اصول آدرس دهی IP شبکه

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

آدرس IP چیست؟ آیپی یک عدد 32 بیتی باینری است که به دستگاهی مانند رایانه شخصی، تبلت، گوشی موبایل و … اختصاص می یابد. آیپی می تواند با پروتکل DHCP به صورت پویا مشخص شود و یا به صورت دستی و سیستم ادمین آدرس دهی شود. در اصل آیپی یک شناسه منحصر به فرد است که به کاربر اجازه می دهد که در شبکه محلی LAN و همچنین از طریق اینترنت شناسایی شود. آدرس IP یک آدرس نرم افزاری است و برخلاف آدرس MAC که با کارت رابط شبکه در ارتباط است ، بر روی رایانه رمزگذاری نمی شود.

اصطلاحات IP

قبل از ادامه کار، اجازه دهید برخی از مفاهیم اصلی را که به شما کمک می کند درک بهتری از پروتکل اینترنت داشته باشید ، بررسی کنیم.

Bit: تک رقمی است که به صورت 0 یا 1 نمایش داده می شود.

Byte: این یک مجموعه یا سری 8 بیتی است. 1byte= 8bits

Octet: یک اکتت شامل 8 بیت یا 1 بایت است.

یک آدرس IP به 4 اکتت یا بایت تقسیم می شود. هر octet دارای 8 bit است بنابراین 1octet = 8bits

آدرس IP را می توان به روش های زیر ترسیم کرد:

به عنوان یک اعشار نقطه ای(dotted-decimal)، به عنوان مثال 192.168.1.5.

به عنوان یک باینری(binary)، مانند 11000000.10101000.00000001.00000101.

به عنوان یک مقدار هگزادسیمال(hexadecimal value): c0.a8.01.05

تمام نشانه های فوق نشان دهنده آدرس IP یکسانی هستند. با این حال از قالب هگزادسیمال به ندرت برای نشان دادن آدرس های IP استفاده می شود. بنابراین تمرکز ما بر روی دو قالب اول خواهد بود: اعشاری نقطه ای و باینری.

آیپی آدرس ها را می توان به صورت کلی به دو دسته تقسیم کرد:

1.IPv4 Address:

یک رقم 32 بیتی است که به 4 octet تقسیم می شود. هر octet دارای 8 بیت است که می تواند به صورت قالب نقطه ای-اعشاری یا باینری نمایش داده شود. برای نمونه:10.200.50.20 یا 172.16.0.20 و …. همچنین آی پی از دو بخش تشکیل می شود: بخش اول از سمت چپ شماره شبکه است و یا NetId (Network Identifier)و بخش بعدی HostId نام دارد. البته جداسازی بخش NetID از  HostId و تشخیص آن را در کلاس بندی های  IP بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

ipClass

IPv4 را می توان در 5 کلاس دسته بندی کرد:

ClassA ,ClassB, ClassC, ClassD , ClassE

با این حال ، ما فقط 3 کلاس اول را بررسی خواهیم کرد. کلاس A ، B و C – که بیشتر در سیستم های میزبان استفاده می شوند. کلاس D برای کاربری های خاص و multicast استفاده می شود و کلاس E بیشتر برای اهداف تحقیقاتی و تجربی استفاده می شود.

Class A: بزرگترین شبکه از نظر آدرس دهی محسوب می شود. Octet اول شماره شبکه و سه Octet باقی مانده تعداد host ها را معین می کند. این کلاس را زمانی انتخاب می کنیم که تعداد بالایی سیستم در شبکه داریم. در شبکه ای از این نوع کلاس می توان تعداد 16777214 سیستم را آدرس دهی کرد. مقدار اولین اکتت میتواند بین 1 تا 127 باشد در نتیجه آیپی ای که با این رنج شروع شود در دسته آیپی کلاس A می باشد. همچنین نمی توان از آدرس 127به عنوان آدرس در سیستم ها استفاده نمود زیرا 127  به آن Loopback Address و تست سلامت کارت شبکه استفاده می شود.

Class B: در کلاس نوع B دو اکتت اول به عنوان Network و دو اکتت بعدی به عنوان Host در نظر گرفته می شود و در مجموع 65534 سیستم را می توان آدرس دهی کرد که نسبت به کلاسA تعداد کمتری را پوشش خواهد داد. در این کلاس اکتت اول بین عدد 128 تا 191 می باشد.

Class C: و در آخر در کلاس نوع C سه اکتت اول به عنوان Network و اکتت آخر به عنوان Host در نظر گرفته می شود و در مجموع 254 سیستم را می توان آدرس دهی کرد.

2.IPv6 Address:

به دلیل کمبود و محدودیت در استفاده از آیپی V4 نیاز است که از ورژن جدید تری از پروتکل آیپی استفاده شود که به آن IPv6 گفته می شود. یک آدرس IPv6 به 8 قسمت تقسیم شده است که هر کدام دارای 4 عدد هگزادسیمال است. نمونه ای از آدرس IPv6 نشان داده شده است:

2041:130f:0000:3f5d:0000:0000:875a:154b

این را می توان ساده تر کرد. همانطور که نشان داده شده است ، صفرهای اصلی با : کامل جایگزین می شوند.

2041:130f::3f5d::875a:154b

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

5 1 رای
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
2 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با سلام
لطفا کمک کنید من رو متهم کردن به کلاهبرداری رایانه ای و یک سری تحقیقات پلیس فتا انجام داده و استعلام گرفته از… و چطور من میتونم اثبات کنم که چنین اتفاقی افتاده ممنون میشم راهنماییم کنید…

با سلام و درود خدمت شما مخاطب عزیز، از مطالعه کامل سناریویی که براتون رخ داده متأسفیم و امیدواریم برطرف شه. به هدف حفظ حریم خصوصی شما و پرهیز از نشر عمومی بخشی از اطلاعات مذکور، ناچار بودیم کامنت شما رو اصلاح کنیم و بخش های از بین اون رو سه نقطه گذاشتیم. در خصوص مورد مذکور به نظر میرسه مشکل در حال حاضر بیشتر نیاز به مشورت و نظرات یک وکیل قانونی با تجربه ی مرتبط با این نوع پرونده ها داشته باشه اما با افتخار به حد توان خودمون در خدمت شما هستیم و لطفاً در صورت تمایل یک تیکت برای واحد فروش و روابط عمومی باز بفرمایید تا بتونیم از اون طریق بهتر در خدمت شما باشیم.

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط کارشناس محتوا