رکورد Cname و تفاوت آن با A Record چیست؟

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

در این مقاله به تعریف و توضیح رکورد Cname میپردازیم. همراه ما باشید.

همانطور که میدانید وب سایت ها برای اینکه بتوانند دراینترنت سرویس دهی کنند از آدرس های ip  استفاده می کنند که مجموعه ای از اعداد هستند. حفظ کردن این اعداد برای انسان ها کار دشواری است و به همین دلیل ما برای دسترسی به وب سایت ها از آدرس هایی به نام Domain  یا دامنه استفاده میکنیم که در واقع همان اسم وب سایت است و به سادگی آن ها را می توان  حفظ کرد.

برای اینکه اسمی که در مرور گر خود وارد می کنید تبدیل به آدرس ip  شود، مرورگر اینترنتی شما از یک سرویس دهنده به نام DNS در خصوص آدرس IP ای که مربوط به اسم درخواستی شما هست سوال میکند.

پایگاه داده ای که برای سرویس دهنده به نام DNS وجود دارد برای خودش دارای یک سری رکورد است.

به رکورد هایی که وظیفه تبدیل کردن اسامی به آدرس های IP یا بهتر بگوییم تبدیل کردن نام Domain به آدرس IP را بر عهده دارند در اصطلاح فنی   A Record می گویند. انواع واقسام رکورد ها در DNS وجود دارد، یکی دیگر از این رکورد ها را به نام Cname Record یا Canonicah Name Record  می شناسیم، مهمترین تفاوت یک A Record  با یک Cname Record دراین است که A Record به یک آدرس IP اشاره میکند در حالیکه Cname Record به آدرس IP اشاره نمیکند. در حقیقت به یک A Record دیگر یا یک Domain Name Record دیگر اشاره می کند. در تعریف فنی میگوییم که Cname Recor رکوردی است که به رکورد دیگر اشاره می کند.

اما ممکن است از خودتان سوال کنید که کاربرد Cname Record چیست؟ همان طور که در محیط واقعی ممکن است شخصی در شناسنامه خودش اسم مریم را داشته باشد اما در میان دوستان به او ژیلا بگویند. ممکن است شما بخواهید چندین اسم را در اینترنت داشته باشید که به یک آدرس IP اشاره کنند. در واقع با ایجاد کردن یک Cname Record شما یک نام مستعار برای سایر رکورد های مجموعه DNS اضافه می کنید. فرض کنید که بر روی یک آدرس IP شما چندین سرویس دارید که میخواهید همه این سرویس ها با یک آدرس IP اما با اسامی مختلف کار کنند، در چنین مواردی می توانید یک یا چند Cname  ایجاد کنید که به همان آدرس IP  اشاره می کنند.

کاربرد Cname Record:

Cname Record را می توان دامین مستعار نامید. اغلب سرور ها در اینترنت وظیفه ی چند گانه ای ازجمله FTP Server ،Web Server و… را دارند. Cname Record برای تخصیص چند نام مستعار (جداگانه) به یک سرور استفاده می شود .

یکی از پرکاربرد ترین کارها Cname Record مهیا کردن دسترسی به Web Server از طریق دو استاندارد www.domain.com و domain.com (بدون www) می باشد. اینکار بدین صورت انجام می شود که یک Cname Record برای www دامین ساخته و به نام کوتاه آن (بدون www) انتقال داده شود.

نحوه ی set کردن Cname Record:

به بخش Domains مراجعه کنید سپس بر رویDNS zone editor  کلیک کنید در صفحه ی باز شده در بخش

  ADD ON  A RECORD به ترتیب زیر جاهای خالی را پر کنید

Name: نام دامنه را در این کادر بنویسید.

TTL: بر روی 14400 قرار دهید.

Type: روی A قرار دهید.

Cname: در این کادر آدرس جایی که زیر دامنه باید به آن متصل شود را بنویسید و روی دکمه ی ADD Record کلیک کنید.

      با دیگر مقالات ما در server.ir همراه باشید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

5 3 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
4 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

متن بسيار روان و قابل فهم و مفيد بود ممنون از مقاله خوبتون

ممنون از توجه شما
خوشحالیم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته است.
موفق باشید

سلام
توضیحاتتون در عین این که جامع و مفیده، روون و قابل فهم هم هست که خیلی خوبه
ممنون از زحمتتون

سلام و عرض ادب
از نگاه زیبای شما سپاسگزاریم و خوشحالیم که براتون مفید بوده.