کنترل پنل هاست چیست؟

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

به احتمال زیاد نام‌های Cpanel (سی‌پنل)، Plesk (پلسک)، DirectAdmin، وب سایت پنل (WebsitePanel) یا سایر کنترل پنل‌های هاستینگ و میزبانی را تا به حال زیاد شنیده‌اید. و البته ممکن است گاهی وارد کنترل پنل‌های نرم افزارهای تحت مدیریت هاست شده و از آن‌ها استفاده کرده باشید. اما آیا می‌دانید مأموریت و وظیفه اصلی این کنترل پنل‌ها چیست و اصولاً معنا و مفهوم علمی کنترل پنل هاست چیست؟

کنترل پنل هاست یک نرم‌افزار است که به شما این امکان را می‌دهد تا سرویس‌های هاستینگ خود را مدیریت کنید. این نرم‌افزارها ابزارها و واسط‌های کاربری گرافیکی را فراهم می‌کنند که به شما اجازه می‌دهند بدون نیاز به دسترسی به خط فرمان، سرویس‌های مربوط به هاست خود را پیکربندی، مدیریت و کنترل کنید.

کنترل پنل هاست چیست؟

وظایف مدیریتی کنترل پنل هاست

کنترل پنل هاست نقش اتاق فرمان را دارد و شناخت وظایفی که این قسمت دارد، بسیار مهم است و باعث می‌شود که شما به راحتی بتوانید از این بخش استفاده نمایند. این وظایف به شرح زیر هستند:

  • مدیریت دامنه:

شما می‌توانید دامنه‌های خود را ثبت کنید، آن‌ها را به سرویس‌های هاستینگ خود متصل نمایید و تنظیمات DNS را تغییر دهید. این بخش بسیار مهم است و تمامی وبمستران با این ویژگی آشنایی دارند.

  • مدیریت ایمیل:

شما می‌توانید ایمیل‌های خود را ایجاد نمایید، صندوق‌های ایمیل را مدیریت کنید، فیلترها و قوانین ایمیل را تنظیم کنید و سپس پاسخ‌ها را به صورت خودکار ارسال نمایید. با این کار در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌شود.

  • مدیریت پایگاه داده:

شما می‌توانید پایگاه‌های داده‌های خود را ایجاد و مدیریت کنید و به آن‌ها دسترسی داشته باشید. همچنین، می‌توانید ابزارها و رابط‌های گرافیکی را برای مدیریت پایگاه داده‌ها مورد استفاده قرار دهید.

  • مدیریت فایل‌ها:

شما می‌توانید فایل‌ها و پوشه‌ها را مدیریت کنید، فایل‌ها را بارگذاری و دانلود نمایید، مجوزها و سطوح دسترسی را تنظیم کنید و فایل‌های پشتیبان را تحت مدیریت و نظارت داشته باشید.

  • مدیریت امنیت:

شما می‌توانید امنیت سرویس‌های هاست خود را تامین نمایید و مواردی مانند تنظیمات فایروال، گواهی SSL و مدیریت کلیدها و گواهینامه‌ها را تحت نظارت قرار دهید.

به طور کلی، معروف‌ترین کنترل پنل هاست شامل cPanel، Plesk و DirectAdmin است. هر کدام از این کنترل پنل‌ها ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود را دارند اما هدف آن‌ها یکسان است، یعنی فراهم کردن یک رابط کاربری ساده و مدیریتی برای مدیریت سرویس‌های هاستینگ.

کنترل پنل هاست چیست

انواع کنترل پنل هاست

در بالا به برخی از شناخته‌شده‌ترین کنترل‌ پنل‌های هاستینگ اشاره کردیم که در ادامه تلاش می‌کنیم اطلاعات کاملی را در مورد آن‌ها در اختیار شما قرار دهیم:

  • cPanel

سی پنل یکی از محبوب‌ترین و قدرتمندترین کنترل پنل‌های هاست است. این کنترل پنل بر روی سیستم عامل لینوکس قرار دارد و دارای ویژگی‌های متنوعی است که امکان مدیریت دامنه، ایجاد پست الکترونیکی، مدیریت پایگاه داده، مدیریت فایل‌ها و بسیاری از وظایف مدیریتی دیگر را فراهم می‌کند. با رابط کاربری کاربرپسند و پشتیبانی گسترده از افزونه‌ها و ابزارها، یکی از پراستفاده‌ترین کنترل پنل‌ها در صنعت هاستینگ است

  • Plesk

کنترل پنل پلسک، یک کنترل پنل قدرتمند برای مدیریت سرویس‌های هاست است که بر روی سیستم عامل‌های لینوکس و ویندوز اجرا می‌شود. این کنترل پنل قابلیت مدیریت دامنه، ایجاد و مدیریت پست الکترونیکی، پایگاه داده و فایل‌ها، نصب اسکریپت‌های مختلف و امکانات امنیتی را فراهم می‌کند

  • DirectAdmin

 DirectAdminنیز یک کنترل پنل محبوب برای مدیریت سرویس‌های هاست است. این کنترل پنل امکاناتی مانند مدیریت دامنه، پست الکترونیکی، پایگاه داده، فایل‌ها و ابزارهای امنیتی را فراهم می‌کند. DirectAdmin با رابط کاربری ساده و سبک خود، انعطاف‌پذیری بالا و عملکرد سریع، یکی از کنترل پنل‌های مورد علاقه برای برخی از کاربران است.

علاوه بر این سه نوع کنترل پنل هاست، کنترل پنل‌های دیگری نیز وجود دارند که در برخی سرویس‌های هاستینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. از میان آن‌ها می‌توان به ISPmanager و CentOS Web Panel اشاره کرد. همچنین کنترل پنل‌های برنامه‌نویسی خاص مانند Odin Plesk Automation که برای مدیریت سرویس‌های هاستینگ ارائه شده است، محبوبیت بسیار بالایی دارد. هر سرویس دهنده ممکن است از یک کنترل پنل خاص استفاده کند یا حتی کنترل پنل سفارشی خود را توسعه دهد.

برخی از کنترل پنل‌های دیگر شامل موارد زیر هستند:

  • ISPConfig

 ISPConfigیک کنترل پنل منبع باز است که بر روی سیستم عامل لینوکس اجرا می‌شود. این کنترل پنل امکان مدیریت سایت‌ها، دامنه‌ها، پست الکترونیکی، پایگاه داده و سرویس‌های دیگر را فراهم می‌کند.

  • Webmin

 Webminیک کنترل پنل منبع باز است که بر روی سیستم عامل لینوکس اجرا می‌شود. این کنترل پنل به شما امکان مدیریت سرویس‌های شبکه، فایل‌ها، پست الکترونیکی، پایگاه داده و بسیاری از وظایف دیگر را می‌دهد.

  • Virtualmin

Virtualmin یک کنترل پنل منبع باز برای مدیریت سرورهای وب مبتنی بر لینوکس است. این کنترل پنل ابزارهایی برای مدیریت دامنه‌ها، پست الکترونیکی، پایگاه داده و سرویس‌های وب را فراهم می‌کند.

همچنین، بسیاری از ارائه دهندگان هاستینگ سرویس‌های مدیریتی خود را با استفاده از پنل‌های سفارشی یا نسخه‌های تغییر یافته از کنترل پنل‌های موجود ارائه می‌دهند. بنابراین، ممکن است دارای نام‌ها و قابلیت‌ها متفاوتی باشند، اما هدف عمومی آنها یکسان است.

کنترل پنل هاست متن باز و منبع بسته چیست؟

به طور کلی کنترل پنل های موجود را می توان به دو دسته کنترل پنل های منبع باز (Open-Source) و کنترل پنل های منبع بسته (Closed-source ) تقسیم نمود. منظور از کنترل پنل های منبع باز، کنترل پنل هایی هستند که  کدهای اصلی و حتی هسته نرم افزار نیز در دسترس و قابل ویرایش هستند.  و  منظور از کنترل پنل های منبع بسته، کنترل پنل هایی است که کدهای آن‌ها در دسترس ونبوده و قابل ویرایش توسط کسی غیر از کمپانی ارائه دهنده نیستند.

هر یک از این دو کنترل پنل می‌توانند پولی و یا رایگان باشند. در کنترل پنل‌های رایگان، اصل نرم افزار و لایسنس آن رایگان است اما در کنترل پنل پولی، مصرف کننده باید مبلغی را بابت خرید لایسنس به صورت ماهانه یا سالانه پرداخت کند.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در رابطه با کنترل پنل هاست در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید کنترل پنل هاست هاست یک نرم‌افزار است که به شما این امکان را می‌دهد تا سرویس‌های هاستینگ خود را مدیریت کنید. کنترل پنل‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و هر یک ویژگی‌های خاصی دارند.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
2 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ممنونم از مطلب فوق العادتون