معرفی پلاگین Rbl Check و نحوه نصب آن

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

در مقاله های پیشین در خصوص RBL ها یا همان Realtime Blackhole List ها توضیحاتی ارائه شد و در این مقاله قصد داریم برای شناسایی به موقع بلاک بودن یا نبودن آیپی سرور هایمان در این سایت ها، پلاگین Rbl Check را معرفی کرده و نحوه نصب آن را توضیح دهیم.

همانطور که قبلا اشاره شد، RBL ها سایت های ارائه دهنده خدمات ایمیل هستند که برخی از آنها با کمک ISP یا همان شرکت های خدمات اینترنت، ترافیک ایمیل های ارسالی از یک آیپی را بررسی کرده و در صورتی که ارسال اسپم آن ها بیش از اندازه باشد، آن ها را در لیست سیاه خود قرار می دهد . در صورتی که یک آیپی در یک RBL لیست شود، احتمال رسیدن ایمیل های ارسالی در inbox مقصد بسیار کم شده و ارسال های آن دچار اختلال می شود.

RBL Check یک افزونه مفید است که سریع و آسان نصب می شود و به صورت آنی بلاک بودن آیپی مورد نظر را از همه سایت های RBL استعلام می گیرد و در تایم های مشخصی که برای آن تعریف می کنید، به شما اطلاع رسانی می کند.

RBL

چگونگی نصب در Cpanel

-برای نصب این افزونه نیاز است به سرور خود دسترسی root داشته باشید.

-برای شروع نصب از طریق ssh به سرور لینوکسی خود متصل شده و یا در کنترل پنل Cpanel وارد بخش Terminal می شوید.

-سپس کامند زیر را در root سرور وارد کنید:

wget -qO- https://downloads.sysally.com/rblcheck/install_rblcheck.sh | sh

در واقع این کامند، آخرین ورژن RBL Check را از مبدا دانلود کرده و به صورت خودکار مراحل نصب را انجام می دهد.

-پس از اتمام فرایند نصب، می توانید در فضای WHM عبارت RBL Check را سرچ کنید که در بخش Plugins نصب شده و نشان داده می شود.

معرفی بخش های مختلف RBL Check:

این افزونه از پنج قسمت تشکیل شده که هریک کارایی خاصی داشته و اطلاعات متفاوتی به شما ارائه می کنند که در زیر به توضیح مختصری از آن ها می پردازیم:

IP Address: همانطور که از نام این بخش مشخص است آیپی میزبان در آن نمایان می شود که در مواردی که سرویس شامل چند آیپی باشد می توانید آیپی مد نظر خود را انتخاب کرده و با کمک گزینه Next به مرحله بعد بروید.

RBL List: در این بخش لیست همه سایت های RBL که ممکن است آیپی شما را لیست کرده باشند وجود دارد و نیازی به اضافه کردن دستی این لیست نمی باشد اما اگر سایت خاصی مورد نظر شماست، می توانید بسته به نوع آیپی خود آن را از قسمت RBL Setting و بخش Add a new RBL به صورت custom و دلخواه اضافه کنید. همچنین در این مرحله می توانید به صورت آنی آیپی خود را که در مرحله قبل و بخش IP Address انتخاب کرده اید در RBL هایی که در این بخش انتخاب می کنید با استفاده از گزینه Run بررسی کنید که صفحه ای مطابق تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد که بلاک بودن یا نبودن آیپی را نشان می دهد.

RBL

RBL Setting: همانطور که در بخش پیشین توضیح داده شد، از این قسمت می توانید برای اضافه کردن آدرس RBL های دلخواه استفاده کرده و یا یکسری از RBL ها را فعال و یا غیر فعال کنید.

Logs: در قسمت Logs می توانید تاریخچه جستجو ها و بررسی های این پلاگین را که با نام تاریخشان مرتب شده اند از طریق گزینه view log مشاهده کرده و یا با استفاده از گزینه Email Result نتیجه آن را در ایمیلی که در بخش Schedule وارد می کنید دریافت کنید.

Schedule: آخرین و مهم ترین قسمت این افزونه، بخش Schedule آن است که از طریق آن می توانید یک بازه زمانی تعریف کرده که گزارش بررسی به ایمیلی که وارد کرده اید ارسال شود. به طور مثال در تصویر زیر تنظیماتی برای ارسال گزارش هر روز راس ساعت 10 اعمال شده است که شما می توانید بازه مورد نظر خود را از بخش Common Setting انتخاب بفرمایید.

RBL

با کمک این پلاگین می توانید در اسرع وقت از بلاک بودن آیپی خود در Realtime Blackhole List ها مطلع شده و آن ها را بررسی کنید تا اختلالی در پروسه ارسال و دریافت ایمیل شما رخ ندهد و یا این اختلال به حداقل برسد.

با ما همراه باشید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها