درباره MAC Address و مقایسه آن با IP Address

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

در این مقاله قصد داریم در خصوص MAC Address صحبت کنیم

MAC address چیست؟

MAC address یا در واقع Media Access control address یک شناسه 6 بایتی منحصر به فرد برای کارت‌های شبکه (NIC) یا همان Network interface controller است. یک Node (یا یک دستگاه‌ای که قابلیت دریافت و ارسال اطلاعات را داراست) در یک شبکه ممکن است چند NIC یا کارت شبکه داشته باشد و هر NIC یک آدرس MAC منحصر به فرد! این آدرس منحصر به فرد اغلب توسط سازنده یک NIC به آن اختصاص داده می‌شود و در سخت افزار آن ذخیره می‌شود (آدرس IP یک آدرس منطقی و logic است و در مقابل آدرس MAC یک آدرس فیزیکی و سخت افزاری). این ذخیره در حافظه‌ای از قبیل حافظه فقط خواندنی در کارت شبکه است (و قابل تغییر نیست).

معماری MAC Address

طبق شکل زیر آدرس MAC از دو قسمت تشکیل شده است. یک قسمت به نام OUI یا Organizationally Unique Identifier و قسمت دیگر به نام NIC Specific. قسمت OUI قسمتی است که نمایش دهنده و شناسه سازنده محصول است، درواقع کارت‌های شبکه‌ای، که یک شرکت خاص آن‌ها را می‌سازد 3 بایت اولشان که همان OUI می‌باشد یکسان هستند و تفاوت این کارت‌های شبکه در 3 بایت بخش دوم MAC address است که آن‌ها را از یکدیگر متفاوت می‌سازد!

مقایسه آدرس IP و آدرس MAC

هر دستگاه معمولا شامل دو آدرس است یک آدرس منطقی و یک آدرس فیزیکی، آدرس منطقی همان IP آدرس می‌باشد و منظور از آدرس فیزیکی MAC آدرس! MAC در کل دنیا Unique و منحصر به فرد است اما در دو شبکه محلی متفاوت ممکن است IP آدرس‌های یکسانی وجود داشته باشد. البته شاید برای شما این مورد مطرح شود که IP address public‌ها به صورت منحصر به فرد در کل دنیا وجود دارند اما باید این موضوع را در نظر بگیرید که IP address public‌ها گاهی برای چند دستگاه به عنوان یک IP یکسان و با استفاده از NAT در حال استفاده هستند و این خود باعث میشود که Unique و منحصر به فرد برای دستگاه ها نباشد.

ممکن است این مسئله در ذهن شما ایجاد گردد که در صورتی که می‌توان از MAC به عنوان یک آدرس Unique استفاده نمود پس چه نیازی به IP آدرس میباشد؟ در این مورد باید در نظر داشته باشید که IP از نظر جغرافیایی محدوده‌ها را مشخص می‌کند و علاوه بر این قابلیت دسته بندی IP بسیار مفید می‌باشد!

این موضوع را در قالب یک مثال در نظر بگیرید; فرض کنید یک شرکت دارای دو طبقه می‌باشد، یک واحد به عنوان کارمندان و واحد دیگری به عنوان مالی، در این حالت اگر بخواهیم از طریق آدرس لپ‌تاپ‌ها عنوان شخص را در شبکه بدانیم و با استفاده از آن قوانین و Policy ها را اعمال نماییم قطعا قادر نخواهیم بود که این مورد را با استفاده از MAC انجام دهیم چون سخت افزاری می‌باشد و توسط شرکت سازنده بر روی کارت شبکه حک شده است اما با استفاده از آدرس IP و رنج‌های IP می‌توانیم به راحتی این موارد را مشخص نماییم و Policy‌های مورد نظر خود را اعمال کنیم.

با دیگر مقالات Server.ir همراه باشید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها