جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

تکنولوژی NAND و حافظه‌های SSD

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

در صورتیکه دارای یک فلش مموری، رم SD و یا حافظه‌های SSD و NVMe هستید در حال حاضر از تکنولوژی NAND استفاده می‌کنید. NAND یک تکنولوژی ساخت حافظه‌های ماندگار است. ماندگار در این مفهوم به این معناست که حافظه نیاز به اتصال مستمر به منبع برق ندارد و برخلاف حافظه‌های DRAM ریبوت یا قطعی برق در سیستم منجر به پاک شدن اطلاعات نمی‌شود. این مورد بزرگترین مزیت تکنولوژی فلش مموری‌های NAND به شمار می‌رود که باعث شده است تا به صورت گسترده در دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل مورد استفاده قرار بگیرند.

NAND

انواع NAND Flash

در حال حاضر حافظه‌های NAND بر اساس تعداد بیت‌هایی که هر سلول امکان ذخیره‌ آن‌ها را دارد به 5 دسته کلی زیر تقسیم می‌شوند:

  • SLC
  • MLC
  • TLC
  • QLC
  • PLC

هر سلول در SLC امکان ذخیره یک بیت، در MLC 2 بیت، در TLC 3 بیت، در QLC4 بیت و در PLC 5 بیت را دارد. بنابراین هر حافظه NAND SLC می‌تواند یک “0” یا “1” و یک حافظه NAND MLC می‌تواند یک “00”، “01”،”10″ یا “11” را ذخیره کند. مقدار قابل ذخیره 3 نوع دیگر نیز به همین طریق قابل محاسبه است. این پنج نوع حافظه در رنج قیمت‌های مختلف عملکرد و ماندگاری متفاوتی را در اختیار کاربران می‌گذارند. SLC دارای بهترین عملکرد با بالاترین قیمت می‌باشد.

3D NAND

در NANDهای سه بعدی چندین لایه از سلول‌های حافظه به صورت عمودی بر روی یکدیگر قرار دارند و از طریق ارتباطاتی بین لایه‌ای با یکدیگر در ارتباط هستند. قرار گرفتن عمودی چندین لایه سلول روی هم امکان ارائه ظرفیت بالاتر را در حجمی کمتر فراهم می‌آورد. همچنین کوچک شدن اتصالات هر سلول باعث بهبود سرعت و عملکرد حافظه می‌گردد. این نوع از NANDها دارای هزینه به ازای بایت کمتری نسبت به نسخه‌های ۲ بعدی هستند و قابلیت استفاده از ساختارهای MLC، TLC و QLC  را دارند.

ماندگاری NANDها

سلول‌های این حافظه‌ها برای ماندگاری بالا طراحی نشده‌اند و برخلاف DRAMها سلول‌هایشان در طی زمان با افزایش چرخه‌های نوشتن نسبت به خواندن اطلاعات فرسوده می‌شوند. حافظه‌های NAND تعداد محدودی از چرخه‌های نوشتن اطلاعات را تاب می‌آورند اما در هر حافظه یک فلش کنترلر وجود دارد که این مورد را با بررسی سلول‌ها و توزیع بار بین آن‌ها بر اساس عمر باقی مانده مدیریت می‌نماید.

SSDها

طی سالیان اخیر هزینه فلش مموری‌های NAND به مقداری مناسبی کاهش داشته است تا جاییکه امروزه SSDها که یکی از انواع این حافظه هستند کاربرد گسترده‌ای در سرورها و حتی سیستم‌های خانگی دارند. SSDها جایگزین مناسبی برای هارد دیسک‌های قدیمی هستند که سرعت بالاتری را با مقاومت بالاتر نسبت به شرایط محیطی به کاربران ارائه می‌دهند. این حافظه‌ها با انواع درگاه‌های SATA، SAS و M2 نیز سازگار هستند. در دنیای تکنولوژی امروز سیستم‌ها دیگر تنها به دلیل ضعف پردازنده محدود نمی‌شوند بلکه در بسیاری از موارد عملکرد سیستم براساس نوع حافظه محدود می‌گردد. حافظه‌های SSD با هزینه مناسب و با امکان استفاده در کاربری‌های مداوم، عملکردی در حد میکروثانیه دارند و به همین دلیل نیز بهترین نوع درایو‌های موجود به شمار می‌روند. نکته قابل ذکر اینست که برخلاف بسیاری از پردازنده و رم‌ها درایو‌های SSD امکان استفاده بر روی سیستم‌های قدیمی را نیز دارا هستند.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها