جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

معرفی Mainframe‌ها و بررسی ویژگی‌ آن‌ها

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

در این مقاله قصد داریم به معرفی Mainframe‌ها و بررسی ویژگی‌ آن‌ها بپردازیم، همراه ما باشید.

 

Mainframe

کامپیوتر‌های بزرگ یا Mainframes نوعی از سیستم‌های کامپیوتری هستند که به طور کلی مقدار  زیاد حجم ذخیره‌ سازی، قدرت پردازش و سطح بالایی از قابلیت اطمینان یا همان Reliability شناخته شده اند. از این کامپیوتر‌ها عمدتا برای سازمان‌های بزرگ بابت برنامه‌های کاربردی و حیاتی که نیاز به پردازش داده بالا دارند استفاده می‌شود. به طور کلی Mainframe‌ها قابلیت‌های زیر را دارد:

 

ویژگی Mainframe‌ها

  • قادر به میزبانی چندین سیستم عامل است
  • می‌توان در آن‌ها ظرفیت سیستم را تغییر داد بدون این که دچار مشکل شود
  • Mainframe‌ها برای حجم ورودی و خروجی (I/O) بالا تهیه شده اند
  • در ساخت آن‌ها بر توانایی بالا برای انجام محاسبات تاکید می‌شود
  • یک Mainframe می‌تواند جایگزین ده یا صد ها سرور کوچک شود

امروزه Mainframe‌ها نقش اصلی را در عملیات روزانه بسیاری از شرکت ها ایفا می‌کنند و در بانکداری، امور مالی، خدمات عمومی و دولتی، شرکت‌های خصوصی و … همچنان پایه و اساس تجارت مدرن را تشکیل می‌دهند. Mainframe‌ها مورد استفاده توسط سازمان‌های برزگ برای برنامه‌های مهم با پردازش‌های بالا استفاده می‌شوند که تفاوت عمده میان کامپیوتر‌های عادی و Mainframe‌ها دامنه نرم افزاری آنها است. از  این رو که Mainframe‌ها در محاسبات عددی برای عملیات‌های مالی، مقایسه‌ها و… بسیار مناسب تر می‌باشند چون منابع موجود در این نوع از سیستم‌ها توانایی بالاتری دارد و برای همین موارد ساخته شده‌اند. اگر بخواهیم تعریف دقیق تری برای Mainframe ها بیان کنیم بهتر است بگوییم سیستم‌های Mainframe سیستم‌هایی برای میزبانی برنامه‌های کاربردی هستند که این برنامه‌ها نیاز به منابع قوی‌تری نسبت به کامپیوتر‌های عادی دارند.

اساساً Mainframe ها از نظر سخت افزاری بسیار توانمند‌تر از سیستم‌های کامپیوتری عادی شخصی هستند و به این سخت افزار قوی‌تر به این دلیل برای آن‌ها تعبیه شده تا بتوانند برنامه‌ها با پردازش‌های سنگین را به خوبی اجرا کنند.

با دیگر مقالات Server.ir همراه باشید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
4 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

عذر میخوام،برام جای سوال بود که آیا mainframeها از سیستم عامل خاصی استفاده میکنند؟

با سلام و درود خدمت شما. به صورت کلی این ابر رایانه ها محدودیتی برای اجرای لینوکس یا ویندوز نخواهند داشت

با سلام و خسته نباشید، ممنون از مطلب مفید شما، تفاوت سرور و مین فریم چیه؟ به طور کلی سرور چه نوع کامپیوتری هست؟ مین فریم یا مینی کامپیوتر؟

با سلام. سپاسگزارم سلامت باشید
Mainframe کامپیوترهای بزرگی با قدرت پردازش و Reliability بالا و از نظر سخت‌افزاری قوی‌تر و توانمندتر هستند که پردازش‌های سنگین رو به خوبی اجرا می‌کنند.
ولی سرورها دستگاه‌هایی هستند که اطلاعات رو با کمک شبکه در اختیار سیستم‌های دیگر قرار می‌دهند که البته انواع متفاوتی دارند.