جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

رایانش ابری و موانع استفاده از آن

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

در مقاله مقدمه‌ای بر رایانش ابری به توضیح ابتدایی این تکنولوژی در حال رشد پرداخته شد. در ادامه در راستای آشنایی بیشتر با ابعاد دیگر رایانش ابری از زاویه دیگری نیز آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در چه شرایطی نباید از رایانش ابری استفاده نمود؟

در مطلب پیشین به بررسی مزایای رایانش ابری پرداختیم و حال نوبت به معرفی زمینه‌هایی می‌رسد که استفاده از این زیرساخت چندان هم عقلانی نخواهد بود. یه عنوان اولین مورد در مواقعی که کاربری یک شخص یا شرکت نیازمند منابعی مشخص و ثابت در طولانی مدت است، منطقی تر است زیرساخت‌های لازم خریداری شود چرا که طبیعتا در دراز مدت خرید به صرفه تر از اجاره است. همچنین در برخی از مواقع ممکن است شرکت‌‎ها مایل به میزبانی اطلاعات حساس و محرمانه خود بر روی سرویسی که رقیب آن‌ها نیز امکان استفاده از آن را دارد نباشند.

به همین شکل چنانچه هسته مرکزی کسب و کار یک شرکت حول محور اپلیکیشن و یا نرم افزاری خاص شکل گرفته باشد، استفاده از رایانش ابری(خدمات SaaS) گزینه مطلوبی به حساب نمی‌آید چرا که در این حالت رقبا نیز امکان استفاده از همان سرویس را دارند و در نتیجه امکان خلق مزیت رقابتی کاهش می‌یابد. یکی دیگر از مشکلاتی که کاربران معمولا در ابتدای استفاده از رایانش ابری با آن مواجه می‌شوند، پیچیدگی و پرهزینه بودن انتقال برنامه‌ها، اطلاعات و زیرساخت‌های نرم‌افزاری از مبدا بر روی سرورهای ابری است. حتی در مواقعی ممکن است هزینه این انتقال از هزینه صرفه‌جویی شده از طریق رایانش ابری در بلند مدت نیز بیشتر باشد.

معایب رایانش ابری

موانع ناشی از موقعیت جغرافیایی در رایانش ابری

در طی سالیان اخیر تجربه نشان داده است که موقعیت جغرافیایی تاثیر بسزایی بر ارائه دهندگان و کاربران خدمات رایانش ابری دارد. به عنوان اولین مورد خدمات ارائه شده از دیتا سنترهای محلی همواره سریع تر از مبدایی با شبکه مزدحم و یا دیتا سنتری با فاصله جغرافیایی زیاد نسبت به مقصد است.

مورد دوم قابلیت ارائه دهندگان خدمت در حفظ و حراست از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران در برابر قدرت‌های دولتی است که کاملا نشات گرفته از موقعیت جغرافیایی آن‌ها می‌باشد. برای مثال بسیاری از شرکت‌ها به خصوص در اروپا نگران محل ذخیره شدن اطلاعات خود هستند.دلیل این امر آن است که چنانچه دیتاسنترهای میزبان در آمریکا قرار داشته باشند و یا توسط شرکت‌های آمریکایی مدیریت شوند، دولت آمریکا از طریق اختیارات قانونی قابلیت دسترسی به آن اطلاعات را خواهد داشت. به همین دلیل است که در حال حاضر بسیاری از ارائه دهندگان خدمات رایانش ابری در حال ساخت مراکز منطقه‌ای خارج از حوزه استحفاظی قدرت‌های حکومتی هستند تا به این ترتیب بر این مشکل نیز غلبه نمایند.

سایر معایب

در کنار موارد ذکر شده نگرانی‌های دیگری نیز در خصوص استفاده از رایانش ابری وجود دارد که در ادامه به طور خلاصه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت

  • مسائل امنیتی: به محظ راه اندازی سیستم‌های ابری یکی از دغدغه‌های پیش آمده مدیریت مسائل امنیتی در پی آن خواهد بود. حتی بزرگترین متخصصین امر امنیت سایبری نیز به مشکلاتی درخصوص از دست رفتن و یا نشر اطلاعات در این زمینه اعتراف می‌کنند. البته این مورد تا مقدار قابل قبولی در حضور زیرساخت‌های امنیتی مناسب قابل جلوگیری می‌باشد، به شکلی که حتی در حالت گفته شده ساختار ابری با وجود اقدامات امنیتی مناسب می‌تواند امنیتی به مراتب بیشتر را به همراه بیاورد.
  • وابستگی به ارائه دهنده خدمت: یکی دیگر از مشکلاتی دیگر استفاده از رایانش ابری را می‌توان وابستگی بالای کیفیت آن به ارائه دهنده سرویس بیان نمود. چرا که در این نوع از خدمت مدیریت سخت افزار تا حدودی زیادی برعهده تهیه کننده سرویس می‌باشد. این مسئله نیز در صورت انتخاب محتاطانه ارائه دهنده خدمت قابل حل می‌باشد.
  • انتقال اطلاعات: مورد دیگر  انتقال اطلاعات و برنامه ها از سیستم قدیمی به ساختار جدید خواهد بود. دلیل این امر مشکلات احتمالی است که ممکن است در فرآیند انتقال بوجود آید و پروسه هماهنگ سازی سیستم جدید با برنامه‌های قدیمی است که لازمه حل آن دقت و تخصص بالا در انجام این انتقال است.
اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها