تعیین آپ تایم یک سیستم

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

در مقاله قبلی با مفهوم آپ تایم و رکورد های آپ تایم آشنا شدیم. در ادامه در مورد نحوه اطلاع در مورد آپ تایم یک رایانه اعم از رایانه های همراه و شخصی تا سرورهای صنعتی و… صحبت خواهیم کرد. اطلاع از آپ تایم سرور مستقل از نوع ماشین و سخت افزار به سادگی با استفاده از ابزارهای وابسته به سیستم عامل قابل تحلیل و بررسی است. البته روشن است مقدار آپ تایم برای رایانه های شخصی و خانگی کاربرد کمتری دارد چرا که تأثیر کمتری بر روی کاربری این سیستم ها دارند اما در مورد سرورهای میزبانی که هزاران سایت بر روی این سرورها میزبانی می شوند، کوچکترین تداخل و تأخیری در این سیستم ها موجب ضررهای متعددی خواهد شد بنابراین اهمیت آپ تایم در علم سرور و میزبانی وب بیشتر به چشم می خورد.

از طرف دیگر با توجه به اهمیت این موضوع، استناد به عددهای اعلامی هر مدیر سرور معیار مناسبی برای رتبه بندی کیفی خدمات میزبانی شرکت های متفاوت به حساب نمی آید چرا که در این حالت نیز قضاوت و عدالت در حد ممکن خود به اجرا نمی رسد بنابراین شرکت ها و تجارت هایی در جهان پدید آمدند که تخصص و حرفه آنها مانیتورینگ و کنترل آپ تایم سرورهای میزبان خدمات می باشد تا علاوه بر امکان رتبه بندی کیفی عادلانه و مستند شرکت های میزبانی بتوانند به سرعت مدیران سرور را از هرگونه خطا و مشکلی در سرور آگاه نمایند و از این طریق دغدغه اطمینان و اعتماد به آپ تایم را برای کاربران خدمات میزبانی وب فراهم نمایند. نکته قابل لحاظ دیگر در مورد این شرکت ها نحوه مدیریت و بررسی این عامل می باشد که شرایط و تحلیل های تخصصی را می طلبد اما نکته عمومی آنکه گزارشات عمومی این ابزارهای مانیتورینگ سرور بر مبنای درصد ارائه می گردد و گاهاً توسط شرکتهای معتبر به صورت گواهینامه های اطمینان تضمین درصد آپ تایم خدمات به شرکت های معتبر متقاضی ارائه می گردد.

در مورد رایانه های خانگی و سرور و… مستقل از نوع سخت افزار در سیستم عامل های گوناگون دستورهای متفاوتی برای بررسی آپ تایم وجود دارد.


سیستم های مایکروسافت

در سیستم عامل های منتشر شده توسط کمپانی بزرگ مایکروسافت شامل  Windows XP Professional, Windows Server 2003 و Windows Vista می توانند با استفاده از دستور systeminfo از میزان آپ تایم ماشین خود مطلع گردند. بدین منطور مدیران سرور می توانند با باز کردن پنجره Command Prompt به عنوان ترمینال سیستم عامل خود (از طریق جستجوی واژه cmd در بخش Start سیستم خود) دستور systeminfo را اجرا نمایند تا گزارش زمان آپ تایم سرور خود را از آخرین بار خاموش شدن آن دریافت نمایند. همچنین در سیستم عامل های Windows Vista Business 64-bit و Windows 7 این دستور کارآمد می باشد با این تفاوت که در خروجی این دستور از عبارت system boot time گزارش ارائه می گردد که معادل دیگر uptime می باشد. و نکته قابل ذکر در مورد سیستم عامل ویندوز 7 این که در گزارش این سیستم عامل از فرآیند های hibernate و sleep چشم پوشی می گردد بنابراین، این فرآیندها نیز در زمان آپ تایم سرور محاسبه گردیده اند. البته دستورات دیگری مانند uptime ، WMI ، net statistics و… نیز در این سیستم ها گزارشات مربوطه را ارائه می دهند…

سیستم های لینوکس

تعیین آپ تایم یک سیستم

در سیستم های تحت لینوکس و خانواده های یونیکس و مشابه نیز دستوراتی مانند proc/uptime/ و uptime زمان آپ تایم سرور از آخرین ریبوت و یا روشن شدن ماشین را اعلام می نمایند. علاوه بر این خروجی دستور uptime در لینوکس مقدار load average را نیز به عنوان خروجی به شما ارائه خواهد داد.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها