جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

زبان PHP در برابر زبان ASP.NET

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

در این مقاله، که ادامه مقالات مقایسه PHP و ASP.Net می باشد. می خواهیم این دو را از نظر زبان های برنامه نویسی با یکدیگر مقایسه نماییم.

 زبان PHP در برابر زبان ASP.NET

هنگامی که نیاز به بررسی زبان ها باشد. باید توجه داشته باشیم که به صورت دقیق چه چیز هایی را با هم مقایسه خواهیم کرد.

با اینکه بسیاری ASP.NET را زبان برنامه نویسی در نظر می گیرند و خود ما نیز در مقالات قبلی آن را یک زبان کامپایلری معرفی کردیم، اما آنچه که در حقیقت وجود دارد این است که ASP.NET در واقع در لایه ی کد نویسی از زبان های خانواده   C و یه طور مشخص از #C استفاده می کند.

درنتیجه برای مقایسه ی زبان های برنامه نویسی باید PHP که خود یک زبان برنامه نویسی اسکریپتی مفسر می باشد را با C# که یک زبان شی گرا و کامپایلری مورد استفاده ی ASP می باشد مقایسه نماییم.

اولین تفاوت که مفسری و کامپایلری بودن این زبان ها می باشد در مقالات قبلی به طور مفصل توضیح داده شده است که می توانید مطالع نمایید. و اما تفاوت مشخص دوم، شی  گرا بودن #C و شی گرا نبودن PHP می باشد.

همانطور که می دانید شی گرایی قابلیتی است که با معرفی شی ها و ارث بری اطلاعات آن ها از اشیا دیگر به میزان زیادی بر راحت تر شدن و منظم شدن برنامه نویسی کمک می کند و فاکتور مهمی در شاخه ی برنامه نویسی به حساب می آید. که البته باید توجه داشته باشید، که امکان ایجاد اشیا و برنامه نویسی به سبک شی گرا در PHP نیز موجود می باشد، اما در واقع خود زبان PHP بر خلاف زبان #C به صورت پیش فرض و ساختاری شی گرا نمی باشد و برنامه نویسی شی گرا در زبان #C آسان تر و کاربردی تر خواهد بود.

php

فاکتور بعدی به Performance یا بازدهی این زبان ها می پردازیم.

بخش بازدهی در بررسی های قبلی انجام شده مشخص است که در بخش Core و یا هسته PHP به علت این که مفسری بوده و بر خلاف #C ابتدا یک بار به طور کامل کامپایل نمی شود، در نتیجه سریع تر اجرا خواهد شد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که امروزه با پیشرفت پردازنده ها، سرعت اجرا در هسته خیلی فاکتور مهمی تلقی نمی شود. بلکه در واقع فاکتوری که امروزه جایگاه ویژه ای را برخوردار می باشد سرعت در بخش کد برنامه نویسی و آسان تر شدن کد ها می باشد، و به همین دلیل است که زبان ها به سمت پیشرفته تر شده و سطح بالا تر شدن پیش می روند. زیرا همانطور که مشخص است در صورتی که کدی به صورت اسمبلی نوشته شود، به این دلیل که برای کامپیوتر آشناتر بوده و درک و اجرا آن آسان تر است، در نتیجه سرعت آن نیز بیشتر خواهد بود، اما نوشتن یک برنامه نسبتا کوچک هم با زبان اسمبلی بسیار دشوار و زمان بر خواهد بود. که در زمینه ی آسان تر بودن برنامه نویسی نیز PHP به دلیل اسکریپتی بودن بسیار سریع و کاربردی می باشد، اما باید توجه داشته باشید که این کاربرد بیشتر در حوزه ی برنامه نویسی وب مورد استفاده قرار می گیرد و در زمینه های غیر وب و برنامه های سنگین کامپیوتری و همچنین برای مثال در بازی ها به دلیل محدودیت های موجود از زبان #C بیشتر استفاده می شود و کار با آن راحت تر نیز هست. همچنین امکان کد نویسی به صورت Parallel  یا موازی نیز در بسیاری از موارد در برنامه های حجیم کاربردی و مناسب می باشد که در زبان PHP این امکان موجود نمی باشد.

 C#

در نتیجه اگر بخواهیم یک باز بینی کلی داشته باشیم. در مقایسه ی بین زبان های C# و PHP در صورت کلی #C می تواند یک پله بالاتر باشد. اما در صورتی که بخواهیم این مقایسه را به حوزه ی وب محدود کنیم تا حد زیادی PHP در این حوزه پر کاربرد تر بوده و شهرت بیشتری نیر در زمینه وب نسبت به #C دارا می باشد. اما همانطور که مشخص از نظر تعداد کاربران و برنامه نویسان در حوزه های غیر وب و یا در تمامی حوزه ها به صورت مجموع #C بسیار پر کاربر تر است، و تازه این در حالی است که هم گروه های آن یعنی  C و C++ در شمارش کاربران محاسبه نشده باشند.

با دانشنامه ی Server.ir همراه باشید…

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
2 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام
php در ورژن های جدید شی گرا هست
درضمن با توجه به گستردگی اسکریپت های رایگان php سرعت کد نویسی و طراحی سایت بسیار بالا است
حتی خود همین سایت با وردپرس وphp راه اندازی شده است
سرعت php برای اسکریپ یکسان php قویتر کارکرده و…
عوامل بسیار دیگر php را برتر از c# می دانم
باتشکر