جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

تفاوت های NAS و SAN

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

در این مقاله قصد دارم تفاوت های بین SAN  و NAS را به شما آموزش بدهم با ما همراه باشید

تفاوت های NAS و SAN

هر دو شبکه ذخیره سازی (SAN , NAS)برای حل مشکل در دسترس قرار دادن داده های ذخیره شده در یک زمان برای بسیاری از کاربران توسعه یافته شده است . هر یک از آنها فضای ذخیره سازی اختصاصی را برای گروهی از کاربران فراهم می کند، اما آنها نمی توانند در رویکرد خود برای دستیابی به ماموریت خود متفاوت باشند.

NAS یک  deviceبرای دخیره سازی است که فایل‌ها را از طریق ethernet ارائه می‌کند و نسبتاً ارزان و راه‌اندازی آن آسان است، در حالی که SAN شبکه‌ای از چندین دستگاه است که گران‌تر و پیچیده‌تر است. از دیدگاه کاربر، بزرگترین تفاوت بین NAS و SAN این است که دستگاه‌های NAS فضای ذخیره‌سازی مشترک را به صورت حجم‌های نصب شده در شبکه ارائه می‌کنند و از پروتکل‌هایی مانند NFS و SMB/CIFS استفاده می‌کنند، در حالی که دیسک‌های متصل به SAN به عنوان درایوهای محلی برای کاربر ظاهر می‌شوند.

در این مقاله، مروری بر تفاوت‌های NAS و SAN، و همچنین انواع برنامه‌هایی که برای آن‌ها مناسب‌تر هستند، ارائه می‌کنیم تا به شما در تصمیم‌گیری مناسب برای شما کمک کند.

NAS  چیست؟

NAS یک کامپیوتر متصل به شبکه است که خدمات ذخیره سازی داده مبتنی بر فایل را به سایر دستگاه های موجود در شبکه ارائه می دهد. نقطه قوت اصلی NAS این است که راه اندازی و استقرار آن چقدر ساده است. حجم های NAS به عنوان ولوم های نصب شده در شبکه برای کاربر ظاهر می شوند. فایل هایی که قرار است ارائه شوند معمولاً روی یک یا چند دیسک سخت در سیستم قرار دارند که اغلب در آرایه های RAID مرتب شده اند. به طور کلی، هرچه تعداد محفظه های درایو در NAS بیشتر باشد، گزینه های ذخیره سازی بزرگتر و انعطاف پذیرتری در اختیار خواهید داشت. این دستگاه خود یک گره شبکه است – مانند رایانه ها و سایر دستگاه های TCP/IP که همگی آدرس IP خود را حفظ می کنند – و سرویس فایل NAS از شبکه اترنت برای ارسال و دریافت فایل ها استفاده می کند. اگرچه یک NAS معمولاً برای یک سرور همه منظوره طراحی نمی شود، فروشندگان NAS و اشخاص ثالث به طور فزاینده ای نرم افزارهای دیگری را ارائه می دهند.

NAS ها راه آسانی را برای چندین کاربر در مکان‌های مختلف برای دسترسی به دیتا ارائه می‌کند، که زمانی ارزشمند است که کاربران در پروژه‌ها همکاری می‌کنند یا اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند. NAS کنترل‌های دسترسی و امنیت خوبی را برای پشتیبانی از همکاری فراهم می‌کند، در حالی که به افرادی که متخصص فناوری اطلاعات نیستند، امکان مدیریت و مدیریت دسترسی به داده‌ها را از طریق یک وب سرور داخلی می‌دهد.

فواید NAS:

NAS اغلب مرحله بعدی برای یک دفتر خانگی یا کسب و کار کوچک است که از هارد دیسک های خارجی یا فضای ذخیره سازی متصل مستقیما استفاده می کند، که می تواند به ویژه در برابر خرابی درایو آسیب پذیر باشد. حرکت به سمت NAS به دلیل تمایل به اشتراک گذاری فایل ها به صورت محلی و از راه دور، داشتن فایل های در دسترس ، دستیابی به افزونگی داده ها، داشتن قابلیت تعویض و ارتقاء هارد دیسک در سیستم و مهمتر از همه، پشتیبانی از یکپارچه سازی با ذخیره سازی ابری انجام می شود. که مکان لازم را فراهم می کند

خلاصه مزیای NAS:

– نسبتا ارزان.
– یک راه حل مستقل
– سهولت اداره.
– مجموعه گسترده ای از سیستم ها و اندازه ها برای انتخاب.
– حجم های ذخیره سازی مقاوم در برابر شکست را هدایت کنید.
– پشتیبان گیری خودکار در دستگاه های دیگر و ابر.

Summary of NAS Benefits

محدودیت های NAS:

نقاط ضعف یک NAS به مقیاس و عملکرد مربوط می شود. از آنجایی که کاربران بیشتری نیاز به دسترسی دارند، سرور ممکن است نتواند به آن ادامه دهد. در این مرحله، ممکن است بتوانید فضای ذخیره سازی را افزایش دهید، اما به احتمال زیاد باید با یک سیستم قدرتمندتر با پردازنده داخلی بزرگتر، حافظه بیشتر و اتصالات شبکه سریعتر و بزرگتر جایگزین شود. ضعف دیگر مربوط به ماهیت خود اترنت است. با طراحی، اترنت با تقسیم منبع به تعدادی بخش به نام بسته و ارسال آنها به مقصد، داده ها را از یک مکان به مکان دیگر منتقل می کند. بسته به ترافیک شبکه یا مشکلات موجود، هر یک از آن بسته‌ها می‌تواند به تأخیر بیفتد یا از کار افتاده ارسال شود، و ممکن است فایل تا زمانی که همه بسته‌ها نرسند و مرتب شوند، در دسترس کاربر نباشد.

هر گونه تأخیر (اتصالات آهسته یا تکرار شده) معمولاً توسط کاربران برای فایل های کوچک مورد توجه قرار نمی گیرد، اما می تواند یک مشکل بزرگ در محیط های سخت مانند تولید ویدیو باشد، جایی که فایل ها بسیار بزرگ هستند و تأخیر بیش از چند میلی ثانیه می تواند تولید را مختل کند.

SAN  چیست؟

SAN راهی برای ارائه دسترسی مشترک با کارایی بالا در زمان کم به فضای ذخیره سازی است. یک SAN از ترکیبی از سرورها و فضای ذخیره سازی بر روی یک اتصال متقابل با سرعت بالا و تأخیر کم ساخته شده است که به اتصال مستقیم کانال فیبراز مشتری به حجم ذخیره سازی اجازه می دهد تا سریع ترین عملکرد ممکن را ارائه دهد. SAN ممکن است به یک شبکه اترنت جداگانه و خصوصی بین سرور و کلاینت‌ها نیاز داشته باشد تا ترافیک درخواست فایل را از شبکه کانال فیبر برای عملکرد بیشتر دور نگه دارد. SAN روشی انعطاف‌پذیر برای ارائه فضای ذخیره‌سازی مشترک برای تعدادی از کاربران در برنامه‌های کاربردی سخت مانند ویرایش ویدیو یا چندین سرور است. با پیوستن کلاینت‌ها، سرور SAN و فضای ذخیره‌سازی در شبکه Fiber Channel، ولوم‌های SAN ظاهر می‌شوند و به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی یک هارد دیسک مستقیماً متصل هستند. ترافیک ذخیره‌سازی روی کانال فیبر از مشکلات مربوط به بسته‌بندی TCP/IP و تأخیر و همچنین ازدحام شبکه محلی جلوگیری می‌کند و بالاترین سرعت دسترسی موجود را برای رسانه‌ها و داده‌های ذخیره‌شده حیاتی ماموریت تضمین می‌کند.

فواید NAS :

از آنجایی که SAN بسیار پیچیده‌تر و گران‌تر از NAS است، SAN معمولاً توسط شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شود و نیاز به مدیریت توسط کارکنان فناوری اطلاعات دارد. برای برخی از برنامه‌ها، مانند ویرایش ویدیو، به دلیل سرعت بالا و تأخیر کم آن بسیار مطلوب است.

نقطه قوت اصلی SAN این است که امکان دسترسی مشترک همزمان به فضای ذخیره‌سازی مشترک را فراهم می‌کند که با افزودن کنترل‌ کننده‌ها ذخیره‌سازی سریع‌تر می‌شود. به عنوان مثال، صدها ویرایشگر ویدیو می توانند به طور همزمان از 10 گیگابایت در ثانیه فضای ذخیره سازی استفاده کنند. به همین دلیل، SAN به طور گسترده در محیط های تولید ویدیوی مشترک استفاده می شود.

خلاصه مزایای NAS :

– دسترسی بسیار سریع به داده ها با تاخیر کم.
– استرس را در شبکه محلی کاهش می دهد.
– سطح سیستم عامل دسترسی به فایل ها.
– اغلب تنها راه حل برای برنامه های کاربردی که نیاز به دسترسی مشترک همزمان دارند.

SAN

محدودیت های NAS :

چالش SAN را می توان در هزینه و الزامات مدیریتی آن خلاصه کرد – اختصاص و نگهداری یک شبکه اترنت جداگانه برای درخواست های فایل ابرداده و پیاده سازی شبکه کانال فیبر می تواند سرمایه گذاری قابل توجهی باشد. همانطور که گفته شد، یک SAN اغلب تنها راه برای ارائه دسترسی بسیار سریع به داده برای تعداد زیادی از کاربران است که می تواند به طور همزمان صدها کاربر را پشتیبانی کند.

شما از SAN استفاده میکنید یا NAS یا هر دو؟

اگر از NAS یا SAN استفاده می‌کنید، خوشحال می‌شویم در نظرات درباره آنچه استفاده می‌کنید و نحوه استفاده از آن‌ها از شما بشنویم.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها