مجازی ساز Xen

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

Xen یک ماشین مجازی ساز منبع باز است. این مجازی ساز مانند سایر مجازی ساز ها وظیفه اصلی که بر عهده دارد اجرای چندین سیستم عامل 

مجازی ساز Xen

متفاوت (لینوکس، ویندوز و … ) بر روی یک سرور است که این کار توسط یک لایه نرم افزاری به نام hypervisor انجام می گیرد که به سخت افزار واقعی سرور دسترسی دارد. Xen hypervisor بخشی از نرم افزار لینوکس ردهت  میباشد و مجازی ساز Xen علاوه بر دبیان در Solaris 10 (نسخه ای از سیستم عامل Unix می باشد)، سوزه و برخی دیگر از توزیعات لینوکس نیز پشتیبانی می کند.

 

Xen که تحت مجوز رسمی انتشار یافته است، یک پروژه ی تحقیقاتی در دانشگاه کمبریج (Cambridge) بوده است. XenSource شرکتی صاحب نام است که از پروژه های منبع باز و برنامه های کاربردی نرم افزاری پشتیبانی می نماید، توسط Citrix در ماه اکتبر سال 2007 به وجود امد.

از ویژگی های مهم Xen می توان به 3 ویزگی زیر اشاره نمود :

  • مقاومت در برابر شکست های نرم افزاری (از طریق ریبوت سریع ماشین مجازی)
  • مقاومت در برابر خطا های سخت افزاری (از طریق انتقال ماشین مجازی به سخت افزار دیگر)
  • توانایی ایمن سازی سیستم عامل های مجازی به صورت جداگانه

همچنین مجازی ساز Xen علاوه بر ویژگی های بالا ویژگی انتقال زنده (live migration) را نیز همانند همتای خود (Vmware) دارا می باشد. live migration بدین معناست که کاربر بتواند یک VM یا ماشین مجازی روشن را که در حال استفاده از پردازنده و رم می باشد به میزبانی دیگر انتقال دهد بدون انکه در اپ تایم خللی ایجاد شود.

همچنین برای تسهیل فعالیت های Xen مانند مانیتورینگ VM ها، روشن و خاموش نمودن هاست ها و … چندیدن ابزار مدیریتی برای این مجازی ساز تعبیه گشته است:

  • کنسول مدیریتی HyperVM که تحت وب است
  • کنسول مدیریتی ConVirt
  • ابزار مدیریت ابری OpenNebula
  • مدیر ماشین مجازی Xen Orchestra
  • مدیریت ماشین مجازی UCS

با دانشنامه های بعدی میزبان تارنمای ایران با ما همراه باشید…

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها