تفاوت telnet و ssh

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

telnet vs ssh

در این مقاله قراره سری به یک نکته نسبتا تاریخی در شبکه بزنیم ، پس درصورتی که شماهم مثل بنده علاقه به تاریخ و البته کنکاش جزِئیات اون دارید لطفا تا پایان مقاله همراه بنده باشید.

این امکان میسر نیست که شما درطول فرایند های کاری خودتون در حوزه IT  ، به ارتباط ریموت (یا همون از راه دور خودمون) نیاز پیدا نکرده باشید.

دلیل این موضوع ممکن است انواع اقدام های مدیرتی لازم در سرور( شامل راه اندازی ، کنترل ، مدیریت سرور و سرویس ها و یا … )باشد.

 

انواع مختلف راه های ارتباط remote(یا همان ارتباط از راه دور):

برای برقراری ارتباط remote با سیستم مقصد مورد نظر(که میتواند شامل انواع سرور با سیستم عامل های مختلف، سوئیچ های شبکه ی لایه دو و سه، فایروال ها و .. باشد) بسته به نوع سیستم عامل و پروتکلی که آن سیستم عامل برای ارتباط remote ساپورت میکند ممکن است راه های مختلفی داشته باشیم.

برای مثال ، متداول ترین راه برقراری ارتباط ریموت با سیستم عامل مجبوب ویندوز، استفاده از پروتکل RDP هست.

برای اطلاع از نحوه عملکرد این پروتکل و نحوه کار با اون میتوانید به این مقاله مراجعه کنید.

و یا درمورد ارتباط با سیستم عامل های core (منظور سیستم عاملی است که فاقد رابط گرافیکی GUI میباشد و صرفا محیط سیاه ترمینال(محیط مورد علاقه بنده) به شما میده) مثل ترمینال سوئیچ و یا سایر سیستم عامل های موجود ، راه ارتباطی محبوب admin ها پروتکلssh  و در قدیم الایام telnet بوده است.

telnet

telnet چطور کار میکنه؟

 

نحوه کاراین پروتکل که پیدایش آن برمیگردد به سال های بین 1971 تا 1983 میلادی ، به این صورت میباشد که با استفاده از پورت پیش فرض آن که 23 میباشد ، اقدام به ایجاد و حفظ  یک ارتباط TCP/IP از مبدا به مقصد مورد نظر ما( که همان سیستم عاملی میباشد که قصد داریم به آن متصل شویم میباشد)میکند.

حق با شماست ممکنه این تعریف کمی سفت و سخت و بیش از اندازه کتابی باشه، پس مثل همیشه برای درک بهتر این موضوع براتون یک مثال میزنم:

بیاین برگریم به 100 سال قبل تر، یعنی زمانی که نیاز انسان به دسترسی راحت تر و سریع تر به منابع آبی( که دور از دسترس بود) باعث شد تا به فکرراهی برای انتقال آب از منبع آن، یعنی چشمه ها ، رود و .. به مانطق دورتر فکر کنه و به این ترتیب سیستم انتقال و لوله کشی آب ایجاد شد.

نحوه عملکرد پروتکل telnet هم در این مورد تقریبا مشابه عملکر سیستم لوله کشی آب(که در بالا براتون مثال زدم) بود(هنوزم البته هست).

بنابراین، تصور کنید که telnet یک راه ارتباطی(همون لوله کشی) هست که با استفاده از اون شما میتونید دیتا و دستورات خودتون رو(در مثال بالا میشه آب جاری در لوله) در منزل و از طریق لپ تاپ به سرور منتقل کنید.

برای انجام این کار فقط کافیه یک ارتباط telnet از مبدا شما (مثلا لپ تاپ شخصی) به مقصد(به عنوان مثال سرور موجود در دیتاسنتر)برقرار شود و در ادامه میتونید دستورات خودتون رو به سرور منتقل کنید.

در صورت نیاز برای درک بهتر این مورد و نحوه عملکرد پروتکل های مبتنی بر ارتباط TCP/IP میتوانید به این مقاله مراجعه کنید.

ssh

 

نحوه عملکرد (secure shell)ssh چگونه است؟

 

در نحوه برقراری ارتباط ، حفظ و انتقال دیتا از مبدا به مقصد از نظرتکنیکالی پروتکل ssh که با پورت پیش فرض 22  اونو میشناسیم ،بسیار شبیه telnet هست.

 

پس فرق این دو پروتکل انتقال در چیه؟

 

ساده بهتون جواب میدم، ایمن بودن ssh ودرمقابل سریعتر بودن telnet.

ایمن بودن ssh یعنی چی؟

 

این موضوع به این معنا هست که درنوع ارتباط  ssh از مبدا به مقصد، دیتا یا همون اطلاعاتی که شما قراره منتقل کنید توسط این پروتکل با متد ها و روش های خاص خودش(که از حوصله این مقاله خارج هست) رمزنگاری میشه.

برای اینکه بتونید موضوع رو راحت تر درک کنید به مثال انتقال آب از طریق سیستم لوله کشی برگردیم.

به این موضوع به این صورت نگاه کنید که زمانی که شما قصد برقراری ارتباط از طریق telnet رو دارید، دیتا شما از طریق لوله های شیشه ای درحال رد و بدل شدن هست.

دراین صورت هرکسی که بتونه مسیر لوله کشی شمارو ببینه ( به هر طریقی که بازم خارج از حوصله این مقاله هست توضیحش ، ولی به عنوان مثال میتونید انواع حملات mitm رو مطالعه کنید) عملا به همه ترافیک و اطلاعات شما هم دسترسی داره(مثلا وقتی دارید password سیستم عامل رو وارد میکنید این موضوع قابل مشاهده برای سایر افراد هم هست).

این درحالی هست که پروتکل ارتباطی ssh پیش از برقراری ارتباط با مقصد، با استفاده از روش های خاص خودش مسیر انتقال دیتا را(که همان مسیر لوله کشی درمثال ما هست) به صورت رمزنگاری و غیر قابل تشخیص تغییر میده.( میتونید تصور کنید مسیر لوله کشی شما دیگه شیشه ای نیست بلکه پلاستیکی هست، و به محتوا جاری درلوله دید ندارید).

سریع تر بودن telnet چی پس؟

 

طبق توضیحاتی که پیش تر هم خدمت شما ارایه دادم، نحوه ارتباط telnet از مبدا به مقصد ایمن نیست( همون لوله های شیشه ای که دید دارن).

این موضوع باعث میشه تا پروتکل telnet، درمقایسه با ssh(که زمانی رو برای ایمن کردن ارتباط و رمزنگاری دیتا اختصاص میده) سریع تر و البته بدون دردسر تر باشه و البته قطعا فاقد ایمنی لازم در حوزه انتقال اطلاعات شما.

از اینکه این مقاله رو مطالعه کردید و تاپایان همراه بنده بودید از شما ممنونم. درصورت تمایل جهت افزایش کیفیت محتوا و مقالات موجود، لطفا درصورتی که نظر و یا انتقادی نسبت به محتوا این مقاله دارید از طریق comment با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

3 2 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها