مدیریت نیم سرور ها (nameserver) در دایرکت ادمین

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

از بخش های مهم و قابل توجه دایرکت ادمین بخش DNS administration است که ممکن است کم و بیش با آن آشنا باشید و یا حتی ممکن است هیچوقت به سراغ آن نرفته باشید اما لازم است که درباره آن بدانید تا موارد مربوط به اتصال دامنه به دایرکت ادمین خود را به آسانی انجام دهید. همانطور که گفته شد کاربرد این قسمت برای تنظیم و ساخت رکورد ها می باشد که هر رکورد برای منظور خاصی ایجاد می گردد.

مدیریت نیم سرور ها

اما شاید بپرسید که این قسمت به چه دردی می خورد و چه مواقعی از آن استفاده می کنیم ؟

این قسمت برای ساخت رکورد ها می باشد، رکورد هایی که هر کدام وظایف و تعاریف خاصی دارند، به طور مثال ساخت نیم سرور(nameserver)، ساخت A رکورد برای هدایت دامنه و زیر دامنه، ساخت رکورد های SPF , DKIM برای ایمیل مارکتینگ و دیگر رکورد ها استفاده می شود و یا در مواقعی که می خواهید از صحت و درستی نیم سرور های ست شده برروی دامنه ی خود به جهت اتصال دامنه به دایرکت ادمین اطمینان حاصل نمایید می بایست نیم سرور ها را در این قسمت بررسی نمایید.

همانطور که در مقاله ی پیشین نیز گفته شد برخی قسمت هایی که در سطح ادمین وجود دارد، در سطح کاربر دایرکت ادمین نیز درنظر گرفته شده است تا در آن قسمت برای هر کاربر به طور جدا و مخصوص تنظیمات انجام شوند. ازجمله این موارد بخش DNS administration است که در سطح کاربر آن را شرح دادیم.

اما در سطح ادمین روش کار بدین ترتیب است : ابتدا وارد این بخش که در شکل بالا نیز مشخص شده است می شوید. سپس دامنه هایی که وارد کرده اید و قبلا آن ها را تعریف نموده اید نمایش داده می شود (در صورتی که دامنه ای تعریف نکرده باشید در این قسمت چیزی نخواهید دید و تنظیمات رکوردی نیز برای آن وجود نخواهد داشت، بنابراین می بایست ابتدا این کار را انجام دهید تا بتوانید برای آن دامنه رکورد ساخته و تعریف کنید برای انجام راحت تر این کار نیز در همین صفحه برای شما دسترسی آسان آن قرار داده شده تا دامنه را به همراه IP سروری که این دامنه قرار است به آن متصل شود و همچنین نیم سرور های آن سرور وارد نمایید، که نیم سرور ها را می بایست از شرکت میزبان خدمات خود سوال کنید) اما در صورتی که دامنه ایجاد نموده اید، در این جا نمایش داده می شود که برای ساخت و یا ویرایش رکورد های آن می بایست برروی نام دامنه کلیک نموده. اما قبل از ورود به صفحه ی نمایش رکورد ها، لازم به ذکر است که در این قسمت دسترسی حذف دامنه به همراه نیم سرور های آن برای کاربر قرار داده شده است که برای این منظور تنها کافیست در جای مخصوص جلوی دامنه تیک آن را زده و گزینه ی delete را بفشارد.

با کلیک برروی نام دامنه جدول رکورد ها را مشاهده می نمایید که در این جا رکورد های مختلفی از جمله A ,ns,mx و برای سرویس های ftp,mail,www و … وجود دارند که در صورتی که این رکورد ها را نمی بینید می بایست آن ها را ایجاد نمایید، که برای این کار دسترسی آن در پایین صفحه قرار دارد و برای هر رکورد باید فیلد جلوی آن را پر نمایید و در نهایت گزینه ی ADD را بزنید.

به طور مثال برای ساخت رکورد A، می بایست نام دامنه (به همراه نقطه در انتها) و حرف A و جلوی آن IP سرور را بزنید و به همین شکل برای ساخت ns رکورد، می بایست نام دامنه به همراه نقطه در جلوی آن، عبارت NS و سپس نیم سرور ها را وارد نمایید.

نکته ی مهم این است که برای هدایت دامنه به سرور ، می بایست 2 A رکورد و 2 NS رکورد ایجاد نمایید که آن دو A رکورد برای این است که شما سایت خود را هم با www و هم بدون www مشاهده نمایید. برای دیگر سرویس های نیز به همین شکل می بایست A رکورد ایجاد نمایید و در صورتی که رکوردی را اشتباه حذف نمودید و یا بخواهید تنظیمات به حالت پیش فرض دایرکت ادمین تغییر یابند، می بایست از گزینه های مربوطه استفاده نمایید.

در انتها پس از تنظیم نمودن رکورد ها می بایست چند ساعت صبر نمایید تا DNS server ها آپدیت شوند و تغییرات جدید را شناسایی نمایند، آنگاه در صورتی که در سمت دامنه نیز نیم سرور ها را به درستی ست نموده باشید، دامنه به سرور یا هاست شما متصل شده و می توانید از آن استفاده نمایید.

همچنین برای آگاهی از ست شدن نیم سرور ها و صحت آنها ، می توانید از آنالیزور های آنلاین استفاده نمایید.

حال شما نحوه ی ایجاد و ویرایش رکورد ها را فراگرفتید، بنابراین از این پس، در این زمینه اگر دچار مشکلی شدید می توانید خود دست به کار شده و مراحل را پیگیری نمایید .

اگر می خواهید تسلط کافی و کامل روی دایرکت ادمین خود داشته باشید، توصیه می کنیم حتما مقالات مربوط به این بخش را از دانشنامه ی Server.ir مطالعه نمایید .

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها