ابزار های مفید در لینوکس

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

ابزار های مفید

در سیستم عامل لینوکس ابزار های پیش فرضی وجود دارد که خیلی از آنها زیر نظر GNU می باشد. این ابزارها به ظاهر خیلی ساده  می آیند ولی با به عنوان یک مدیر و یا حتی یک کارمند می توانید سیستم خود را خودکارسازی و مدیریت را ساده کنید.

در این دانشنامه بر مهم ترین و معروف ترین ابزار های لینوکسی خواهیم پرداخت.

1. دستور Alias

یکی از دشواری های کاربران و مدیران در استفاده از دستورات پیچیده ای است که ممکن است به یاد داشتن آنها برای آنها کار چندان آسانی نباشد. دستور alias این امکان را می دهد تا بتوانید این دستورات پیچیده را به دستورات مستعار تبدیل کنید.

#alias [-p] name=command 

 بجای command باید دستور اصلی را وارد نمایید و گزینه p- لیستی از دستورات مستعار تعریف شده بر روی سیستم را برایتان چاپ خواهد کرد.

2.دستور grep

گاهی اوفت لازم است که یم واژه خاص را در میان یک فایل پیدا کنید. grep فایل داده شده را جستحو کرده وخط حاوی این واژه را چاپ می کند. تنها آرگومان لازم برای دستور grep واژه های است که مایل هستید تا به دنبال آن جستجو نمایید.

#grep [option] pattern [file] 

 

مثلا در مثال زیر به دنبال کلمه error در فایل syslog می گردیم.

#grep error /var/log/syslog 

3.دستور find

از این دستور می توانید برای جستجو فایل ها استفاده نمایید. مثلا فایلی مشخص با مکانی نامعلوم  و یا فایلی که در زمان و مکان خاصی ساخته شده اند.

#find [path] [expression] 

4.دستور cat 

با استفاده از دستور cat  می توانید محتویات یک فایل را بر روی صفحه نمایش چاپ کنید و یا چند فایل  را با هم ترکیب نمایید.

#cat [option] files 

5.دستورات more و less 

استفاده از  more  این امکان را فراهم می سازد تا محتویات  یک فایل متنی را بصورت صفحه به صفحه مشاهده کنید. در less قابلیت  کنترل بیشتری  را هنگام نمایش یک فایل  اهدا می کند. در حالی که more تنها امکان اسکرول متن در یک جهت را می دهد ولی در less می توانید متن را در هر دو جهت اسکرول نماید.

#more text1 text2 
#less /usr/share/doc/README 

در دستور more  بعد از تمام شدن text1 فایل text2  بعد از آن نمایش خواهد داد و به همین ترتیب.

6.دستور at 

 دستور at می تواند برنامه یا دستور مورد نظرتان را در ساعت خاصی اجرا کند. این دستور تنها می تواند دستور داده شده را یکبار اجرا کند. زمان مشخص شده در دستور at  می تواند هر زمانی در آینده باشد(از ساعت و دقیقه گرفته تا تعداد روز)

#at -c job1 job2 

با مشخص کردن تاریخ می توانید محدوده اجرایی دستور at را باز هم گسترده تر نمایید. نام ماه را باید بصورت متنی و روز ماه را بصورت عددی  مشخص کنید. این امکان وجود دارد که مشخص کنید دستور در چه روزی  از هفته اجرا شود همچنین  امکان بکارگیری کلمات todayو یا tomorrow نیز وجو دارد.

به مثال زیر توجه کنید:

ls -l | at 20:30 ls -l | at 10:45 pm November 11 ls -l | at midnight next day 

 7. دستور cron

 در سیستم هایی که دائما روشن می باشند، مانند سیستم های سرویس دهنده،وظایف خودکار باید با استفاده از نرم افزار cron اجرا شوند. cron هنگام راه اندازی سیستم اجرا شده و هر دقیقه بررسی می کند که چه دستوری را باید اجرا نماید. دستوراتی را که cron اجرا خواهد کرد، در فایل etc/crontab/ تعریف می شوند. به طور پیش گزیده سه وظیفه در این فایل تعریف شده است که هر کدام از آنها اسکریپت های موجود در دایرکتوری خاص را که قرار است به طور روزانه، هفتگی یا ماهانه اجرا شوند،اجرا می کند. با دستور more می توانید بهمث etc/crontab/ را مشاهده کنید و با  یک ویرایشگر متن(مثل vi ) دستورات خود را اضافه کنید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها