سرور مجازی در مقابل سرور اختصاصی (مقایسه)

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

برای کسانی که راه اندازی یک سایت ساده و معمولی را در سر دارند هاست اشتراکی همیشه پاسخگو بوده است اما کاربرانی که هدف بزرگتری در سر می پرورانند و از همان ابتدا خواهان قدرت و کنترل بیشتر در دنیای مجازی و اینترنت هستند همیشه 2 گزینه وجود داشته است : سرور مجازی(VPS) و سرور اختصاصی(Dedicated Server)

در این دانشنامه این دو سرور را در 4 زمینه ی متفاوت بررسی خواهیم نمود :

1- انعطاف پذیری و بهینه سازی

با سرور اختصاصی شما دسترسی کامل به سرور و تمامی منابع آن دارید در حالی که با سرور مجازی شما یک ماشین مجازی شده را بر روی سرور کنترل می کنید که ممکن هست تعداد زیادی محیط مجازی دیگر را نیز میزبانی کند.

سرور مجازی در مقابل سرور اختصاصی

با VPS شما CPU را به صورت اشتراکی با سایر سرور های مجازی استفاده می کنید و میزان بهره مندیتان از RAM و فضای حافظه در حدی است که شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ به شما دسترسی داده است در واقع کاربر محدود به پلن های شرکت های ارائه دهنده است.

با سرور اختصاصی شما از کل CPU به تنهایی استفاده کرده و آن را با کسی شریک نیستید و منابع همگی بسته به تنظیمات و نیاز خودتان شکل می گیرد و به طور کلی قدرت مانور بیشتری نسبت به سرور مجازی دارید.

با توجه به توضیحات داده شده برتر بودن سرور اختصاصی نسبت به سرور مجازی بدیهی ست اما این نکته قابل ذکر است که بیشتر سایت ها نیاز به این همه دسترسی و منابعی که سرور اختصاصی ارائه میدهد ندارند در حالی که سرور مجازی به شما این امکان را میدهد که با همان منابعی که برای شما لازم و کافیست به فعالیت بپردازید. بدین وسیله دیگر شما هزینه ی زیادی را برای منابعی که به کارتان نمی آید نمی کنید. اما امکان ارتقا با توجه به ابری بودن زیر ساخت سرور های مجازی، همواره وجود دارد و می توانید در این خصوص در صورت نیاز اقدام بفرمایید. 

سرور های مجازی به علت انعطاف پذیری زیادی که دارند به راحتی به سرور دیگر می توانند انتقال پیدا کنند. در هر زمانی که بخواهید سایت خود را گسترش دهید به راحتی می توانید VPS خود را به سروری بهتر و بزرگتر انتقال دهید تا از انجام هر چه بهتر عملکرد سیستم اطمینان حاصل نمایید.

2- کنترل و دسترسی

از نظر کنترل و دسترسی تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی ناچیز است.  محدودیت در دسترسی و کنترل به شرکت ارائه دهنده خدمات بستگی دارد و بحثی جدا از ویژگی ها و امکانات سرور های مجازی و اختصاصی می باشد. اما به غیر از سیاست و نظری که شرکت ها در دادن دسترسی به کاربران دارند نرم افزاری که برای نصب و اجرا بر روی سرور انتخاب می کنید هم می تواند در محدود کردن و یا دادن امکانات بیشتر به شما موثر باشد. در سرور های مجازی به جهت وجود پنل مدیریتی قردتمند و طرز کار بسیار ساده امکان انجام عملیاتی مانند تغییر پسورد، تغییر سیستم عامل، Reboot، دسترسی به کنسول سرور، دسترسی به Firewall و … فراهم است و به این جهت کار با سرور های مجازی بسیار لذت بخش است. همچنین در سرور های اختصاصی دسترسی هایی مانند کنسول از سمت پنل مدیریتی ناحیه کاربری مهیا نمی باشد و برای دسترسی به آن نیاز است حتما با همکاران پشتیبانی در ارتباط باشید

3- ویژگی های پشتیبانی

در این قسمت به تعدادی از ویژگی هایی از هردو سرور اشاره خواهیم نمود:

  • ابزار های وبلاگ نویسی
  • سیستم مدیریت محتوا (CMS)
  • بسنه تجارت الکترونیک (ٍEcommerce Packages)
  • راه اندازی Mail Server
  • بارگزاری کاربری های بورس و استفاده از سرور در انجام Traid
  • مدیریت کنترل پنل
  • نصب اسان و سریع
  • Backup اتوماتیک
  • گواهینامه ی SSL
  • Frameworks و ابزار های توسعه یافته

 

منتظر دانشنامه های بعدی ما باشید …

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها