جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

بررسی QoS (قسمت اول)

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

در این سری از مقالات قصد داریم شما را با QoS یا همان Quality of Service آشنا کنیم

QoS

Quality of Service یا کیفیت خدمات سرویس به هر تکنولوژی که نیاز به مدیریت ترافیک داده‌ها را دارد اشاره می‌کند و معیار هایی که در آن بررسی می‌شود Packet loss ، Latency و Jitter می‌باشند که هر کدام از این موارد را در ادامه به طور دقیق تری بررسی خواهیم کرد.

در شبکه‌های سازمانی برای Application‌های حساس مثلا Voice یا Video که تاخیر در آنها بسیار آزار دهنده می‌باشد نیاز است که برای عبور این ترافیک‌ها که حساس تر و مهم تر هستند اولویت‌هایی قائل شود و در واقع این اولویت بندی همان اجرای کیفیت خدمات یا QoS می‌باشد. QoS باعث می‌شود که از  کاهش کیفیت ناشی از ، از بین رفتن برخی از بسته‌ها یا تاخیر آن‌ها جلوگیری شود!

سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از ابزار و تاکتیک‌های خاصی مثل شکل دادن به ترافیک‌ها (traffic shaping)، جابه جایی بافر یا … به QoS دست پیدا کنند. البته QoS تنها برای استفاده داخل سازمانی نیست و برخی از سازمان‌ها که “ارائه دهنده هر نوع خدمات شبکه” هستند، یک سری توافقنامه سطح سرویس یا همان SLA در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند و این توافقنامه بر اساس QoS‌ای است که برای سرویس خود اجرا نموده‌اند.

SLA

این توافقنامه سطح سرویس Service Level Agreement یا همان SLA به این صورت می‌باشد که به مشتری وعده داده می‌شود، کیفیت خدمات شما طبق این پارامتر‌ها به میزان مشخص شده خواهد بود  و از این موارد کمتر نخواهد شد. البته در این توافقنامه مشخص می‌شود که در صورتی کیفیت خدمات به مقدار لازم نبود به عنوان جبران خسارت‌های وارد شده یا تاخیر‌های به وجود آمده، سازمان ارائه دهنده آن سرویس چه مواردی را به عنوان جبران این مشکل باید متحمل شود! در حقیقت با وجود این توافقنامه سطح عملکرد سرویس تضمین خواهد شد.

در مقاله بعد پارامتر‌های QoS را به صورت دقیق تری بررسی خواهیم کرد.

با دیگر مقالات Server.ir همراه باشید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها