ساخت نیم سرور(name server) در ایرنیک

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

ساخت نیم سرور(name server)

یکی از مواردی که همواره برای کاربران سوال است، این است که نیم سرور (name sever) های خود را به چه شکل باید ایجاد و یا تنظیم نمایند.

ساخت و یا تنظیم نیم سرور هم برای کاربرانی که از هاست اشتراکی استفاده می نمایند و هم برای کاربرانی که سرور مجازی یا اختصاصی در اختیار دارند و هم برای نمایندگانی که می خواهند نیم سرور های انحصاری خود را داشته باشند مورد نیاز و حائز اهمیت است.

برای کاربران هاست اشتراکی، در حالتی که کاربر دامنه ی خود را در مرکز دیگری ثبت نموده و هاست خود را از Server.ir می گیرد و یا حالتی که دامنه و هاست را در بازه های زمانی متفاوتی خریداری نماید، می بایست وارد کنترل پنل مدیریت دامنه خود شده و 2 نیم سروری که مربوط به هاست خود می باشد (که این دو نیم سرور را Server.ir در ایمیلی که بعد از پرداخت صورتحساب برای کاربران ارسال می شود، به آن ها اعلام می نماید) را در جلوی دامنه ی خود قرار دهد، تا دامنه به هاست متصل گردد.

برای کاربرانی که از خدمات سرور مجازی و اختصاصی استفاده می نمایند، نحوه ساخت نیم سرور درمقاله ای جداگانه توضیح داده شده است.

حال در این مقاله، قصد داریم نحوه ایجاد نیم سرور در سمت دامنه را آموزش دهیم.

همانطور که در مقاله ی مذکور گفته شده است، در سمت دامنه می بایست 2 نیم سرور ایجاد نمایید که نحوه ی ایجاد این 2 نیم سرور در ایرنیک بدین شکل خواهد بود :

  • ابتدا وارد سایت ایرنیک به نشانی nic.ir شده و صفحه ای که در شکل زیر مشاهده می نمایید نمایش داده می شود.

 

در این صفحه، همانطور که در شکل مشخص شده است، تب دوم یعنی دامنه ها و سپس دامنه های من را انتخاب می نمایید.

در صفحه ی بعد، اطلاعات ورود خود را وارد نموده و سپس وارد صفحه ای می شوید که تمام دامنه های .ir شما را در قالب جدولی که در شکل زیر مشاهده می نمایید، نمایش خواهد داد.

که دراین جدول، علاوه بر دامنه ها، صاحب امتیاز دامنه ها همراه با شناسه ایرنیک آن و همچنین وضعیت، زمان ثبت و انقضای دامنه و در نهایت نیم سرور ست شده برای هر دامنه را به طور جداگانه نمایش می دهد. در این قسمت، همانطور که در شکل نیز با رنگ قرمز مشخص شده است، در قسمت NS، کلیدی قرار داده شده است که دامنه ای که می خواهید نیم سرور آن را ایجاد نمایید را می بایست از این قسمت وارد شده و برروی این گزینه کلیک نمایید.

در قسمت بعدی، وارد تنظیمات NS دامنه ی مورد نظر می شوید، در این بخش مطابق شکل زیر، ابتدا دامنه ای که انتخاب نموده اید، در بالای صفحه درج شده است.

سپس به نکته ای که در زیر آن ذکر شده است توجه نمایید، نکته برای زمانی است که شما می خواهید نیم سرور اختصاصی برای دامنه خود ایجاد نمایید که همانطور که در نکته و در مقاله ی قبلی ذکر شده است، می بایست در قسمت آی پی کارگزار، ip سرور خود را وارد نمایید.

در وسط صفحه، قسمت ساخت نیم سرور قرار داده شده است که می بایست در قسمت نام کارگزار، نیم سرور اختصاصی خود و یا نیم سرور شرکت میزبان وب خود را وارد نموده و در قسمت آی پی کارگزار، آی پی سرور خود را وارد نمایید. (لازم به ذکر است، همانطور که در نکته بالا نیز ذکر شد، تنها در زمانی که نیم سرور اختصاصی برای دامنه خود ایجاد می نمایید، می بایست آی پی سرور خود را نیز در قسمت آی پی کارگزار وارد نمایید، در موارد دیگر تنها نیم سرور های شرکت میزبان خدمات خود را در قسمت نام کارگزار وارد نموده و در پایین صفحه کلید اعمال را می فشارید)

در نهایت بعد از وارد نمودن نیم سرور ها به منظور اعمال و ثبت تغییرات، می بایست سوال محرمانه ای که در زمان ایجاد شناسه ایرنیک تعیین نموده را پاسخ دهید و دکمه ی اعمال را در پایین صفحه بزنید و سپس 4 ساعت صبر نمایید تا نیم سرور های جدید توسط سیستم شناسایی شوند و سپس دامنه شما به محصول متصل می شود.

همچنین دیگر مقالات مرتبط را می توانید با کلیک برروی آن ها مطالعه نمایید.

ثبت شناسه در ایرنیک

چگونه رابط های مجاز در ایرنیک را تعیین کنم ؟

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها