جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

معرفی انواع هکرها

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

در مقاله گذشته به معرفی هکرهای کلاه سفید پرداختیم و اکنون می‌خواهیم تا با انواع مختلف هکرها آشنا شویم. با ما همراه باشید.

همان طور که در مقاله قبلی گفته شد، به طور کلی در جامعه هکرها به عنوان تهدیدی برای شغل های مدرن و فضای سایبری هستند و این مورد به این دلیل است که هکرهای کلاه سیاه- که در مقاله قبلی به آن‌ها اشاره کردیم- می‌توانند باعث ایجاد آسیب گسترده به کسب و کارها شوند.

با این حال با وجود این که به نظر می‌رسد همه نگران هکرها هستند، هک کردن به طور کلی در دسته‌بندی اشتباهی در ذهنیت مردم قرار گرفته است. چرا که همه هکرها لزوما بد نیستند و از این رو می‌توان با استفاده از رنگ کلاه متفاوت هکرها را از هم جدا کرد و این نکته مهمی برای کسانی است که علاقه‌مند به درک جرایم سایبری و انعطاف‌پذیری آن در طولانی مدت هستند.

درست مانند فیلم‌های وسترن قدیمی که کاراکترها با رنگ کلاه متفاوت شخصیت خود را به مخاطب معرفی می‌کنند، انواع هکرها را نیز می‌توان با رنگ کلاه آن‌ها در دسته‌بندی متفاوتی قرار داد. در این مقاله ما 6 نوع رنگ کلاه را معرفی خواهیم کرد.

1-کلاه سفیدها

معرفی انواع هکرها
هکرهای کلاه سفید

همان طور که در مقاله قبلی اشاره شد، هکرهای کلاه سفید که به اسم هکر اخلاقی نیز شناخته می‌شوند، از مهارت خود برای کارهای خوب استفاده می‌کنند. این افراد به عنوان حرفه‌ای‌های امنیت سایبری شناخته می‌شوند که با شناسایی آسیب پذیری‌های سیستم‌های اطلاعاتی شرکت‌ها و با ارائه پیشنهاداتی باعث بهبود امنیت سیستم‌ها در مقابل کلاه سیاه ها یا مجرمان سایبری واقعی می‌شوند.

2-کلاه سیاه‌ها

معرفی انواع هکرها
هکرهای کلاه سیاه

کلاه سیاه‌ها معروف‌ترین نوع مجرمان سایبری برای همه به شمار می‌آیند. این مجرمان اینترنتی افرادی هستند که برای منافع شخصی به اشخاص و شرکت‌ها به صورت سایبری حمله می‌کنند. به طور معمول این حمله‌ها با انگیزه مالی انجام می‌شود، مانند دزدیدن اطلاعات و فروش آن‌ها در دارک وب و یا درخواست پول پس از هک‌کردن سیستم‌ها از جمله این حمله‌ها است.

با توجه به این‌که بیشتر این نوع هکرها مهارت بالایی دارند، به همین خاطر حملات ساده آن‌ها نیز به اندازه کافی موثر هستند تا باعث آسیب زیادی به سیستم شوند. به طور مثال در گذشته دزدیده‌شدن یک پسوورد توسط کلاه سیاه‌ها باعث به خطر افتادن بیش از 60 میلیون اکانت dropbox شده بود. حتی در این مسئله تنها لو رفتن یک پسورد می‌تواند باعث این اختلال در شرکت‌های بزرگ شوند.

3-کلاه خاکستری‌ها

معرفی انواع هکرها
هکرهای کلاه سفید

همان طور که از رنگ آن انتظار می‌رود، این نوع هکرها در دسته خوب یا در دسته بد طبقه بندی نمی‌شوند. کلاه خاکستری‌ها ممکن است مانند کلاه سیاه‌ها قصد تخریب نداشته باشند، اما با این وجود ممکن است بر خلاف کلاه سفیدها در تمرینات غیرقانونی شرکت داشته باشند. بیشتر این هکرها تنها از هک کردن به عنوان یک سرگرمی لذت می‌برند و برای سرگرمی آسیب‌پذیری‌ها و نقطه ضعف‌های سیستم‌ها را پیدا می‌کنند.

برخی کلاه خاکستری‌ها مانند کلاه سفیدها رفتار می‌کنند، اما کارهای خود را از راه و روش‌های غیرقانونی انجام می‌دهند.

4-کلاه قرمز‌ها

معرفی انواع هکرها
هکرهای کلاه قرمز

کلاه قرمزها نیز مانند کلاه خاکستری‌ها جایی میان کلاه سفید‌ها و کلاه سیاه‌ها دسته‌بندی می‌شوند. این افراد هوشیار هستند و با دنبال‌کردن و حمله به کلاه سیاه‌ها امنیت شبکه را به دست خود می‌گیرند.

این هکرها به جای متوقف کردن کلاه سیاه‌ها و تحویل‌دادن آن‌ها به مسئولین، به آن‌ها حمله‌های سایبری را به آن‌ها برمی‌گردانند. برای این مورد آن‌ها ممکن است از ویروس‌ها، حمله DDOS و یا روش‌های دیگر استفاده کنند تا منابع هکرها را به خطر انداخته یا حتی آن‌ها را نابود کنند. برخی مردم در این باره بحث می‌کنند که آیا این مراقبان اینترنت واقعا وجود دارند یا تنها یک قهرمان فانتزی در دنیای اینترنت هستند، با توجه به این که مدارک کمی از فعالیت این نوع هکرها در دسترس است.

5-کلاه آبی‌ها

معرفی انواع هکرها
هکرهای کلاه آبی

اصطلاح “هکر کلاه آبی” نسبت به منبع آن دو معنی متفاوت دارد. در برخی بخش‌ها آن‌ها به عنوان افرادی شناخته می‌شوند که بیرون از شرکت‌ها بر روی سیستم‌ها تست نفوذ انجام می‌دهند. شرکت‌های بزرگ با استخدام کلاه آبی‌ها باعث بهبود امنیت سایبری در سازمان شده و باعث یادگیری پیشرفت و یادگیری تکنیک‌های هک‌شده می‌شوند.

معنی دیگر کلاه آبی‌ها هکرهایی هستند که رفتارهایشان تنها برای انتقام است. این نوع حمله کننده‌ها معمولا افرادی با مهارت کم‌تر هستند که روش هک‌کردن را تنها برای نابودی یک هدف خاص یاد گرفته‌اند. این هکرها ممکن است تنها یک بار حمله کنند، اما این حمله می‌تواند آسیب قابل توجهی وارد کند. زیرا این هکرها علاقه‌ای به دستاوردهای پولی ندارند.

6-کلاه سبزها

معرفی انواع هکرها
هکرهای کلاه سبز

مانند کلاه آبی‌ها، کلاه سبزها نیز در دنیای هک تازه‌کار هستند، اما برخلاف کلاه آبی‌ها، آن‌ها میل به پیشرفت و تبدیل‌شدن به یک هکر حرفه‌ای را دارند. کلاه سبزها در واقع کلاه سیاه‌های نوپا هستند، به دنبال هدف‌های آسیب پذیر تا مهارت‌های خود را بیازمایند و در نهایت به تهدیدهای بزرگ‌تری تبدیل شوند.

با وجود این‌که کلاه سبزها مهارت کمتری نسبت به مجرمان سایبری با تجربه‌تر را دارند، اما همچنان می‌توانند نگران‌کننده باشند. با توجه به مثال‌های قبلی همیشه تکنیک‌های پیشرفته نیست که باعث وارد شدن خسارت می‌شود. این حمله کننده‌ها همچنین ممکن است تا کسب و کارهای کوچک را با سیستم امنیتی ساده‌تر هدف قرار دهند که قابل به بازیابی آن نباشند.

چرا باید انواع مختلف هکرها را بشناسیم؟

برخلاف چیزی که ممکن است مردم تصور کنند، هک کردن یک زمینه گسترده و بسیار متنوع است.

برای افراد حرفه‌ای در زمینه امنیت سایبری و شرکت‌های متمرکز بر امنیت، درک انواع مختلف هکرها و حتی رنگ کلاه آن‌ها بسیار مهم است. این مورد تنها به این دلیل است که شناخت دشمن‌های خود، تکنیک‌ها و انگیزه آن‌ها و همچنین سطح مهارتشان برای امن نگه‌داشتن کسب و کارها حیاتی است.

تنها زمانی که شما برخی از روش‌های سطحی هک‌کردن را درک کنید، می‌توانید موقعیت‌هایی که هکرها می‌توانند با آن‌ها به کسب و کار شما آسیب برسانند را اندازه‌گیری کنید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

3.6 8 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
2 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

👍🏻

🙌🌹