جذب کارشناس فروش

جذب کارشناس فنی

آشنایی با دنیای Cloud ! (قسمت سوم – SaaS)

در مرکز محتوای سرور دات آی آر

 

در مقاله قبل عنوان کردیم که Cloud یک بستر برای سرویس دهی است که شامل سه نوع سرویس می‌شود. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که اولین سرویس که مطرح کردیم، یعنی SaaS چیست؟ و چه مزایایی دارد؟

 

SaaS

SaaS مخفف Software as a Service است که اگر بخواهیم آن را ترجمه کنیم به آن “نرم افزاری برای ارائه سرویس” گفته می‌شود اما ممکن است در ذهن شما این سوال بوجود آید که مگر نرم افزار های دیگر کار ارائه سرویس را انجام نمی‌دهند؟ در جواب به این سوال باید بگوییم طبق این دسته بندی منظور از  ارائه دهنده سرویس در واقع ارائه سرویس با ویژگی‌ها و قابلیت‌های بستر Cloud مورد نظر می‌باشد و به همین دلیل این ترجمه بیان خوبی و کاملی برای معرفی SaaS نیست. اما در هر صورت SaaS به نرم افزاری گفته می‌شود که در حال سرویس دهی است، بهتر است به گذشته و قبل از به وجود آمدن SaaS نگاهی بیاندازیم و بررسی کنیم که چرا این سرویس به وجود آمد.

 

تاریخچه کوتاهی از قبل از به وجود آمدن SaaS

(در صورتی که درباره Mainframe‌ها و ASP‌ها اطلاعاتی ندارید بهتر است قبل از مطالعه این مقاله، مقاله‌های مربوط به این دو مورد را مطالعه نمایید)

میزبانی مرکزی یا Centralized host برنامه‌های کاربردی به دهه 1960 باز میگردد که شرکت IBM و سایر ارائه دهندگان Mainframe‌ها اغلب با عنوان به اشتراک گذاری زمان و یا ابزار محاسبات، آن‌ها را ارائه دادند. سپس گسترس اینترنت در دهه 1990 باعث شد ASP یا Application Service Provider‌ها بوجود آیند. ASP‌ها خدمات میزبانی و مدیریت برنامه‌های کاربردی تخصصی کسب و کار را ارائه می‌دادند با هدف کاهش هزینه‌ها از طریق اداره مرکزی که انجام می‌شد فرق آن‌ها با Mainframe‌ها این بود که لزوما در خود شرکت قرار نمی‌گرفتند و در ASP‌ها درگیری های سخت افزاری نیز وجود نداشت. اما SaaS چیست؟

نرم افزار‌هایی که به عنوان SaaS معرفی می‌شوند اساساً گسترش یافته، ایده مدل ASP هستند. در حالی که بسیاری از  ASP‌های اولیه ارائه شده به این گونه هستند که نیاز به نصب نرم افزار در رایانه‌های شخصی کاربران دارد اما در SaaS که امروزه مطرح می‌باشد به طور عمده کاربران برای دسترسی به نرم افزار میتوانند تنها از مرورگر وب خود استفاده کنند! علاوه بر این ویژگی‌های Cloud را نیز شامل می‌باشد.

مدل نرم افزاری SaaS در تمام گوشه و کنار دنیا در حال استفاده شدن می‌باشد و به عنوان نرم افزاری است که در اینترنت مستقر شده.

 

ویژگی‌های SaaS

  • تحت بستر Cloud است
  • دسترسی از طریق وب به نرم افزار
  • مدیریت نرم افزار از یک مکان مرکزی
  • کاربران نیاز به مدیریت و ارتقا نرم افزار ندارند
  • Application Programming Interface یا همان API‌ها اجازه اقدام و ارتباط نرم افزار‌های مختلف را در هنگام استفاده از SaaS می‌دهند

 

Dropbox

SaaS باعث شده رشد تکنولوژی سرعت بیشتری پیدا کند. برای مثال Dropbox یک نرم افزار از نوع SaaS است که یکی از اولین راه حل‌های ذخیره سازی تحت وب بود. Dropbox دارای سطوح مختلف قیمت گذاری است که از طرح رایگان (که در آن از 2 گیگ فضای ذخیره سازی رایگان) شروع می‌شود، سطوح ابتدایی یک راه آسان برای ذخیره سازی عکس‌ها و فایل‌های افراد ارائه می‌دهد و همگی این سطوح بدون در نظر گرفتن سیستم عامل شما در دسترس قرار دارد! در نهایت این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا داده‌های پاک شده را نیز بازیابی کنید حتی گزینه‌هایی برای رمز گذاری اطلاعات دارد. همه این قابلیت‌ها پیشرفته‌تر از آن چیزی است که ممکن است در شبکه شرکتی خود داشته باشید و می‌توانید بدون نیاز به سرمایه‌گذاری در بحث نرم افزار و زیرساخت‌های بسیار گران آن از این قابلیت‌ها استفاده کنید!

Dropbox تنها یکی از نرم افزار‌هایی است که جزو دسته SaaS‌ها می‌باشد و نرم افزار‌های زیادی در حال حاضر وجود دارند که از این تکنولوژی بهره می‌برند.

در مقاله بعد به بررسی PaaS و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

با دیگر مقالات Server.ir همراه باشید.

اشتراک گذاری در linkedin

به تیم متخصص ما اعتماد کنید!

تخفیف مخاطبین مرکز محتوا: Blog01

از کد Blog01 می‌تونید برای خرید اشتراک خدمات سرور مجازی و هاست استفاده کنید و از %10 تخفیف تو سفارش این خدمات بهره‌مند بشید!

محتوای مقاله مفید بود؟

0 0 رای ها
این مقاله چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
2 دیدگاه
بازخوردهای آنلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ساده، روان و قابل فهم. عالی بود ممنون از شما

از توجه و لطف شما بسیار سپاس گذارم