جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

بات‌ اینترنتی و اجزای آن

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

یک بات‌ اینترنتی، برنامه‌ای کامپیوتری است که تحت شبکه اینترنت کار می‌کند. به صورت کلی بات‌ها برای انجام اعمالی خاص به طور مکرر و مرتب برنامه‌نویسی می‌شوند. از نمونه این اعمال می‌توان به جستجو و بررسی صفحات وب، چت کردن با کاربران و انجام حملات گوناگون یا ورود به ناحیه‌های کاربری اشاره کرد

.

برخلاف ربات‌های فیزیکی به کار رفته در کارخانه‌ها یا مسابقات رباتیک، خلق یک بات‌ اینترنتی کار دشواری نیست، چرا که یک بات در واقع چند خط کد به همراه یک دیتابیس می‌باشد. همچنین بات‌ها را می‌توان گروهی از دستورالعمل‌ها برای کامپیوترها به علاوه مجموعه‌ای از اطلاعات تعریف نمود. البته در این میان بات‌های نیز وجود دارند که از هوش مصنوعی برای تقلید رفتار کاربران استفاده می‌کنند و از پیچیدگی خاص خود برخوردار هستند

.

نوشتن یک بات به طور کلی امری آسان برای غالب برنامه‌نویسان و حتی افرادی که دانش چندانی در این حوزه ندارند، به شمار می‌آید. در واقع یکی از دلایل اصلی حضور بات‌های بی‌شمار در فضای اینترنت نیز همین امر می‌باشد. در مواردی برای ساخت یک بات‌ اینترنتی، حتی نیاز به کدزنی نیز نمی‌باشد. برای مثال، توییتر یک رابط گرافیکی را برای ایجاد بات‌های مختلف برای اموری همچون توییت و ریتوییت کردن، لایک کردن و انجام اعمال دیگر در شبکه‌های اجتماعی در اختیار کاربران خود می‌گذارد

.

بات‌ اینترنتی

اجزای اصلی یک بات‌ اینترنتی

یک بات‌ اینترنتی به طور معمول از سه جز زیر متشکل می‌شود:

  • منطق برنامه(Application logic): کد قابل اجرا و خوانا برای ماشین است که توسط توسعه دهنده بات نوشته و توسط کامپیوتر اجرا می‌گردد.
  • دیتابیس: مجموعه‌ داده‌هایی که بات برای اطلاع از اعمال خود از آن‌ها استفاده می‌کند. همچنین یک بات می‌تواند بخشی از اطلاعات را در دیتابیس خود ذخیره نماید.
  • APIها: به بات قابلیت استفاده از ابزار خارجی و از پیش نوشته شده را بدون نیاز به کدنویسی اضافه، اعطا می‌نماید. تنها اقدام مورد نیاز در این حال اضافه نمودن دستورات صحیح می‌باشد و خود بات به هنگام نیاز API مورد نیاز خود را فراخوانی می‌نماید.

بات‌ها برخلاف غالب اپلیکیشن‌ها، دارای رابط کاربری گرافیکی نیستند چرا که بات‌ها به طور معمول در حال تعامل با کاربران نمی‌باشند و تنها ارتباطشان با صفحات وب، برنامه‌ها، APIها و یکدیگر است.

نحوه مدیریت ترافیک بات‌ها

همانطور که پیشتر گفته شد بات‌ها به سادگی ایجاد می‌شوند و حضور گسترده‌ای در شبکه اینترنت دارند. تقریبا نیمی از ترافیک مبادله شده در اینترنت به واسطه بات‌ها است. در این میان برخی بات‌ها مانند خزنده‌های موتورهای جستجو و چت بات‌ها حضوری مفید و الزامی را دارا هستند، در حالیکه برخی دیگر از بات‌ها مخرب بوده و به قربانیان خود حملات سایبری می‌کنند. برای جلوگیری از حملات بات‌های مخرب می‌توان از سه راه زیر استفاده نمود.

  • استفاده از فایل robots.txt
  • پیاده‌سازی محدودیت نرخ ترافیک مبادله شده
  • سرویس مدیریت بات
اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها