جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

رمزنگاری اطلاعات و انواع آن

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

رمزنگاری اطلاعات یا Data Encryption روشی برای کدگذاری اطلاعات است به نحوی‌ که تنها کاربران ذی صلاح قادر به فهم آن باشند. به عبارت دیگر رمزنگاری فرآیند تبدیل متون دارای مفهوم و قاعده به متن‌هایی به ظاهر بی‌معنا و رندوم(ciphertext) است. این پروسه نیازمند یک کلید رمزگذاری(cryptographic key) است. این کلید درواقع مجموعه‌ای از مقادیر ریاضی است که فرستنده و گیرنده پیام رمزنگاری شده بر استفاده از آن به توافق رسیده‌اند.

اگرچه اطلاعات کدگذاری شده مجموعه‌ای بی‌نظم از مقادیر به نظر می‌آیند، رمزنگاری اطلاعات فرآیندی منظم، منطقی و قابل پیشبینی است و این علائم به ظاهر نامنظم در صورت داشتن کلید مناسب می‌توانند مجددا توسط دریافت‌کننده به اطلاعات قابل فهم تبدیل گردند. برای جلوگیری از حملات brute force رمزنگاری‌های معتبر از کلید‌های پیچیده‌ای استفاده می‌نمایند تا امکان شکستن کد و خواندن آن از طریق حدس زدن کلید وجود نداشته باشد. اطلاعات به طور معمول در هنگام ذخیره‌سازی و یا در ابتدای فرآیند انتقال رمزگذاری می‌گردند.

کلید رمزگذاری یا cryptographic key چیست؟

کلید رمزگذاری مجموعه‌ای از حروف و علائم مورد استفاده در الگوریتم رمزنگاری برای تبدیل اطلاعات به شکلی ظاهرا رندوم و نامفهوم است. این کلید به مانند یک کلید واقعی، اطلاعات را در مبدا قفل(encrypt) می‌کند تا تنها شخصی که دارای کلید مشابه در مقصد است قادر به باز کردن آن(decrypt) باشد.

انواع روش‌های رمزنگاری

رمزنگاری اطلاعات به دو صورت متقارن(asymmetric) و نامتقارن(symmetric) انجام می‌گیرد. رمزگذاری نامتقارن به عنوان کدگذاری با کلید عمومی نیز شناخته می‌شود.
در رمزنگاری متقارن، تمامی فرآیند کدگذاری و کدگشایی اطلاعات با یک کلید واحد و مخفی صورت می‌گیرد. در رمزنگاری نامتقارن برخلاف مورد قبل دو کلید وجود دارد که یکی برای کدگذاری و دیگری برای بازکردن کد استفاده می‌شود. کلید اول که برای کدگذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد به صورت عمومی به اشتراک گذاشته می‌شود، درحالیکه کلید کدگشایی خصوصی و مخفی نگاه داشته می‌گردد. رمزنگاری نامتقارن تکنولوژی پایه استفاده شده در TLS یا همان SSL است.

رمزنگاری متقارن

رمزنگاری نامتقارن

 

چرا رمزنگاری اطلاعات مهم است؟

  • حریم خصوصی: رمزنگاری تضمین می‌کند هیچ شخص دیگری به جز افراد دارای مجوز امکان خواندن اطلاعات و ارتباطات کدگذاری شده را نداشته باشد. بنابراین این روش می‌تواند سد محکمی در برابر حملات هکر‌ها برای خواندن اطلاعات شما باشد.
  • امنیت و یکپارچگی اطلاعات: رمزنگاری به جلوگیری از رخنه در اطلاعات ذخیره شده و در حال انتقال کمک شایانی می‌نماید. اگر دستگاه الکترونیکی یک شرکت به درستی رمزنگاری شده باشد و گم و یا سرقت شود، اطلاعات موجود روی آن همچنان قابل خواندن نخواهند بود. همچنین در هنگام ارتباطات نیز امکان رخنه و تغییر یا سرقت اطلاعات وجود نخواهد داشت.
  • اعتبارسنجی: رمزنگاری نامتقارن می‌تواند در راستای تشخیص اینکه آیا صاحب یک وبسایت دارای کلید خصوصی لیست شده در گواهینامه TLS وبسایت هست یا خیر مفید باشد. این مورد به کاربران نشان می‌دهد که وبسایت اصلی و دارای گواهینامه متصل شده‌اند.
اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها