جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

مدل لایه بندی OSI

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

در این مقاله قصد داریم در رابطه مدل OSI را بررسی نماییم

OSI

مدل ارتباطات OSI یا همان Open systems یک مدل مفهومی است که ویژگی ها و چگونگی لایه بندی ها را در سیستم های مخابراتی بدون در نظر گرفتن ساختار داخلی و تکنولوژی آن ها مشخص می کند. هدف از وجود این مدل سازگاری سیستم ها با هم می باشد که لایه ها را به صورت انتزاعی معرفی و تقسیم کرده است.  می توانید در شکل زیر لایه بندی های مدل  OSI را مشاهده نمایید:

مزیت وجود لایه بندی ها

در مدل OSI ارتباطات به 7 لایه تقسیم شده اند. وجود این لایه بندی ها باعث می شود که بسته ها با خطای کمتری ارسال شوند از این جهت که نرم افزار ها و سیستم های مختلف با وجود این لایه بندی ها به این صورت عمل خواهد کرد که هر لایه با وجود بررسی که بر روی دیتای خود انجام می دهد دیتا را از نظر بدون خطا بودن بررسی می کند همچنین وجود این لایه بندی ها باعث درک بهتری از فرایند ارسال و دریافت بسته ها در شبکه و همچنین کارکرد شبکه می شود.

نحوی آماده سازی دیتا برای ارسال در هر لایه

بسته در هر لایه هدر مربوط به همان لایه را دریافت می کند! دیتای اولیه که از سمت کاربر در application مربوطه ارسال می شود در لایه اول که همان application است یک هدر دریافت می کند. این هدر مشخص کننده این است که این دیتا مربوط به کدام application می باشد و در مقصد دیتا باید در نهایت به کدام application داده شود. بعد از اضافه شدن هدر application  لایه بعدی لایه presentation می باشد که کاری که در این لایه انجام می گیرد encryption و رمز نگاری دیتاست! در این لایه دیتایی که برای encryption در نظر گرفته می شود دیتای اصلی همراه با هدر لایه application می باشد، در واقع هر لایه برای اضافه کردن هدر خود دیتا را هر آنچه از لایه قبل آمده است در نظر می گیرد و به همین صورت هدر های لایه ها در مبدا از بالا به پایین به دیتا اضافه می شود و در مقصد از پایین به بالا از دیتا جدا می شود.

با دیگر مقالات Server.ir همراه باشید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها