روش‌های کسب درآمد از یوتیوب

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

تولید محتوا این روزها تو جهان تبدیل به یه حرفه جذاب شده که میشه حسابی ازش پول درآورد. دلیل محوبیت این حوزه به جز درآمدی و شهرتی که با خودش به همراه میاره اینه که گاها نیازی به سرمایه‌گذاری بالایی نداره. در واقع ممکنه اگر بتونید محتوای جذابی که گروه مخاطب خودش رو داره پیدا کنید حتی یه گوشی هم برای شروع کافی باشه. اگه قصد کسب درآمد از این راه رو داشته باشید یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها، انتخاب پلتفرم مناسب برای به اشتراک‌گذاری محتوا است. تو مقاله دیگه‌ای سرویس آپارات رو به عنوان یه نمونه ایرانی بررسی کردیم و تو این مقاله قصد داریم سراغ یکی از بزرگترین پلتفرم‌های به اشتراک‌گذاری ویدیو تو جهان یعنی یوتیوب بریم.

طرح مشارکت با یوتیوب یا YouTube Partner Program

اصلی‌ترین راه‌ برای پول درآوردن از سرویس یوتیوب عضویت تو طرح مشارکت با یوتیوب یا YouTube Partner Program است. لازمه عضویت تو این طرح داشتن حداقل 1000 مشترک، زندگی کردن تو یکی از کشورهای مورد تایید(متاسفانه ایران در حال حاضر جزو این لیست نیست)، همخوانی ویدیوها با محتوای مورد تایید یوتیوب، داشتن اکانت AdSence و دیده شدن بیش از 4000 ساعت تو 12 ماه گذشته است. این طرح شامل چند روش مختلف برای کسب درآمد میشه که در ادامه معرفی‌شون می‌کنیم:

کسب درآمد از تبلیغات یوتیوب

پرداخت یوتیوب به شما بر اساس تعداد دیده شدن ویدیوها نیست بلکه براساس تعداد دفعات دیده یا کلیک شدن تبلیغات پخش شده طی ویدیوها است. با توجه به این مورد مقدار درآمد بین اکانت‌های مختلف متفاوته اما به صورت میانگین میشه گفت که درآمد حاصله از هر 1000 بازدید تبیلغات 18 دلار است. اگر نرخ بازدید تبلغات نسبت به بازدید ویدیوها رو در نظر بگیریم، میشه حدودا 3 تا 5 دلار به ازای هر 1000 بازدید ویدیو.

زمانیکه مبلغ جمع شده به 100 دلار برسه امکان برداشت اون وجود داره. با در نظر گرفتن مطلب بالا، اگر هر 1000 بازدید ویدیو 4 دلار درآمد به همراه داشته باشه شما به 25000 بازدید برای برداشت پول از حساب‌تون نیاز خواهید داشت.

کسب درآمد مستقیم از اعضا

در این حالت اعضا به عناوین مختلف مستقیما مبالغی رو به کانال شما پرداخت می‌کنند. از جمله پرکاربردترین این موارد پرداخت حق عضویت ماهانه برای دسترسی به محتوا و سایر ویژگی‌های کانال است. سوپرچت هم راه دیگه‌ای است که به کاربرها اجازه میده در استریم‌های آنلاین مبالغی رو به شما پرداخت کنند تا پیام‌هاشون هایلایت بشه. همچنین روش‌های دیگه‌ای مثل Tipeee و Buy Me A Coffee هم دست کاربران رو برای حمایت مالی از کانال مورد علاقه‌شون باز میگذاره.

کسب درآمد از فروش محصولات در یوتیوب

در این روش بازدیدکننده‌ها این امکان رو دارن که آیتم‌های متعلق به شما رو از صفحه‌های شما ببیند و خرید کنند. این اقلام میتونن یه لباس، ماگ، بسته‌های نرم‌افزاری یا هر جنس قابل فروش دیگه‌ای باشند. یان روش نه تنها باعث کسب درآمد میشه بلکه به برندسازی کانال شما هم کمک میکنه.

عضویت در نسخه پریمیوم یوتیوب

نسخه پریمیوم به بازدیدکننده‌ها این قابلیت رو میده تا در ازای پرداخت مبلغ عضویت، بدون نیاز به دیدن تبلیغات ویدیوهای مورد علاقه‌شون رو مشاهده کنند. در اینجا برخلاف حالت عادی پرداخت به نشردهنده محتوا به ازای میزان بازدید خود ویدیو انجام میشه. عضویت در نسخه پریمیوم رو میشه به نوعی مکمل خوبی برای حالت عادی در نظر گرفت. برای مشارکت در این طرح نیاز به انجام کار خاصی از سمت کانال نیست و همین که بازدیدکننده‌هایی که این طرح رو خریداری کردند ویدیو رو مشاهده کنند، محتوا شامل این پرداخت میشه.

جمع‌بندی

در کنار روش‌های بالا راه‌های غیر رسمی‌تری برای کسب درآمد از یوتیوب وجود داره. مثلا همکاری در فروش با یک برند و قرار دادن لینک فروش اون‌ها در کانال یا فعالیت به عنوان اینفلوئنسر و تبلیغ مستقیم یا غیرمستقیم یک محصول. این روش‌های متنوع، درکنار حجم بالای بازدیدکننده‌های بالقوه و راهکارهای مختلف پخش محتوا یوتیوب رو به یه گزینه خیلی جذاب برای کسب درآمد از انتشار محتوا تبدیل کردند. تو ایران امکان کسب درآمد ارزی هم به این موارد اضافه میشه تا اقبال تولیدکننده‌های محتوا روز به روز به این پلتفرم بیشتر بشه. البته موانعی مثل فیلتر بودن یوتیوب، دشوار بودن عضویت در طرح مشارکت و دریافت وجه هم بر سر راه کانال‌های ایرانی وجود داره، موانعی که البته قابل گذر هستند و به ایرانی‌ها این امکان رو میدن تا در کنار نشر محتوای خودشون در پلتفرم‌های داخلی نگاهی هم به سرویس‌های خارجی مثل یوتیوب داشته باشند.

یوتیوب

 

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها