی هاستینگ سوالاتی که برای بسیاری از کاربران به وجود می آید این است که:

  • کدام وب سرور برای ما مناسب تر است؟
  • آیا نوع وب سرور در سرعت سایتمان تاثیر دارد؟در این صورت کدام وب سرور سرعت بهتری دارد؟
  • کدام یک از وب سرور ها امنیت بهتری دارد؟
  • آیا با تغییر وب سرور مشکلی برای سایتمان به وجود نمی آید؟
  • کدام یک از وب سرور ها به صورت رایگان و کدام یک هزینه لایسنس دارند؟

و بسیاری از سوالات دیگر از این قبیل که در ادامه به توضیح مختصری در خصوص انواع وب سرور ها ی لینوکسی از قبیل Nginx ,Litespeed و Apache خواهیم پرداخت.

خب دو وب سرور Apache و Nginx به صورت رایگان  و open source هستند و به همین دلیل ابتدا به مقایسه این دو وب سرور می پردازیم، در میان این دو وب سرور آپاچی از محبوبیت بسیار بالایی میان کاربران برخوردار است و می توان گفت که نوع وب سرور پیش فرض بسیاری از کنترل پنل ها را به خود اختصاص داده است.
یکی از ویژگی های بسیار خوب آپاچی این است که این وب سرور از گستردگی بالایی برخوردار است و عملا برای هر کاری یک ماژول در نظر گرفته شده است که فعال سازی  و کار با آن بسیار آسان است و با توجه به ماژولار بودن این وب سرور، کار کردن با آن بسیار راحت شده است که در مقابل وب سرور Nginx که هیچ GUI (رابط کاربری گرافیکی) در اختیار کاربران قرار نمی دهد مزیت خاصی را در نگاه اول به همراه آورده است.
یکی دیگر از معایب وب سرور Nginx این است که از فایل .htaccess پشتیبانی نمی کند در صورتی که این مشکل در وب سرور آپاچی و Litespeed وجود ندارد. با این تفاسیر تغییر و سوئیچ بین دو وب سرور آپاچی و Litespeed ریسک بسیار کمتری نسبت به Nginx با توجه به عدم پشتیبانی از فایل .htaccess خواهد داشت.
وب سرور Litespeed نیز مانند آپاچی یک GUI بسیار خوب در اختیار کاربران قرار می دهد که کار کردن با آن را بسیار آسان میکند.

اما در خصوص امنیت:
اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که کدام یک از وب سرور ها امن تر است شاید بتوان این طور پاسخ داد که در مرحله اول با توجه به اینکه امنیت در لایه های مختلف بررسی می شود، تامین امنیت تنها در این لایه قابل بحث نیست و پاسخ کلی تر این است که کدام یک از وب سرور ها را می توانیم با آن کار کنیم و بدانیم که چگونه امن کنیم. با توجه به اینکه آپاچی و Nginx هر دو OpenSource هستند ممکن است که حفره های امنیتی آنها زود تر شناخته شود و برای رفع آن نیز اقدام شود.

در هر یک از وب سرور ها PHP handler های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که هر یک از آن ها نیز ویژگی های مخصوص به خود را دارند.
وب سرور لایت اسپید PHP handler مخصوص به خود را دارد که LSPHP نامیده می شود.  وب سرورNginx حتما باید از PHP handler ای به نام php-fpm استفاده نماید. اما وب سرور آپاچی به جز LSPHP که مخصوص لایت اسپید است از مابقی هندلر ها مانند CGI ,SUPHP و… نیز پشتیبانی می کند که CGI سرعت بالاتری نسبت به SUPHP دارد و SUPHP با پایین آوردن  Permission ها امنیت را بالاتر می برد ولی سرعت کمی کاهش می یابد.
اما خب چیزی که بسیاری از کاربران را به استفاده از وب سرور Nginx  مشتاق می نماید این است که در برخی از کاربری ها ممکن است سرعت بهتری نسبت به دیگر وب سرور ها را از خود نمایش دهد و به صورت کلی می توان گفت که Nginx وب سروری است که برای کاربری های خاص و به صورت تخصصی طراحی شده است بنابراین برای یک سایت با بازدید بالا و کاربری های خاص به دلیل امکان اختصاصی سازی خوبی که دارد می تواند گزینه مناسبی باشد.
با این تفاسیر شاید بهتر است این طور گفت که در صورتی که تعداد بالایی از سایت ها را داشته باشیم با توجه به GUI بهتر و ماژولار بودن آپاچی شاید بسیار راحتتر باشد که از وب سرور آپاچی و یا لایت اسپید استفاده کنیم اما برای تنها یک سایت پربازدید شاید بتوان Nginx را پیشنهاد داد.
(البته این صحبت نیز در هیچ کجای دنیا ثابت شده نیست و تنها می تواند یک گزینه پیشنهادی با توجه به ویژگی ها و مزایا و معایب هر یک از آنها که در بالا به آن اشاره شده است، باشد.)

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
2 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام
لطفا پاسخ بدید
چرا تو هاست سی پنل من گزینه آپاچی هست ولی وب سرور را نوشتید لایت اسپید? آیا از آپاچی هم استفاده کردید و این مورد امکان پذیر است?

سلام
به صورت کلی وب سرور سرور های قدیمی ما آپاچی بود اما سرور های جدید با لایت اسپید هم داریم. میتونید تیکت ارسال کنید تا این مورد بررسی بشه و در صورت امکان هاست شما رو منتقل کنیم به سرور های جدید
موفق باشید