جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

دایرکت ادمین یا سی پنل ؟ (Directadmin vs Cpanel )

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

دایرکت ادمین یا سی پنل

در مقاله ی قبلی به توضیح کامل دایرکت ادمین پرداختیم، همچنین از طریق همان مقاله می توانید به مقاله های مربوط به Cpanel نیز دسترسی داشته باشید تا به طور کلی با این 2 کنترل پنل لینوکسی بیشتر آشنا شوید

اما همانطور که وعده داده بودیم، در این مقاله می خواهیم این دو کنترل پنل را مقابل هم قرار دهیم و نقاط قوت و ضعف هر کدام را بیان کنیم و آن ها را با هم مقایسه نماییم

پس تا انتها با ما همراه باشید ….

همانطور که ذکر شد ، کنترل پنل سی پنل و دایرکت ادمین هردو کنترل پنل های لینوکسی مخصوص میزبانی وب هستند اما تفاوت هایی با هم دارند که به عقیده ی بعضی حق انتخاب را برای طیف مختلفی از کاربران باز می گذارند و به عقیده ی برخی باعث سردرگمی در انتخاب کنترل پنل می شود .

مقایسه ابتدایی :

  • هزینه لایسنس سی پنل از دایرکت ادمین بیشتر است
  • سی پنل رابط کاربری قوی تری نسبت به دایرکت ادمین دارد که برای سایت ها حرفه ای و کاربری های حرفه ای مناسب است
  • استفاده ساده تر از سی پنل نسبت به دایرکت ادمین
  • ویژگی ها و آپشن هایی که سی پنل در اختیار کاربران قرار می دهد بیشتر از دایرکت ادمین می باشد
  • تنوع و تعدد پلاگین ها در سی پنل نسبت به دایرکت ادمین

 

حال این دو کنترل پنل را جداگانه بررسی می نماییم

دایرکت ادمین :

به عنوان کنترل پنلی که می بایست برای آن لایسنس خریداری شود، دایرکت ادمین یکی از بهترین گزینه هایی است که پیدا خواهید نمود. البته توجه داشته باشید که شما به کنترل پنلی که لایسنس دارد نیاز خواهید داشت، زیرا بیشتر شرکت های میزبانی وب از آن استفاده می نمایند و همچنین در کنترل پنل هایی که به صورت رایگان هستند، امنیت و برخی ویژگی های ضروری وجود ندارد و امکان نفوذ به آن ها زیاد است.

دایرکت ادمین کنترل پنلی است که استفاده از آن آسان است و به راحتی می توان به webmail  admin options، فایل منیجر و دیگر قسمت ها دسترسی داشت. زمانی که وارد این کنترل پنل می شوید متوجه خواهید شد که تمام گزینه ها برروی یک صفحه برای شما به نمایش درآمده است که این ویژگی پیدا نمودن قسمت مورد نیاز را برایتان زمانی که در سطح مدیریتی باشید آسان می نماید.

Cpanel :

 

 

یکی از بهترین کنترل پنل ها در زمینه ی میزبانی وب cpanel می باشد. به عقیده ی برخی سایت های خارجی ، سی پنل در جنگ با دایرکت ادمین با اختلاف زیاد پیروز است. سی پنل نیز یکی دیگر از کنترل پنل هایی است که دارای لایسنس می باشد و البته بهترین کنترل پنلی است که شرکت های میزبانی وب برروی اکانت های خود ارائه می نمایند. ویژگی ها و رابط کاربری آسان آن باعث شده است که قشر زیادی از کاربران از مبتدی تا حرفه ای این کنترل پنل را برای خود انتخاب نمایند.

کاربران مبتدی متوجه می شوند که در سی پنل، برخلاف دایرکت ادمین به راحتی می توان به قسمت های مختلف دسترسی پیدا کرد زیرا سی پنل، ویژگی ها را به بخش های مختلف تقسیم بندی می کند. همچنین همانطور که در مقایسه ی ابتدایی ذکر شد، سی پنل ویژگی ها و پلاگین های بیشتری نسبت به دایرکت ادمین دارد.

تفاوت اصلی سی پنل و دایرکت ادمین

در دایرکت ادمین به منظور انجام کامل کار نیاز است که قسمتی از کار در root shell انجام شود اما در سی پنل تمام عملیات را می توان از طریق رابط کاربری آن انجام داد و نیازی به وارد شدن در shell نمی باشد. که این ویژگی کار کردن با سی پنل را از همه لحاظ برای انواع کاربران آسان می سازد.

چرا Cpanel به صورت free برروی هاست ها ارائه می شود ؟

 

زمانی که کاربران سفارش هاست لینوکس ثبت می نمایند، همراه با هاست به آن ها کنترل پنل سی پنل به صورت رایگان ارائه می شود، علت این امر نیز آن است که شرکت های بزرگ میزبانی وب به تفاوت و برتری بی چون و چرای سی پنل در مقایسه با دایرکت ادمین و دیگر کنتل پنل ها آگاهند. لازم به ذکر است که دایرکت ادمین برای تعداد اندکی از کاربران مناسب است در حالی که به جرات می توان گفت سی پنل برای هر نوع کاربری با هر سطحی مناسب خواهد بود. از طرف دیگر، محبوبیت سی پنل نیز یکی دیگر از دلایل تبدیل شدن آن به اصلی ترین کنترل پنل میزبانی وب است.

علاوه بر تمام ویژگی های متعدد و قیمت مناسب آن، سی پنل خدمات دیگری مانند آموزش آنلاین، راهنمایی و همچنین انجمن گفتگو درباره مشکلات و سوالات نیز ارائه می نماید. و به دلیل محبوبیت آن، منابع معتبری برای دریافت جواب سوالات و رفع مشکلات در سطح اینترنت برای آن وجود دارد.

قابلیت توسعه پذیری Cpanel در مقایسه با Directadmin :

 

دایرکت ادمین توسعه پذیر است اما هزینه ای که برای اضافه کردن ویژگی های بیشتر برای آن وجود دارد بالا می باشد و از این جهت مقرون به صرفه نیست. اما در سی پنل شما می توانید پلاگین ها و ماژول های مختلف را به راحتی و بدون پرداخت هزینه ای جداگانه و اضافی داشته باشید و با وجود این قابلیت توسعه پذیری، کاربران حرفه ای می توانند گزینه های کد گذاری را مستقیما به سیستم اضافه نمایند. همچنین هر بخش را جداگانه می توان توسعه داد و به راحتی می توان جستجو نمود. و در مقابل دایرکت ادمین به طور کلی به 3 بخش مدیریت ایمیل ها، ویژگی های پیشرفته و اکانت کاربر تقسیم می شود . که در نگاه اول ساده و راحت به نظر می آید اما هنگامی که به دنبال یافتن قسمتی باشید که از جای آن اطلاعی نداشته باشید، یافتن آن برایتان بسیار سخت و رنج آور خواهد بود.

به عنوان نتیجه گیری و جمع بندی نهایی، زمانی که شما به تقابل Cpanel و Direct Admin نگاه می کنید، برنده کاملا مشخص است : Cpanel

 لازم به ذکر است که مقالات دیگر ما در این رابطه مانند : نصب دایرکت ادمین ، ترفند های ایمن سازی دایرکت ادمین ، امنیت در دایرکت ادمین ، بررسی قسمت های مختلف دایرکت ادمین ، تغییر پورت دایرکت ادمین و دیگر موارد را در قسمت مربوطه در دانشنامه می توانید مطالعه نمایید

امیدواریم پس از مطالعه این متن جواب تمام سوالات و ابهامات خود را در انتخاب بین این دو کنترل پنل گرفته باشید

نحوه آپلود فایل در دایرکت ادمین را نیز از مقاله آموزشی آن مطالعه نمایید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
2 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام بسیار مفید بود ممنونم

سلام و درود، سلامت باشید.