توضیح و بیان تفاوت های بین CRM و ERP

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

در این مقاله قصد داریم به توضیح در مورد ERP و CRM بپردازیم و تفاوت هایی که این دو باهم دارند را بازگو کنیم.

CRM مخفف Customer RelationShip Management است. از نرم افزار CRM برای سازماندهی و هماهنگ سازی فروش ، بازاریابی و خدمات به مشتری استفاده می شود. یکی از جنبه های مهم سیستم های CRM استفاده از طیف وسیعی از کانالهای ارتباطی مختلف از جمله وب سایت یک شرکت، تلفن، ایمیل، چت زنده می باشد. در واقع CRM بر توسعه فرهنگ های کسب و کار مشتری محور متمرکز است. CRM برای مثال کار های زیر را پوشش میدهد:

_اطلاعات مشتری در آن موجود است.

_ برای مشتری ایجاد تعامل میکند اصطلاحا Interface Customer دارد.

_باعث میشود فرآیند فروش به صورت اتوماتیک انجام شود.

_ به مشتری خدمات پشتیبانی میدهد

و…

ERP مخفف Enterprise resource planning است. که سیستم اتوماسیون جامع سیستم است که هدف آن مدیریت منابع است که این منابع می تواند منابع مالی، انسانی، فنی و…باشد. در واقع CRM بخشی از سیستم ERP است و سعی دارد نیاز های مختلف یک شرکت از جمله نیاز های مالی، پشتیبانی، منابع انسانی و … را در یک نرم افزار گرد آوری کند. یعنی مشتری با تهیه آن می تواند کسب و کار خود را در همه جهات مدیریت کند. از مزایای پیاده سازی سیستم سازمان نگر ERP می توان به موارد زیر اشاره کرد:

_کاهش هزینه های عملیاتی

_پیشرفت فرآیند های سازمانی

_ایجاد هماهنگی میان قسمت های مختلف سازمان

_به وجود آوردن دسترسی هرچه بهتر و سریعتر به داده ها

و…

امروزه به دلیل گستردگی و پیچیدگی در سازمان ها و کسب و کارها و نیاز برای یکپارچه نمودن فعالیت های موجود در آن ها، برنامه های برنامه ریزی منابع سازمانی همچون ERP کاربرد زیادی دارند

CRM ERP

به طور کلی سیستم های CRM و ERP به عنوان سیستم های مدیریتی معماری پیچیده ای دارند و در بستر خود تمایل دارند با دیگر سیستم ها ادغام شوند. یکی از روش ها برای ادغام این دو سیستم، روشی با عنوان Swivel Chair می باشد، در این روش نیاز به یک فرد با سطح دسترسی به کل داده های دو نرم افزار داریم که به صورت دستی اطلاعات را از یک سیستم دریافت و وارد سیستم دیگر می کند. چنین روندی طبیعتا با خطا و صرف منابع انسانی زیادی همراه است.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها