ساختار آی پی ها (IPs)

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

در دانشنامه های پیشین با ای پی نت و انواع ان اشنا شدید در این دانشنامه و دانشنامه بعدی قصد داریم شما را با ساختار ای پی، Region ها و کلاس های ای پی و قسمت های تشکیل دهنده ان اشنا سازیم. پس با ما همراه باشید :

همان طور که میدانید در شبکه همه ی عناصر ادرس های متفاوت و منحصر به فردی به نام ای پی دارند که این ویژگی باعث شناخت روتر ها و ارتباط ان ها با یکدیگر میشود. در واقع ای پی ادرس ها مانند خانه های یک شهر میباشند که هر کدام دارای کدپستی منحصر به فردی میباشند و شما در کل شهر نمیتوانید حتی یک ساختمان با کد پستی مشترک با جای دیگر پیدا کنید. این گستردگی و منحصر به فرد بودن IP خود باعث به وجود امدن سازمانی به نام ICANN گشت که وظیفه نظارت و مدیریت IP ها را برعهده دارد. ICANN برای نظارت کره ی زمین را به 5 ناحیه (Region) تقسیم بندی کرد :

ساختار آی پی ها

  1. RIPE NCC :این Region شامل اروپا، خاورمیانه و اسیای مرکزی میباشد.
  2. ARIN : این Region منطقه امریکای شمالی را در بر میگیرد
  3. APNIC : این Region شامل اسیای شرقی و اقیانوسیه است
  4. AfriNIC : همان طور که از نامش پیداست مربوط به ناحیه افریقاست
  5. LACNIC : این Region نیز مربوط به امریکای لاتین میباشد

همان طور که میدانید ای پی هایی که در حال حاضر در کشور ما به طور مداوم استفاده میشود IPv4 یا ای پی ورژن چهار نام دارد. این ای پی یک ادرس 32 بیتی میباشد که از 4 قسمت به نام Octet تشکیل گردیده است. هر اکتت 8 بیت است که ترکیب 4 تای ان یک ای پی ادرس را به وجود می اورد. حال هر یک از این 4 قسمت میتوانید دارای عددی در رنج 0 تا 255 باشد بدین معنا که هر octet عددی بین 0 تا 255 است.ثابت و یکی بودن octet ها در یک ادرس باعث تقسیم بندی ای پی به دو قسمت Host و Network میشود که در دانشنامه بعدی به بررسی هاست و نتورک تشکیل دهنده ی ای پی ها خواهیم پرداخت.

با ما همراه باشید..

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها