جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

انواع RAID (قسمت دوم)

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

در مقالات گذشته در خصوص RAID با شما به تفصیل صحبت کردیم و گفتیم که RAID به چه معناست. سپس گفتیم پیاده سازی RAID همچون بسیاری دیگر از تکنولوژی ها هم به صورت سخت افزاری و هم نرم افزاری امکان پذیر است و مزایا و معایب هر کدام را عنوان کردیم. همچنین شما را با تعدادی از تکنولوژی ها و متُد های RAID آشنا کردیم. در این مقاله به ادامه انواع تکنولوژی های RAID میپردازیم.

RAID 4

همانند RAID 3 عمل می‌کند با این تفاوت که به جای خواندن و نوشتن در قالب کلمه، از بلاک یا استریپ داده استفاده می‌کند. مانند RAID 3 دیسکی مختص ذخیره Parity (سیستم اصلاح خطا)دارد. فضای حاصله معادل جمع دیسک‌ها منهای یک دیسک فضای Parity است. این آرایه ظرفیت خرابی یکی از دیسک‌ ها را داراست.

RAID 5

انواع RAID (قسمت دوم)

این نوع RAID همانند RAID 1 یکی از پرکاربردترین نوع می باشد و مشابه آرایه نوع 4 است. با این تفاوت که Parity آن در دیسکی خاص ذخیره نمی‌ شود و بین تمامی دیسک‌ ها پخش می‌شود. این نوع آرایه پر کاربردترین نوع در استفاده‌‌ های حرفه‌ای است چرا که از نظر کارایی و فضای حاصله، تعادلی بهینه در آن برقرار است. پخش شدن اطلاعات Parity در میان دیسک‌ ها باعث افزایش کارایی می‌شود. این آرایه به حداقل 3 دیسک نیاز دارد و دیسک‌ های بیشتر برای استریپ کردن و بالا بردن کارایی کاربرد دارد. فضای حاصله معادل جمع دیسک‌ ها منهای یک دیسک فضای Parity است. این آرایه نیز مانند RAID 4 ظرفیت خرابی یکی از دیسک‌ها را داراست.

 

RAID 6

همان RAID 5 است که دو سری Parity در آرایه ذخیره می‌کند و امکان حفظ آرایه در نبود دو دیسک را ممکن می‌کند. ظرفیت حاصل برابر جمع دیسک‌های عضو آرایه منهای فضای معادل دو دیسک Parity است. از مزایای این آرایه می توان به امنیت بالاتر آن نسبت به RAID 5 و عملکرد بدون نقص آن بدون دو دیسک Parity اشاره نمود. از معایب آن می توان به نیاز به حداقل 4 دیسک و سرعت پایین تر آن نسبت به RAID 5 اشاره کرد.

RAID 10

این Raid حداقل به 4 دستگاه هارد دیسک نیاز دارد. در حالت استفاده از 4دیسک ، دیسک ها دو به دو داده ها را نگهداری می کنند. عمل تکه تکه کردن بلوکهای داده همانند Raid1 انجام می پذیرد و مانند Raid2، دارای سیستم تصحیح و کنترل خطا نیز می باشد. این آرایه مناسب سیستم های بسیار حساس مانند بانکهای اطلاعاتی می باشد. از معایب این تکنولوژی RAID می توان به هزینه بالای آن و اتصال حتمی منبع تغذیه به UPS اشاره نمود.

 

دیسک‌های تحت کنترل RAID، سه حالت دارند. یا عضو آرایه‌ اند یا آزادند و یا ذخیره هستند. عضو آزاد به هیچ عنوان در آرایه استفاده نمی‌شود مگر کاربر به طور دستی آرایه را برای این کار تنظیم کند. عضو ذخیره در صورت از دست رفتن یکی از دیسک‌های آرایه، جایگزین می‌شود. برای مثال اگر 4 دیسک داشته باشیم و آرایه‌ای از RAID5 شامل 3 دیسک داشته باشیم، اگر یکی از دیسک‌ های عضو آرایه آسیب ببیند و آرایه در حالت کاسته قرار گیرد، دیسک چهارم اگر ذخیره باشد می‌تواند به طور خودکار جایگزین شود و آرایه را بازسازی کند اما اگر در حالت آزاد یا غیرعضو باشد، نمی‌تواند.

همانطور که مشخص شد، استفاده از RAID برای مقاصد معین می باشد و در کاربرد های عادی و روزمره کارایی چشمگیری را به سیستم PC اضافه نمی کند. به عنوان مثال امکان استفاده از CD ROM و Rewriter روی این کانکتور ها وجود ندارد. بنابراین هنگام استفاده از RAID ابتدا هدف و مورد استفاده خود را مشخص کنید سپس RAID مناسب را انتخاب نمایید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها