جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

رفع تحریم‌ اینترنتی ایران

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

‌شاید تاکنون برای شما هم پیش آمده که قصد استفاده از خدمات اینترنتی خارجی را داشته‌اید ولی به دلیل سکونت در کشور عزیزمان ایران و تحریم‌های اعمال شده، امکان‌پذیر نبوده است.

این مورد برای بسیاری از کاربران ایرانی به دغدغه‌ای مهم تبدیل شده است و از راه‌های متعددی برای رفع تحریم‌ اینترنتی اقدام نموده‌اند.

حال طی هفته گذشته سازمان افک (OFAC) اعلام کرده تحریم‌های اینترنتی علیه کاربران ایرانی به زودی رفع و لغو خواهد گردید.

در این مقاله قصد داریم جزئیات بیانیه OFAC را بررسی نماییم و به تفصیل به آن بپردازیم.

 

رفع تحریم‌های اینترنتی ایران

در تاریخ 11 ژانویه 2023 اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا که آن را به اختصار OFAC می‌نامند، با انتشار سند GL D-2 یا مجوز عمومی شماره 2 ایران اعلام کرد رفع تحریم‌ اینترنتی به زودی آغاز خواهد گردید.

این مجوز، نسخه جدیدی از تحریم‌های اینترنتی در فوریه 2014 می‌باشد و شامل دستور العمل‌های به‌روزشده خطاب به شرکت‌های تکنولوژی و خدمات اینترنتی می‌گردد.

با تصویب مجوزهای جدید سازمان OFAC، تحریم‌ها و محدودیت‌های اینترنتی ایران به مرور کاهش یافته و دسترسی کاربران ایرانی به بسیاری از خدمات و سرویس‌های آنلاین و اینترنتی به زودی امکان‌پذیر خواهد گردید.

رفع تحریم ایران

 

فهرست خدمات رفع تحریم

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، برخی از خدماتی که در لیست رفع تحریم‌ اینترنتی قرار گرفته‌اند به شرح زیر می‌باشند:

  • شبکه‌های اجتماعی
  • ابزارهای ارتباطی
  • نرم‌افزارهای تماس ویدئویی
  • نقشه‌های آنلاین و تحت وب
  • بازی‌های کامپیوتری
  • پلتفرم‌های آموزشی
  • ابزارهای ترجمه
  • آنتی ویروس‌ها
  • تلفن‌های هوشمند و سیستم عامل آن‌ها
  • کامپیوترهای شخصی
  • تلفن‌های ماهواره‌ای
  • گجت‌های دیجیتال
  • خدمات ابری

همچنین ارائه خدمات از برخی شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذار از جمله متا، اپل، گوگل و بایننس نیز به ایرانیان قانونی و امکان‌پذیر خواهد گردید.

سرویس بایننس پس از انتشار و صدور این مجوز، از رفع محدودیت‌ و تحریم‌ها استقبال و اعلام کرده است که طی هفته‌های آتی فرایند رفع محدودیت برای کاربران ایرانی را آغاز خواهد کرد.

 

رفع تحریم‌های اینترنتی شامل چه فعالیت‌هایی خواهد بود؟

تغییرات جدید سند  GL D-2شامل فعالیت گسترده‌ی شرکت‌های خدمات ارتباطی ابری و غیر ابری بوده و تبادل اطلاعات در اینترنت را برای کاربران آسان‌تر خواهد نمود.

همچنین بر اساس بیانیه OFAC صدور مجوز برای توسعه‌دهندگان و فعالان حوزه خدمات اینترنتی و ابری ایران در دستور کار وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارد.

از مهم‌ترین تغییرات و مصوبات این مجوز حذف شرط استفاده شخصی از ابزار و امکانات اینترنتی می‌باشد. که بر اساس آن از این پس علاوه بر کاربران، شرکت‌های ایرانی نیز می‌توانند به صورت کاملا قانونی از معافیت‌های اینترنتی بهره‌مند گردند.

 

لغو تحریم موجب رفع کلیه محدودیت‌های اینترنتی می‌گردد؟

همانطور که مطلع هستید؛ عدم دسترسی به سرویس‌ها و خدمات اینترنتی دو نوع است:

  • اعمال محدودیت‌ از مقصد به دلیل تحریم‌های اینترنتی
  • اعمال محدودیت‌ از داخل کشور به دلیل فیلترینگ

بر اساس مصوبات این بیانیه، رفع محدودیت‌‌ها موجب دسترسی به سرویس‌ها یا خدمات اینترنتی که از مقصد کاربران ایرانی را محدود کرده بودند؛ خواهد گردید و شامل محدودیت‌های مربوط به فیلترینگ از داخل کشور نخواهد شد.

بنابراین مشکل فیلترینگ داخل کشور و عدم دسترسی به وبسایت‌ها یا خدمات اینترنتی که از داخل محدود شده‌اند؛ همچنان به قوت خود پابرجا خواهد بود.

تحریم‌شکن سرور دات آر آی سرویسی است که پیش از انتشار این بیانیه، طی مدت اعمال تحریم‌ها نیاز کابران ایرانی به دسترسی به خدمات اینترنتی تحریم‌شده را رفع می‌کرد.

البته با وجودیکه اجرای این مصوبات، احتمالا به مرور منجر به کاهش کاربران این خدمات خواهد شد؛ ولی از آنجا که آسودگی کاربران را به همراه خواهد داشت بنابراین برای ما نیز این موضوع بسیار خوشحال کننده و حائز اهمیت می‌باشد.

 

امیدوارم خواندن این مقاله برای شما نیز سودمند بوده و موجب خرسندی واقع گردد

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

5 4 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها