کلاس های IP

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

همان طور که در دانشنامه پیشین ساختار ای پی ها متوجه شدید یک ای پی از 4 قسمت مختلف به نام Octet تشکیل گشته است و بسته به یک شکل بودن اکتت های ای پی ها دو پارامتر دیگر به نام Network ID و Host ID تعریف میگردد.

کلاس های IP

  •  Network ID

به Station های ثابت در یک شبکه Network ID گفته میشود. برای مثال دو ای پی 87.107.25.67 و 87.107.59.47 را در نظر بگیرید همان طور که میبینید دو octet اول این ای پی ها برابر و یکسان هستند بنابراین دو Octet ابتدایی که 87.107 میباشد  Network ID نام میگیرد زیرا این دو قسمت در تمامی ادرس ها یکسان است و تغییر نمیکند.

  • Host ID

این بخش از ای پی ادرس ها نقش مهمتری را بازی میکند و در واقع وجه تمایز اکتت ها با یکدیگر است بنابراین تفاوت ای پی ها با یکدیگر از بخش دوم یا هاست ای دی مشخص میگردد. در مثال های بالا 25.67 و 59.47 هاست ای دی ادرس ها هستند.

حال سوالی که به وجود میاید این است که طول هاست ای دی و نتورک ای دی چه میزان است؟برای مثال ایا همیشه دو اکتت اول Network ID هستند؟ برای پاسخ به این سوال باید کلاس های ای پی را بشناسید. به طور کلی ای پی ها در 4 کلاس دسته یندی میشوند که در زیر به هرکدام اشاره ای مختصر خواهیم داشت:

  • Class A : در این کلاس ای پی Octet اول ثابت است که طبق تعریف بالا Network ID نام میگیرد و 3 اکتت بعدی هاست ای دی را تشکیل میدهند. رنج این اکتت عددی بین 1 تا 126 میباشد.
  • Class B : در این کلاس دو اکتت ابتدایی ثابت بوده و تشکیل نتورک ای دی را میدهند و دو Octet بعدی هاست ایدی هستند همچنین عددی که این اکتت ها میتوانند به خود بگیرند عددی در رنج 128 تا 191 میباشد
  • Class C : در این کلاس 3 بخش اول Network ID و بخش اخری هاست ایدی می باشد همچنین رنج اکتت ها عددی بین 192 تا 223 میباشد
  • Class D : این کلاس حالت خاصی است و برای انجام عملیات Multicasting است که به معنای ارسال  پکت خاصی  به ایستگاه های خاصی میباشد.در این حالت میتوانید از این کلاس ای پی استفاده نمایید. رنج این کلاس عددی بین 224 تا 239 میباشد

در دانشنامه بعدی به تعریف Subnet Mask خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید…

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

3 1 رای
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
8 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

امکان توضیح بیشتر نیست؟ کمی پیچیدست؟کلاس دامین به چه صورت است؟ممنون

خواهش می کنم، بله حتماً این امکان است. پیشنهاد می کنم سایر مقالات پیشنهادی که در پایین همین مقاله به آن ها اشاره شده رو هم مطالعه کنید. فکر می کنم دید بهتر و کامل تری پیدا کنید. اگر سوال خاصی هم مدنظر دارید لطفاً به صورت دقیق بفرمایید، کارشناسان ما حداکثر سعی خودشون رو برای راهنمایی شما خواهند داشت. موفق باشید.

1)مثال شما 87.107.25.67 و 87.107.59.47 نشان میدهد که این ip در کلاس A می باشد زیرا اکتت اول بین 1-126 است. بنابراین NET ID در کلاس A فقط هشت بیت است که باید ثابت باشد چرا اکتت دوم هم یکی است (107)؟ و شما در بالا گفتید که دو اکتت اول net id هستند؟
2) آیا تفاوتی بین subnet mask و net mask وجوددارد؟

دررابطه با سوال اول شما در این دو IP دو اکتد اول 87.107 هستند که چون این دو اکتد یکسان هستند Net id این IP ها میباشند

در رابطه با مسئله دوم، تفاوت بین Network id و Subnet mask وجود دارد. Network id مشخص کننده بیت هایی است که در یک IP ثابت هستند اما subnet mask درواقع بیان کننده تعداد بیت هایی است که به عنوان Network id در نظر گرفته شده اند. در عمل این دو مورد تفاوت چندانی ندارد اما Network ID برای مثال در 192.168.1.1 اینجا 192.168.1.0 است اما subnet mask این IP 255.255.255.0 میباشد

خیلی خوب بود دمتون گرم

با تشکر از شما برای مطالعه و نظر دهی , سلامت باشید .

سلام. توضیحاتتون خیلی خیلی عالی بود. خیلی ممنونم ازتون

سلامت باشید، درخدمتیم