جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

انواع کنترل پنل هاستینگ(قسمت اول)

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

تاکنون در رابطه با کنترل پنل هاستینگ، ویژگی های ان ها، چگونگی انتشار ان ها (منبع باز و Open Source) و… با شما صحبت کرده ایم حال در این دانشنامه و دانشنامه بعدی قصد داریم به معرفی انواع مختلف کنترل پنل ها و خلاصه ای از ویژگی های ان ها بپردازیم پس با ما همراه باشید:

cPanel

___________________________________________________________________________________________________

 

سی پنل از معروف ترین و محبوب ترین کنترل پنل های هاستینگ به شمار می رود. Cpanel از کنترل پنل های تحت وب به شمار می رود که بر روی سیستم عامل لینوکس نصب و راه اندازی می گردد. (البته بر روی ویندوز نیز می تواند نصب گردد اما این کار توصیه نمی شود) برای اموزش نصب سی پنل کلیک کنید

Cpanel کنترل پنلی برای صاحبان سایت و در واقع Client-side می باشد و WHM (مخفف کلمه ی Web Host Manager) کنترل پنلی است که توسط ادمین ها و نمایندگان (با دسترسی محدودتر نسبت به Administrator) مورد استفاده قرار می گیرد .به طور کلی اینطور می توان بیان کرد که سی پنل و WHM در کنار یکدیگر کامل ترین کنترل پنل هاستینگ جهان را تشکیل می دهند.

 

Plesk

____________________________________________________________________________________________________

_

 

پلسک محبوب ترین کنترل پنل هاستینگ بعد از سی پنل می باشد. این کنترل پنل بر روی انواع ویندوز ها قابل نصب و راه اندازی می باشد و از نظر پشتیبانی نیز ویندوز، بعد از لینوکس در رده ی دوم جای می گیرد.پلسک ورژن ها و انواع گوناگونی دارد که هر یک برای مدل خاصی از کاربری و میزبانی وب مناسب است. پلسک و سی پنل در کل تفاوت ان چنانی با یکدیگر ندارند و در بسیاری از شرکت ها و کمپانی های مطرح دنیا مورد اسقبال قرار گرفته اند .لازم به ذکر است که پلسک کنترل پنلی منبع باز نیست و برای استفاده از ان مانند سی پنل به لایسنس نیاز خواهید داشت.

DirectAdmin

____________________________________________________________________________________________________

انواع کنترل پنل هاستینگ(قسمت اول)

_

 

دایرکت ادمین نیز مانند Cpanel و Plesk از کنترل پنل های شناخته شده می باشد.این کنترل پنل بر خلاف سی پنل و پلسک بسیار سبک می باشد و بر هر روی هر دو سیستم عامل (لینوکس و ویندوز) به راحتی اجرا می گردد و توسط ان ها پشتیبانی می شود. دایرکت ادمین با وجود ساده بودن تمامی ویژگی های یک کنترل پنل خوب را دارا می باشد. این کنترل پنل نیز مانند دو کنترل پنل قبلی منبع باز نیست و برای استفاده از ان نیاز به لایسنس دارید. در ضمن تمامی لایسنس های دایرکت ادمین به صورت “unlimited domain” انتشار یافته اند. (برای مثال پلسک دارای لایسنس های متفاوت با محدودیت ساخت دامنه می باشد )

Core-Admin

____________________________________________________________________________________________________

 

Core admin از کنترل پنل هاییست که شاید تا به حال حداقل در ایران کمتر به گوش شما خورده باشد.Core admin با استفاده از یک کنسول مدیریتی می تواند از مدیریت چندین سرور پشتیبانی نماید .این مدیریت شامل نظارت و مانیتورینگ پیشرفته سرور می شود که توسط کنترل پنل Core admin تحت یک اتصال بسیار ایمن ارائه می گردد. این کنترل پنل نیز مانند دایرکت ادمین، پلسک و سی پنل منبع باز نیست اما یک نسخه رایگان تحت وب دارد که با محدودیت اتصال 10 دامنه می توان از ان بهره برد.

InterWorx

____________________________________________________________________________________________________

_

 

InterWorx متاسفانه از دیگر کنترل پنل هاییست که هنوز در ایران به صورت گسترده شناسایی نگردیده است. InterWorx همانند Cpanel و WHM که با یکدیگر یک کنترل پنل هاستینگ عالی را تشکیل می دهند از دو بسته تشکیل گشته است : بسته اول  NodeWorx نام دارد که برای مدیریت سرور از ان استفاده می شود و بسته دوم SiteWorx نامیده مشود که از ان برای مدیریت سایت کاربر بهره می گیرند .Interworx داری یک پلاگین بسیار زیباست که به شما اجازه نصب سریع و اسان برنامه ها را می دهد (همانند پلاگین Softaculous در سی پنل ) InterWorx نیز مانند 4 کنترل پنل قبلی برای استفاده و اجرا نیاز به لایسنس دارد.

در دانشنامه بعدی به بررسی سایر کنترل پنل ها و برخی از ویژگی های ان ها خواهیم پرداخت …

Server.ir

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها