تفاوت میان PHP و Node.js

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

در این مقاله قصد داریم در خصوص تفاوت میان PHP و Node.js صحبت کنیم. هر دو آنها Backend های قوی هستند ولی از لحاظ ویژگی با یکدیگر کاملا متفاوت می باشند.

ابتدا توضیحی در خصوص زبان PHP خدمت شما همراهان بدهیم، زبان PHP در سال 1995  منتشر شد. پس از انتشار آن، به عنوان بهترین زبان در میان CMS هایی مانند وردپرس و جوملا انتخاب شد.

Node.js نیز یک جاوا اسکریپت می باشد. نوعی پلتفرم می باشد که به راحتی جاوا را در Chrome اجرا می کند. یکی از ویژگی های خوب Node.js این است که کتابخانه ای گسترده از ماژول های جاوا اسکریپت دارد که به راحتی می توانید به آنها دسترسی داشته باشید و از آنها استفاده نمایید.

هر دوی آنها برای طراحی وب سایت استفاده می شوند و قابلیت اجرا سمت سرور را دارند. Node.js در مقایسه با PHP بسیار گسترده تر می باشد و سریع تر نیز اجرا می شود، به همین جهت می تواند انتخاب مناسب تری باشد. با این حال بیشتر برنامه نویسان از PHP به جهت داشتن پایگاه داده ای جامع و کاربری راحت تر استفاده می کنند. به هیچ عنوان نمی توانیم بگوییم که کدام یک بهتر می باشد، زیرا تمامی این ویژگی ها که خدمت شما اعلام شده است، بسته به نوع استفاده و کاربری برنامه نویس دارد.

هر دو آنها از نظر ماهیت و کارایی بسیار مناسب می باشد و انتخاب آن بسته به نوع پروژه دارد. زمانی که از سرویس های مختلفی مانند Apache و Linux و My SQL استفاده می کنیم بهتر است که PHP را به کار ببریم. در دسترس بود و ارزان قیمت بودن سرور هایی که این زبان را پشتیبانی می کنم بسیار مهم می باشد. PHP در سرور هایی با وب سرور مختلف مانند Apache و یا IIS به راحتی پشتیبانی می شود.

Node.js انتخاب مناسبی برای پروژه هایی می باشد که از MongoDB، ExpressJsو AngularJs استفاده می کنند، می باشد. Node.js شامل برنامه های تک صفحه ای مختلف و کاربردی می باشد. با استفاده از کتابخانه هایی مانند Typescript شما می توانید به فعالیت خود سرعت ببخشید. زمانی که می خواهید در برنامه خود از اعداد و ارقام استفاده نمایید و محاسبات مالی آن برای شما اهمیت بالایی دارد، استفاده از Node.js می تواند بهترین گزینه برای پروژه شما باشد. زیرا با استفاده از کتابخانه ی آن می توانید محاسبات خود را سریع و دقیق انجام دهید.

امیدواریم این مقاله نیز برای شما مفید واقع شده باشد. ما را در بخش مقالات دنبال کنید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها